در حال بارگذاری ...
قائم‌مقام دبیر جشنواره تئاتر فجر اعلام کرد:

خرد جمعی کارشناسان مبنای انتخاب اجراها خواهد بود

با نظر سنجی از یک گروه ۷۰ نفره از کارشناسان، اجراهای بخش مرور تهران برای سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انتخاب خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، علی اصغر دشتی، قائم مقام دبیر جشنواره تئاتر فجر، با تبیین سازوکار انتخاب آثار در این دوره اعلام کرد: «برای تحقق ایده بنیادین دبیر جشنواره که تاکید بر تکثرگرایی و گفتگو است در این دوره از جشنواره  برخلاف روش‌های گذشته، برای اولین‌بار انتخاب آثار بخش مرور تهران با همکاری و نظرسنجی از گروه بزرگ و متنوعی از کارشناسان و از طریق امتیاز‌دهی انجام خواهد شد».

▫️دشتی با اشاره به دلایل این تغییر توضیح داد: «در این دوره سعی کرده‌ایم تا حد ممکن، در سازوکار و روش‌های انتخاب آثار در بخش‌های مختلف جشنواره بازنگری کنیم. سیاست کلی جشنواره امسال احترام به خرد جمعی، تکثرگرایی و ایجاد گفت‌وگو با جمع بیش‌تری از اهالی تئاتر است و با همین هدف و به‌عنوان سرآغاز این سیاست، ٧٠ نفر از کارشناسان حوزه‌های مختلف، آثار متقاضی شرکت در بخش مرور را امتیازدهی خواهند کرد و بر اساس ظرفیت اعلام شده در فراخوان، تئاترهایی که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند در جشنواره روی صحنه خواهند رفت».

▫️قائم‌مقام دبیر جشنواره با بیان این‌که برای احترام به سلیقه‌های متنوع موجود در تئاتر ایران، اعضای این گروه نماینده طیف‌های مختلف تئاتری از نسل‌های متفاوتند ادامه داد: «٨ کارگردان تئاتر، ٨ بازیگر تئاتر، ٨ نمایش‌نامه‌نویس و مترجم حوزه تئاتر، ٨ منتقد و روزنامه‌نگار حوزه تئاتر، ١٠ طراح در حوزه‌های مختلف تئاتر(صحنه، لباس، نور، گریم، گرافیک)، ٥ دانشجوی تئاتر از دانشکده‌های مختلف تئاتری، ٥ نفر از مدیران سالن‌های تئاتر، ٣ نفر از حوزه موسیقی و صدا، ٣ نفر از استادان دانشکده‌های تئاتر و ٢ عکاس تئاتر، در کنار ٣ نفر از چهره‌های سیاسی که علاقه‌مندی جدی به هنر تئاتر دارند، ٣ نفر از تماشاگران دائمی تئاتر و ٤ نفر از هنرمندان رشته‌های دیگر، این جمع ٧٠ نفره را تشکیل می‌دهند». 

▫️سازوکار انتخاب آثار بدین گونه خواهد بود که دفترچه‌ای در اختیار کارشناسان قرار خواهد گرفت که در آن نام، مشخصات دقیق و تصویر تئاترها درج شده و هر فرد از یک تا هفت ستاره به هر نمایش امتیاز خواهد داد.

▫️ضروری است هر اجرا را حداقل ٧ نفر از گروه کارشناسان دیده باشند. در صورتی که به هر دلیلی اجرایی را کمتر از ۷ کارشناس دیده باشند، فیلم اجرا در اختیار کارشناسان قرار خواهد گرفت.

▫️در نهایت از بین تئاترها، آن‌ها که بیش‌ترین امتیازها را کسب کرده‌اند بر اساس ظرفیت اعلام شده در فراخوان، به‌عنوان اجراهای منتخب بخش مرور تئاتر تهران در طول جشنواره به روی صحنه خواهند رفت.

▫️طبق اعلام روابط عمومی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در بخش مرور تئاتر تهران ۱۲۷ نمایش متقاضی حضور در جشنواره‌ تئاتر فجرند که تمام آن‌ها در بازه زمانی اول آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ تا اول مهرماه سال ١٣٩٦ حداقل ١٥ شب روی صحنه رفته‌اند.

▫️اسامی گروه کارشناسان ٧٠ نفره، هم‌زمان با اعلام رسمی نتایج این بخش منتشر خواهد شد.




نظرات کاربران