در حال بارگذاری ...

˝هملت˝ برای انتقام از تروریسیم به جشنواره تئاتر فجر می‌آید

نمایش خیابانی "بودن یا نبودن در میدان جنگ" به نویسندگی و کارگردانی سعید خیرالهی از شهرستان دهلران از جمله آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است.

سعید خیرالهی در رابطه با فضا و موضوع نمایش به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: این نمایش اثر آدابته‌ای از اثر "هملت" است که ما آن را در فضای جنگی اجرا می‌کنیم. به این ترتیب داستان توسط روح چند سرباز که در جنگ کشته شده‌اند تعریف می‌شود. داستان نمایش از این قرار است که به هملت خبر می‌دهند پدرش توسط تروریست‌ها کشته شده است و او که در صدد گرفتن انتقام است بعد از مدتی متوجه می‌شود عمو و مادرش یک کارخانه بمب‌سازی راه انداخته‌اند و پدرش به وسیله همین بمب‌ها کشته شده است و...

او در رابطه با ایده اولیه این نمایش خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر شاهد جنگ‌های نیابتی در کشورهای اطراف خود هستیم. در دل این اتفاقات نیز شاهد پارادوکس‌های عجیبی هستیم، به عنوان مثال گاها می‌شنویم افرادی که بعضا سال‌ها در کشورهای متمدن و دموکرات زندگی کرده‌اند با پیوستن به گروه‌های ارتجاعی به بدوی‌گری و جنایات هولناک روی آورده‌اند. بنابراین من درصدد تحلیل این پارادوکس برآمدم. از سویی نیز درحالی که بخشی از جهان در آرامش به سر می‌برند بخش دیگری از کشورهای دنیا درگیر جنگ و خون‌ریزی‌های بی‌امان هستند و بعد می‌بینیم که تمام آلات و تجهیزاتی که در اختیار افراد درگیر جنگ قرار می‌گیرد توسط همین مردمان به ظاهر متمدن در سوی دیگر تهیه می‌شود.

این کارگردان تئاتر با اشاره به چگونگی اجرای این نمایش، بیان کرد: سعی ما در اجرای این نمایش این بوده که از فضای تراژدی دور باشیم و فضایی کمدی و فانتزی به نمایش "هملت" بدهیم. همچنین در کنار عوامل خوبی که در این کار حضور دارند، فضای کمیک و طنز این نمایش باعث می‌شود مخاطب به خوبی با آن ارتباط برقرار کند و ما علاوه بر طنز موقعیت و طنزهای کلامی مخاطب را با یک اثر آدابته شده از یک متن خارجی در خیابان آشنا می‌کنیم.

گفتنی است؛ نمایش "بودن یا نبودن در میدان جنگ" با بازی مصطفی کولیوندی،حسام خلیل‌نژاد، مرتضی علی یاری و دلارام ترکی از دهلران 7 بهمن‌ماه در محوطه تئاتر شهر اجرا خواهد شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران