در حال بارگذاری ...
آنچه در روز چهارم جشنواره گذشت

از آمدن معاون هنری وزارت ارشاد تا روز پرکار نمایش­‌های خارجی

آمدن معاون هنری وزارت ارشاد به تئاتر شهر، استقبال بی­نظیر از هملت آلمانی­ها، بیرون ماندن بسیاری از تماشاگران تالار وحدت و اجرای موفق نمایش کتو مهمترین اتفاقاتی بود که در روز چهارم جشنواره به وقوع پیوست.

به گزارش روابط عمومی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، یکشنبه 1 بهمن ماه چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که همانند سالیان قبل اجرای نمایش­های خارجی بر اجرای دیگر نمایش­ها سایه انداخت.

 

ایوب آقاخانی میزبان میهمانان ویژه روز چهارم جشنواره شد

چهارمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر شهر در حالی برگزار شد، که مجموعه تئاترشهر میزبان اتفاقاتی مهمی بود. ساعت 18 نمایش هفت عصر، هفتم پاییز» در حالی به صحنه رفت، که معاون هنری و مدیر کل دفتر امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حلقه تماشاگران خود داشت.

معاون هنری وزارت فرهنگ پس از پایان این مراسم ضمن تقدیر از دست اندرکاران نمایش، درباره گذر هنر که در این دوره به صورت نمادین افتتاح شده است به صحبت پرداخت و ضمن بیان اینکه برای تخصیص کامل بودجه این پروژه نیاز به همکاری ارگان­های فراوانی است، حمایت کامل وزارت فرهنگ را از آن اعلام کرد.  

مدیر کل دفتر امور مجلس وزارت فرهنگ نیز از تئاتر به عنوان منبر فرهنگ ساز یاد کرد که می­توان از آن در جهت ارتقای فرهنگ و هنر کشور استفاده کرد.

البته این موضوع تنها اتفاق تئاتر شهر در روز گذشته نبود، ساعتی بعد از آمدن مسئولان وزارت فرهنگ، نمایش هملت اولین اجرای خود را در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه برد. این نمایش با استقبال بی نظیری از سوی تئاتر دوستان همراه شد؛ به گونه ای که علاوه بر پر شدن تمام صندلی­های سالن اصلی، تعداد زیادی را پشت د­رها منتظر خود گذاشت.

همچنین نمایش «جزا» به کارگردانی مهربان علی‌اکبرزاده که تولید کشور آذربایجان بود در روز گذشته برای تئاتر دوستان به نمایش گذاشته شد. این نمایش قصه زنی را روایت می­کند که در دوره‌ای حساس از زندگی‌اش عاشق می‌شود. نمایش «جزا» در روز پنجم نیز در ساعت­های 16 و 18:30 برای تئاتر دوستان به صحنه می­رود.

یکی دیگر از نمایش­های پرطرفدار روز گذشته، نمایش «کتو» بود که در محوطه تئاتر شهر به صحنه می­رفت. این نمایش به کارگردانی آندریا نوشاد تهیه شده بود و با توجه به فرمت خاص و استفاده از زبان نشانه در آن بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته بود.

 

تالار وحدت و تماشاگرانی که پشت د­رها ماندند

تالار وحدت که در روز چهارم برای اولین بار در این دوره از نمایشی میزبانی می­کرد؛ میزبان مخاطبان فراوانی بود که اکثر آنها بلیت نمایش را همراه نداشتند. نمایش «پکیج» در حالی در تالار وحدت به صحنه می­رفت که وحدت آنچنان شلوغ نبود و قسمت های خالی در سالن و بالکن­ها به وضوح دیده می­شد؛ که البته اجرای هملت نیز در این وضعیت بی­تاثیر نبود.

«پکیج» یک پرفورمنس/ رقص است که توسط کارگردان و کورئوگراف بین المللی شوساکو تاکئوچی تولید شده است. این پرفورمنس همان قدر که از تصاویر زیبایی‌شناسی و تاثیرگذار برای بیان زندگی روزمره اداری بی­رحمانه مابین یکنواختی، سلطه طلبی و کشمکش­های حرفه ای استفاده می­کند، از کورئوگرافی زیبایی شناختی نیز بهره می­برد. پکیج زندگی روزمره مردمی یک شکل را از طریق حرکات رقص نشان می­دهد.

از دیگر اتفاقات جالب دیگری که در هنگام اجرای این اثر دیده می­شد؛ فردی بود که از یکی از متصدیان سالن درباره حواشی رخ داده در اجرای این اثر می پرسید. این در حالی بود که نمایش «پکیج» اولین اجرای خود را پشت سر گذاشت و قرار است در روزهای پنجم و ششم نیز به صحنه رود.

 

پایان قتل توت فرنگی­ها و اجرای موفق بعد از اتفاق

در روز آرام عمارت روبه رو نمایش «مرگ قطعی است» و «بعد از اتفاق» به اجراهای خود در این دوره از جشنواره پایان دادند. از اتفاقات جالب توجهی که در این روز رخ داد، صحبت­های تماشاگرانی بود که در محوطه تئاتر شهر درباره این نمایش­ها با هم بحث می­کردند. این تماشاگران درباره اجرا نظر مختلفی داشتند، یکی از آنها نمایش­های عمارت روبه رو را موفق و مطابق با ایده های روز معرفی می­کرد و دیگر آنها را تنها در حد ایده ای 5 تا 10 دقیقه ای می­دانست.

 

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی لغایت نه بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی در تهران و برخی از مراکز استان­ها برگزار می­شود.

 

 




نظرات کاربران