در حال بارگذاری ...

۲۶ ایده جدید در ماراتن انتخاب دیگرگونه‌های جشنواره فجر

هیات انتخاب بخش دیگرگونه‌های اجرایی سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر، متشکل از ندا شاهرخی، حسین توازنی‌زاده و امیر راد اسامی ۲۶ نمایش‌ منتخب برای ارزیابی نهایی در این رویداد را اعلام کردند.

به گزارش روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به نقل از ایران تئاتر؛ بخش دیگر گونه های اجرایی از بخش های جوان جشنواره تئاتر فجر است. انتخاب این واژه برای دسته بندی گروهی از آثار نمایشی، ناظر به تفاوت آثار این بخش با دیگر آثار حاضر در دو بخش صحنه ای و خیابانی جشنواره است. این واژه اشاره به گسترده دیدن مفهوم اجرا، صحنه اجرا، شرایط اجرا، نحوه ارتباط اجرا با مخاطب و هر آن چیز دیگری دارد که نتوان آثار حاضر در این بخش را در بخش های مرسوم جشنواره دسته بندی کرد.

مهر ماه سال جاری، فراخوان بخش دیگرگونه‌های اجرایی با پذیرش آثار در 2 بخش آثار اجراشده و آثار تازه منتشر شد. ستاد این دوره از جشنواره تئاتر فجر با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فضای مجازی ایده‌های اجرایی در این سرفصل‌ها پیشنهاد داد: ایده‌های مبتنی بر تغییر کاربری مکان‌های متعارف یا استفاده از مکان‌های نامتعارف، ایده‌های فاقد مکان ثابت اجرا یا گردشی، ایده‌های مبتنی بر بدن و حرکت، ایده‌های مبتنی بر استفاده از فناوری‌های نوین، ایده‌های چندرسانه‌ای، ایده‌های مرتبط با ارائه آثار از طریق ظرفیت‌های فضای مجازی و ایده‌های حوزه‌ تئاتر کاربردی به مفهوم گسترده‌ کلمه. ضمن اینکه در فراخوان اشاره شده ستاد این دوره از جشنواره از ایده‌های پیشنهادی دیگر هم استقبال می‌کرد.

در مجموع براى بخش آثار تازه ٧٤ تقاضا به دبیرخانه سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر ارسال شد. چنان‌چه در فراخوان ذکر شده بود هیات انتخاب متشکل از ندا شاهرخی، حسین توازنی‌زاده و امیر راد در مرحله اول، بعد از دیدن ٧٤ ویدئوی ۵ دقیقه‌ای آثار تازه که در آن کارگردان یا ایده‌پرداز به معرفی و تشریح ایده خود می‌پرداخت، صاحبان ٤٣ اثر را به مرحله دوم و جلسه گفت‌وگو دعوت کردند.

این جلسات به شیوه برخط برگزار شد و پس از برگزارى آن ٢٦ اثر براى حضور در مرحله سوم و ارزیابی نهایی معرفى شدند. با این تاکید بر اینکه  ٢٦ اثری که در بالا نام برده شد در مرحله بعد در منتخبین بخش آثار اجراشده مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت،

در نهایت منتخبین نهایی  این بخش می‌بایست مطابق گاه‌شمار، تا ۸ دى‌ماه اثر خود را براى حضور در مرحله ارزیابی نهایی آماده اجرا کنند. این بخش با مدیریت سامان خلیلیان در سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر برگزار می‌شود. در این گزارش به معرفی آثار منتخب مرحله اول در این بخش می پردازیم.

هوم

نمایش هوم به کارگردانی سارا کریمیان اقبال از شهر تهران یکی از ۲۶ نمایش معرفی شده است. کریمیان اقبال کارشناسی علوم اجتماعی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر، کارگردان نمایش های جاده، خروس و خرده ریز و بازیگر نمایش های نفرین طبقه گرسنه، جاده، خروس، خرده ریز، جایی میان خوک ها، قربانگاه، فرآیند و ممکن بوده است. در خلاصه این نمایش ۳۵ دقیقه ای که مکان اجرای آن خانه ای در یک آپارتمان است؛ آمده: زنی به دلیل مهاجرت قصد فروش لوازم خانه اش را دارد. در این نمایش تک پرسوناژی خود سارا کریمیان اقبال به ایفای نقش می پردازد.

جی تی ای(این یک هملت هوشمند است(

نمایش جی تی ای(این یک هملت هوشمند است) به کارگردانی فائزه شاه حسینی یکی دیگر از ۲۶ نمایش معرفی شده است. فائزه شاه حسینی، متولد ۱۳۷۴، فارغ التحصیل کارشناسی نمایش عروسکی و ارشد کارگردانی از دانشگاه هنر تهران، فعالیت خود را در زمینه تئاتر از مقطع دانش آموزی شروع کرده و از سال ۱۳۹۱ در فضای حرفه ای و آکادمیک در گرایش های بازیگری، کارگردانی، بازیدهی عروسک، صداپیشگی و معاونت فرهنگی هنری جشنواره های داخلی و بین المللی کسب تجربه کرده است و در حال حاضر نیز به عنوان پژوهشگر حوزه مطالعات اجرا با مرکز ملی نقشه برداری مغز ایران و دانشکده علوم شناختی شهید بهشتی همکاری می کند. این اجرا برگرفته از یک مطالعات بینارشته ای میان علوم اعصاب و تئاتر می باشد که با اقتباس از نمایشنامه هملت ماشین اثر هاینر مولر به تقابل میان بشر و هوش مصنوعی پرداخته و با همکاری آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز ایران در 12 روز با 12 بازیگر که همگی مرد هستند به مدت ۳۰ دقیقه اجرا خواهد شد. 

تاکید بر جنسیت یکسان برای این است که داده های بدست آمده پس از 12 روز در مقیاس و آمارگیری مناسبی برای رسیدن به داده های علمی قرار گیرند و بتوان تاثیر واقعیت مجازی بر مولفه های شناختی بازیگر و مخاطب را نیز سنجید؛ بنابراین برای هر اجرا علاوه بر بازیگر یکی از تماشاگران داوطلبانه در هم نشینی و مقابل بازیگر تحت ثبت نوارمغزی قرار می گیرد تا بتوان مشخص کرد آیا تجربه مخاطب بر اساس نورون های آینه به تجربه اجراگر نزدیک بوده یا خیر. روایت از کلاهک ثبت مغزی روی سر مانکن شروع شده و هملت که گویی در اتاقک ربات سازی تحت بازجویی قرار گرفته، در حالی که آموزش های لازم برای جنگ را می بیند(جنگی که بوسیله واقعیت مجازی، قادر خواهد بود تا با کیفیتی بالاتر حضور و جنگ را بر خالف بازنمایی دنیای بیرونی تجربه کند) وانمود می کند که گذشته و تجربه زیسته خود را بیاد نمی آورد، در حالی که به نوعی به هوشمندی اشاره می شود که نوار مغزی گرفته شده همزمان از او آن را نشان خواهد داد و مخاطبی که همزمان بر سر او کلاهک ثبت الکترو انسفالوگراف قرار داده شده که می تواند مقایسه آنچه در مغز خود می گذرد را با بازیگر بر روی مانیتور مشاهد کند.

در حقیقت ثبت الکتریکی از مغزی که روایت دیگری را بازنمایی می کند و مخاطب آن را نه به صورت آگاهانه بلکه بر اساس آنچه از مغز او درحال مشاهده هستیم نمایان خواهد کرد. اشاره به این نکته لازم به ذکر است که این پروژه حاصل یک سال تحقیق و تمرین بوده و نتایج حاصل از آن پس از ثبت و بررسی های تحلیلی به عنوان یک پژوهش بنیادین در مطالعات اجرا با مفهومی از تجربه بدنی بازیگر و مخاطب به واسطه واقعیت مجازی vr و دستگاه ثبت فعالیت الکتریکی مغز(در مدیومی هم ارز با بدن) در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

سلول ها با ما می رقصند

سلول ها با ما می رقصند به کارگردانی مجید سرنی زاده از بندرعباس یکی دیگر از آثار است. این نمایش که کاری از گروه تئاتر کارگاه بندرعباس است؛ در دو بخش صحنه ای با ۳ بازیگر(۲۵ دقیقه) و اینترنتی با ۶ بازیگر(۷ دقیقه) اجرا می‌شود. این اثر در قالب نمایشی فیزیکال و بدون قصه است که روایت کلاسیکی دارد و در پلاتو اجرا می شود. در ماه های اخیر و با شیوع بیماری کرونا آگاهی شهروندان نسبت به دنیای سلولی و میکروبی بیشتر شده اما این آگاهی همراه با نوعی ترس و نفرت است. در این اثر نمونه سلولی هر کدام از بازیگران در آزمایشگاه مورد تصویر برداری قرار می گیرد و همین تصویرها با خطوط و رنگ ها و حرکاتشان در فرآیندی خلاقه الهام بخش بازیگران و نوازنده گروه برای تولید یک اجرای فیزیکال می شوند.

بازیگران از تصویر متریال های زیستی خود الهام می گیرند و این اثر به دنبال آن است تا یادآوری کند دنیای میکرو، زیبایی های خاص خود را دارد تا تصویر سراسر ترس امروز مخاطبان از این جهان تلطیف شود. مجید سرنی زاده، متولد بندرعباس و عضو گروه تئاتر کارگاه با سابقه فعالیت اجرایی در زمینه بازیگری، نویسندگی، طراحی و کارگردانی که در سال های اخیر پژوهش هایی را در زمینه هنرهای نمایشی انجام داده است.

سرنی زاده سابقه تدریس در مرکز آموزش فرهنگ و هنر دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر، دانشگاه هرمزگان و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان را دارد. وی یه دوره کاندیدای جایزه پژوهشی استاد ناظر زاده کرمانی بوده و در سال ۱۳۹۵ با گروه تئاتر کارگاه توانسته در میان دوازده گروه منتخب مرکز مطالعات قشقایی تهران قرار بگیرد. ترجمه نمایشنامه مرد زباله ای اثر ویسنی یک و داستان های کوتاه بالکن روبرو و خداحافظی از آثار منتشر شده مکتوب وی می باشند. تحصیلات دانشگاهی سرنی زاده در زمینه ریاضیات کاربردی، فلسفه علم و مدیریت می باشد.

سه روایت

سه روایت به کارگردانی محمد بابایی دوگاهه از اصفهان است. گروه تئاتر فارفان بعد از تجربه هایی که در کارهای آموزشی در شهر اصفهان داشتگ اولین کار خود را در سال گذشته با عنوان آنها در اصفهان و جشن خانه تئاتر بخش کارگردانان جوان و همچنین هشتمین فستیوال بین المللی ازمیر ترکیه به اجرا برد. در این گروه پایه و اساس متونی که به اجرا خواهند رسید بر اساس اتفاقات، مکان ها، روحیه بازیگر و شرایط خاص آن لحظه و آن اجرا می‌باشد.

در مسیر پروژه جدید ایده و تمرینات و اجرا همسو با هم حرکت می کنند. مسیری که تا به اینجا ۲ ماه زمان برده و باز همچنان ادامه دارد. سه روایت پیوند نزدیکی با بنا، معماری و حال و هوای جشنواره فجر دارد. گروه هفت نفره تئاتر فارفان برای حفظ واژه گروه در هر شرایطی از ظرفیت های خودش استفاده خواهد کرد. در این اجرا هم محمد بابایی به همراه نوید بانی و عباس طغیانی در کنار هم خواهند بود؛ که البته با توجه به تغییراتی که مبتنی بر مکان اجرا و قصه پیش رو خواهد بود امکان دارد نفرات دیگر نیز در گروه حضور داشته باشند. 

محمد بابائی دوگاهه، فارغ التحصیل بازیگری کارگردانی تئاتر دانشگاه نبی اکرم تبریز است و از آثاری که او کارگردانی کرده او می توان به هفت طبقه، اثر پرتوهای گاما بر روی گل های همیشه بهاری ساکنین کره ماه، والس مرده شوران، نادرستان و مستخدم ماشین اشاره کرد.

پانزده ثانیه

پانزده ثانیه نمایشنامه‌ای از تهران است که پویان محمودی آن را دو سال پیش نوشته است. داستانِ زندگی بابک و ماهرخ، دو کارکتر اصلی، که از زبان خودشان روایت می‌شود. ماهرخ اهل سنندج و بابک عکاسی از تهران که در زمان جنگ برای عکاسی به مریوان رفته بود. این دو شخصیت در حالِ بیان کردن روایت زندگیشان در سال‌های ابتدایی دهه ۴۰ تا اواخر دهه ۶۰ هستند. از دوران کودکیشان شروع و به جوانی و زمان جنگ ایران و عراق(دوره آشناییشان) می‌رسد، اتفاقات و حواشی زمان جنگ را سپری می‌کند و بعد از آن به داستان مهاجرت بابک و زندگی ماهرخ در تهران و روابط این دو می‌پردازد.

اجرا در خانه‌ای قدیمی در تهران اتفاق می‌افتد که خودِ خانه هم دارای شخصیت است، به این شکل که در طول اجرا خانه نقش مکان‌های مختلف را ایفا می‌کند؛ جایی بیمارستانی در سنندج می‌شود، جایی خانه پدری بابک زمان کودکی‌اش، جایی خانه ماهرخ زمانی که بعد از جنگ به تهران آمده و .... مخاطب در طول اجرا کاملا با دو کاراکتر تعامل دارد و در بخش‌هایی از اجرا با هم دیالوگ خواهند داشت. تمرینات این متن همان دو سال پیش بعد از نهایی شدن متن شروع شده ولی بخاطر نبود امکانات کافی برای اجرا و نبودن لوکیشن مناسب بعد از مدتی متوقف شد تا پاییز امسال که با یافتن لوکیشن مورد نظر مجدد تمرینات آغاز و بر اساس موقعیت لوکیشن مجدد روی متن تامل شده تا بخش‌هایی از آن و همینطور شیوه‌ اجرایی متناسب با خانه تغییر پیدا کند. مدت زمان این اجرا بسته به نوع تعامل مخاطب با اجرا بین ۴۰ تا ۵۰ دقیقه متغیر است. 

پویان محمودی متولد سال ۱۳۷۴ و فارغ التحصیل رشته تئاتر- ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری در مقطع کارشناسی است. او بازیگر نمایش های راز بقا، ما سه نفر بودیم، اینا همه خوبن، شکل اتفاقات، نرگس، کاربن، ناراحت، فیلم سینمایی خوک و فیلم کوتاه نهنگ آبی بوده است.

مرد تلویزیونی

مرد تلویزیونی به کارگردانی آرش رضایی از ازنا از دیگر آثار این بخش است. داستان در مورد خانه ایست که یک تلوزیون جادویی در آن وجود دارد و بوسیله مجموعه حوادثی روایت ها به طرزی عجیب نشان داده می شوند. زمان حال داستان به بیست و پنج سال پیش بازمیگردد و پیوند میان دانشمندان زمان گذشته و زمان حال در ایران را با درون مایه ای عاطفی نشان می دهد.

در این نمایش سی دقیقه ای آرش رضایی، مهدی روزبهانی، فروزان حسینی و امیر حسین عبدالوند به ایفای نقش میپردازند. این اجرا در پیاده رو و سپس درون یک محیط بسته اجرا می شود. آرش رضایی متولد ۲۴ اسفند ۱۳۶۹ دارای مدرک فوق لیسانس مکانیک است. شروع فعالیت هنری از سال ۱۳۸۰ به عنوان کارگردان، نویسنده و بازیگر بوده است.

سوگ

سوگ به کارگردانی سعید جمشیدی پور از تهران است. نمایشنامه‌ سوگ بر پایه‌ نگرش مرگ اندیشی و تاثیرات آن بر زندگی افراد نوشته شده است. سوگ روایت‌گر داستان مردی است که به صورت ناخواسته باعث مرگ دختری با نام فرشته می‌شود و حالا تلاش میکند با شکستن بعد زمان به گذشته‌های دور سفر کند و با تغییر دادن مسیر زندگی‌اش مانع مرگ فرشته شود و از بار عذاب وجدان خود بکاهد. مدت زمان این اجرا با توجه به ابعاد اینتراکتیو متغیر است. در این نمایش که منطقه‌ای در حومه‌ شهر تهران اجرا می شود؛ ۶ بازیگر حضور دارند.
 
پامنار، قصر شیرین، شلمچه

پامنار، قصر شیرین، شلمچه به کارگردانی کیارش اشراقی و مرتضی قاضیان از تهران فرمی متفاوت و نو از گونه های اجرا است که ترکیبی از اجرای زنده و تله تئاتر ضبط شده است و در ابتدا فقط ۱ تماشاچی دارد. یک نفر از جانبازان در هشت سال دفاع مقدس در ساعتی مشخص در محله پامنار منتظر تماشای تئاتر می باشد که راننده یک پیکان تاکسی(یکی از شخصیت های داستان) او را سوار می کند و نمایش آغاز می شود. از رادیو خبرهای روزهای آغازین جنگ تحمیلی ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ پخش، نمایش در آن سال روایت و سایر شخصیت ها در طول مسیر توسط راننده تاکسی سوار و پیاده می شوند و داستان را روایت می کنند. این کار توسط دوربین ها و میکروفن های داخل ماشین ضبط و با چند اجرای زنده توسط شخصیت ها برای داوران ارائه می شود. 

در نمایش پامنار، قصرشیرین، شلمچه هفت شخصیت داستان را روایت می کنند و مکان اجرا داخل یک پیکان تاکسی حقیقی در خیابان به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه است. کیارش اشراقی نویسنده و کارگردان تئاتر است که فعالیت رسمی هنری خود رو با اجرای برنامه کافه کتاب و الف در شبکه چهار سیما آغاز کرده است. بعد از‌ گذراندن دوره های بازیگری، نویسندگی و کارگردانی تئاتر اولین نمایش خود را رو در سال ۹۶ با نام قشاع در تماشاخانه دیوار چهارم به صحنه برد.

از دیگر آثار او می توان به پرفورمنس فصل ها ۱ و پرفومنس فصل ها ۲ اشاره کرد. مرتضی قاضیان مدرک کارشناسی کارگردانی سینما دارد. او کارگردانی تلویزیونی برنامه الف شبکه چهار، مستند قصه رسیدن شبکه مستند و مستند طبیعت آزاد را انجام داده است.

چرخ

چرخ به کارگردانی مرتضی برزگرزادگان از تهران از دیگر نمایش های این بخش است. این اثر  در مورد حرکات ورزش باستانی، واکاوی نمادها و نشانه ها و تبدیل آنها به حرکات دیگر است که در زورخانه به صحنه می رود. برزگرزادگان کارگردانی نمایش های نیرنگ اورنگ، سبز سپید سرخ، الدسیبروک و گم شده در یانکرز را انجام داده است.

دموکراسی سفارشی

دموکراسی سفارشی اثری از میلاد جباری مولانا از تهران است که در ۶۵ دقیقه و با ۲۷ بازیگر در زندان قصر به بررسی اتهامات و جرائم برخی اشخاص در ادوار مختلف تاریخ و به مقایسه آنها با برخی مجرمین امروز و آسیب شناسی آن می پردازد؛ مخاطب در این نمایش خود متهم است که در سیر داستان تلاش به تبرئه خود خواهد کرد. جباری مولانا متولد ۱۳۶۵ است که از اجراهای او می توان به مسافر نیمه راه، نبودی ببینی، اگر با تو بودم، حبیب و رویای شب دهم اردیبهشت اشاره کرد.

ز شمع مرده

ز شمع مرده به کارگردانی نسیم مقدم از تهران روایتی است از چند ساعت منتهی به واقعه به توپ بستن مجلس و براساس مستندات تاریخی که نتیجه گیری را بر عهده تماشاگر می گذارد. محل اجرا در ایده اولیه فضای باز کنار مزار شهیدان این واقعه در نظر گرفته شده بود که با توجه به تخریب این مکان در چند هفته گذشته، هنوز مکان آن مشخص نشده است. مقدم کارشناس ارشد معماری و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته بازیگری از دانشگاه هنر است. او از سال 85 فعالیت خود را شروع کرده و با کارگردانانی از جمله سیامک صفری، تینو صالحی، مهدی کوشکی، حمیدرضا هدایتی و شایان افکاری همکاری داشته است

تور تئاتر

تور تئاتر به کارگردانی پیام عزیزی از تهران بر اساس ایده گردشگری زنده(تلفیق تئاتر و گردشگری) است که مرتبط با داستان یک مکان تاریخی است و گردشگر حین بازدید از آن مکان با رویدادهای رخ داده در آن مکان هم آشنا می‌شود. پیام‌عزیزی کارشناس ارشد ادبیات‌نمایشی، نویسنده، کارگردان، طراح صحنه و بازیگر است.

سخنور-تخت پنجم

سخنور-تخت پنجم به کارگردانی علیرضا طاهری از تهران بر اساس تلفیق چند اثر نوشته‌ پیترهانتکه است. تمرینات این اجرا بیش از یک ماه است که آغاز و زمان هر نوبت اجرا در طرح اولیه ۱۲ ساعت در نظر گرفته شده است. هر اجرا با دو اجراگر و دو تماشاگر در یک واحد آپارتمان برگزار می‌شود. به دلیل محدودیت‌هایی که در رابطه با ظرفیت تماشاگرها وجود دارد؛ تماشاگران باید از پیش برای تماشای این اجرا ثبت‌نام کنند. تمرکز ایده‌ اجرایی این طرح بیشتر بر روی اهمیت و تاثیر روابط اجتماعی، و با توجه به شرایط حال حاضر شکل گرفته است. علیرضا طاهری دانشجوی کارشناسی ارشد رشته کارگردانی نمایش از دانشگاه تربیت مدرس تهران و کارشناس نمایش گرایش کارگردانی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران است. از آثار طاهری می توان به رژه کور، ۲۷ سپتامبر ۱۹۳۷، نظم، البته، صفر و سه زبانه اشاره کرد.

سرورهای قبیله ای

سرورهای قبیله ای به کارگردانی و اجراگری سجاد شفیعی فر و یاسمین اقدامی از تهران که ۱۰ ماه از تمرینات آنها می گذرد؛ درباره سفری کوتاه است که زمان را به هم می ریزد تا دو جهان متفاوت را نشان دهد. جهانی در ته غارها که قبیله ها رقص کنان با صدای حیوانات همراه می شوند و جهانی وابسته به سرورها که غذای انسان ها شده و او را تبدیل به ماشین کرده است. این اجرای ۴۰ دقیقه ای کاملا بدن محور است و از حرکات معاصر و تکنیک بوتو استفاده خواهد شد. سجاد شفیعی فر دانشجوی دکتری رشته تئاتر دانشگاه تهران است که از آثار او می توان به کارگردانی  و اجراگری پرفورمنس ‌اثروارگی و نمایش بوتوفاوست و اجراگر پرفورمنس خاطرات دیوارهای خاک خورده اشاره کرد. یاسمین اقدامی دانشجوی کارشناسی رشته بازیگری دانشکده هنر و معماری است.

میکرومکبث

میکرومکبث به کارگردانی حسین دریس از شمیرانات بر اساس نمایشنامه مکبث اثر شکسپیر خواهد بود. این اثر در قالب میکرو تئاتر و تئاتر صحنه ای اجرا خواهد شد. این اجرا برای یک پارکینگ متروکه طراحی شده است که البته امکان اجرا در سوله و فضاهایی از این دست نیز امکان پذیر است. حسین دریس که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده؛ فارغ التحصیل رشته کارگردانی و بازیگری در مقطع کارشناسی از دانشکده سینما تئاتر و دانشجوی ارشد در همین دانشکده است

۱۹۸۴

۱۹۸۴ اثری از جعفر حجازی از تهران است. ۱۹۸۴ اجرایی ایده‌محور است که بازیگر ندارد و عمدتا بر بستر اینترنت شکل میگیرد. این اجرا درباره وضعیت معاصر زندگی(پادآرمانشهری) استکه با ناامیدی و شهر و بیماری ارتباط دارد. اثر با روایت شخصی کارگردان از اجرای قبلی‌اش شروع می شود که در آن به مسئله ابتلای پدرش به سرطان و شهر تهران پرداخته است.

او در داستان‌های موازی به سراغ روایت از زندگی آدم‌های دیگر می رود که که دچار این وضعیت دیستوپیایی شده‌اند. جعفر حجازی من هنرمند بینارشته‌ای است که تلاش میکند با استفاده از ابزار مختلفی ارتباط موثرتری میان کار هنری و مردم ایجاد کند. حجازی مشغول کار بر روی پروژه‌های مبتنی بر پژوهش است تا بتواند مرزهای میان حضور فیزیکی و مجازی را کشف کند.

این اجرا برای نشنیدن است

این اجرا برای نشنیدن است به کارگردانی سپینود اسدزاده تبریزی از مشهد تلاشی است برای بیان محدودیت هایی که قشر ناشنوا با آن روبرو بوده و هست. این مشکلات که معمولا شامل ناتوانی در برقراری ارتباط عادی با سایرین است، محل توجه این گروه نمایشی است. 

مکان این اجرا به این شکل است که در یکی از معابر شلوغ شهر بوده و افراد عادی همراه افراد ناشنوا خواهند بود و برای  مدتی با آنها در سطح شهر همراه خواهند شد و از مشکلاتی که آنها  با آن روبرو خواهند بود آشنا می شوند. این نمایش توسط بازیگران ناشنوا اجرا خواهد شد و همراهی با آنها صرفا برای آشنایی ناچیز با شرایط زندگی آنها است. اسدزاده تبریزی تجربه کارگردانی کارگاهی نمایش های بی حیوان و مصاحبه را داشته است.

19:19

۱۹:۱۹ به کارگردانی علی کاظمی از کرج در فضای آنلاین و با یک بازیگر اجرا خواهد شد. با توجه به همه گیری کرونا و روزهایی که همه در قرنطینه به سر می بریم؛ روایت‌های تازه ای از زندگی ایجاد شده است. پذیرفتن این شرایط و زندگی با آن در افراد مختلف دارای ابعاد متفاوتی بوده که اختلالاتی را به وجود می آورد. یکی از این اختلالات شایع OSD)Obsessive Compulsive Disorder) بیماری وسواسی جبری یا اختلال وسواسی فکری و عملی می باشد.

فردی، یک فکر یا یک عمل را به صورت افراطی تکرار کرده که این رفتارها به عادت تبدیل می شوند. در نتیجه زمانی که دست از این عمل برداشته، بیماری بروز می کند. 19:19 یک پروژه در حال توسعه است. پروژه ای که از طریق روایت های افرادِ در قرنطینه شکل می گیرد. علی کاظمی دانش‌آموخته کارشناسی بازیگری و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه هنر تهران و طراح و کارگردان انیمیشن دوبعدی تجربی-مفهومی نقطه صفر که در فستیوال ویدئوآرت Under the Subway Video Art Night نیویورک و ALC اسپانیا شد؛ است.

از دیگر آثار پذیرفته شده در این مرحله می توان به نمایش شدن به کارگردانی نیما ایمانزاده از سنندج، منو به کارگردانی مهدی ملکی از تهران، سوگ به کارگردانی علی کاظمی از کرج، تناسخ به کارگردانی مهیار جوادی ها از قم و تهران و بندر انزلی، خودم به کارگردانی اسماعیل کمالی دهقان از تهران، کادر درمان خواب ندارد به کارگردانی تینو صالحی از تهران، ماسک به کارگردانی سعید زارعی از تهران، محاکمه در قرنطینه به کارگردانی مهدی تنگستانی از گناوه و هملت به کارگردانی الهام ابنی از تهران اشاره کرد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه برگزار می شود.




نظرات کاربران