در حال بارگذاری ...
«تئاتر فجر استانی» کارگردان شرکت کننده در سی و هفتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر استانی چهارمحال و بختیاری

فقر نمایشنامه‌ی کودک و نوجوان بزرگترین مشکل تئاتر کودک و نوجوان در کشور است

فرزاد لباسی کارگردان نمایش « موش و گربه» شرکت کننده در سی و هفتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر استانی چهارمحال و بختیاری گفت: فقر نمایشنامه‌ی کودک و نوجوان بزرگترین مشکل تئاتر کودک و نوجوان در کشور است. نمایشنامه نویسان خوبی در کشور داریم ولی در حوزه‌ی کار کودک برای نمایشنامه با مشکل روبه رو هستیم.

کارگردان نمایش «موش و گربه» گفت: در جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان و فجر بخشی با عنوان بخش نمایشنامه نویسی داریم ولی متاسفانه آثار برتر این بخش بعد از جشنواره به بدنه‌ی تئاتر کشور تزریق نمی شود که امیدوارم سیاست گذاران جشنواره های تئاتر برای این مشکل چاره ای به اندیشند.

لباسی افزود: اکنون برای برخی از کارگردان های حوزه کودک و نوجوان هنوز مشخص نیست که برای چه منظوری اثر نمایشی کودک و نوجوان کار می کند و در برخی آثار فقط درآمد زایی مد نظر کارگردان ها ی نمایش است و به مفهوم،حرف نمایش، و نکات آموزشی کمتر توجه می شود.

او گفت: تئاتر کودکان، تئاتر نوجوانان و تئاتر خردسال هر کدام یک ژانر است و ما باید برای هر رده‌ی سنی تئاتر مختص آن رده‌ی سنی را اجرا کنیم که متاسفانه در کشور به این امر کمتر توجه می شود.

لباسی درباره نمایش « موش و گربه» گفت: از آنجاکه «موش و گربه» اثری فانتزی است، شیوه‌ی اجرایی آن هم نسبت به تیپ و شخصیت‌ها شکل مدرن‌تری دارد. در این اثر سعی شده تا هم شخصیت‌پردازی‌ها قوی باشد وهم نگاه کاربردی به طراحی صحنه شود.

به گفته‌ی او دکور نمایش فضای مقبره‌ی عبید زاکانی است که در کنار قبرهای فانتزی، مکانی برای وقوع اتفاقات جالب و در نهایت شکل‌گیری یک درام می‌شود.

فرزاد لباسی با اعتقاد به اینکه یکی از اساسی‌ترین بخش‌های نمایشی که مخاطبش کودک و نوجوان است جذابیت‌های بصری آن به شمار می‌رود سعی دارد تا با اجرای «موش و گربه» علاوه بر پرداختن به مشکلات این قشر به زیبایی‌شناسی اثر هم توجه کند.

او گفت: این اثر نگاه آموزشی دارد و نوجوان جامعه‌ی امروز را برای بزرگسالی آماده می‌کند.

این کارگردان نمایش کودک و نوجوان افزود: جشنواره‌ی تئاتر استانی کمک حالی برای هنرمندان شهرستانی است که گروه های حرفه ای را دنبال کنند.چرا که برخی از هنرمندان شاید نتوانند برای دیدن تئاتر به تهران بروند.

لباسی اظهار داشت: بهتر بود جشنواره مناطق فجر برگزار می شد چرا که باعث دیده شده هنرمندان شهرستان می شد. برگزاری جشنواره مناطق فجر ایجاد انگیزه‌ی خوبی برای گروه های تئاتر شهرستان داشت.

فرزاد لباسی در پایان گفت: باید از بچه های تئاتر کشور بسیار سپاسگزار بود چرا که در این شرایط بعد اقتصادی هنوز چراغ تئاتر را روشن نگاه داشته اند و بدون هیچ چشم داشتی به تئاتر کار کردن ادامه می دهند.




نظرات کاربران