در حال بارگذاری ...

ظرفیت‌های فراموش شده تئاتر استانی

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه فرهنگ و هنر –در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر قرار داریم و اجراهای تهران بعد از پایان یافتن اجراها در استان‌ّهایی مانند یزد، بوشهر، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بر روی صحنه خواهد رفت.

 
بوشهر نخستین استانی بود که از 22 دی ماه میزبان 6 گروه نمایش بود. چنانکه پس از پایان اجراها، طی ارزیابی صورت گرفته از سوی تماشاگران نمایش «متاساز» به کارگردانی علی اصغر دشتی در صدر جدول علاقه‌مندی تماشاگران قرار گرفت و «سرگیجه» با کارگردانی مشترک پویا صادقی و ایمان صیاد برهانی و «هفت خوان هملت» به کارگردانی محمد جواد استانی عنوان‌های دوم و سوم را کسب کردند.
 
«جهانشیر یاراحمدی» دبیر جشنواره تئاتر فجر استانی و مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر با اعلام این خبر به CHN‌گفت: «نمایش‌ها در دو سالن اجرا شدند که یکی از آنها با ظرفیت کامل و دیگری با بیش از دو سوم ظرفیت خود میزبان علاقه مندان بود.»
 
به گفته او، با توجه به استقبال مردم از تئاتر با وجود آنکه در مجموعه تئاتر شهر بوشهر سالن خالی وجود داشت اما از ظرفیت آن استفاده نشد. این درحالی است که می‌توان برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی بهتری در استفاده از چنین ظرفیت‌هایی اندیشید.
 
یاراحمدی ادامه داد، به منظور پویایی برگزاری این جشنواره در استان بوشهر دو نمایش خیابانی و یک نمایش نامه خوانی نیز در کنار شش نمایش صحنه ای به معرض نمایش درآمد. همچنین بخش خاطره بازی پیشکسوتان را در حد فاصل اجرای نمایش‌ها داشتیم که مورد استقبال قرار گرفت با این وجود بوشهر این ظرفیت را دارد تا بیش از این به تئاتر بپردازد.
 
در یزد چه گذشت
با توجه به آنکه سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر استانی یزد بصورت غیر رقابتی برگزار شد محمود دهقان هراتی برترین‌هایی اعلام نکرد اما از استقبال خوب مردم خبر داد و به CHN گفت:‌ «با وجود آنکه 1620 بلیط را برای این بخش چاپ کرده‌بودیم اما به دلیل استقبال مردم 300 بلیط دیگر نیز به آن افزودیم و در واقع می‌توان گفت بیش از دو هزار نفر به تماشای تئاتر فجر نشستند.»
 
به گفته او، از میان نمایش‌های اجرا شده، نمایش«متاساز» در صدر آرای مردمی قرار گرفت و «رابینسون و کروزو» و «نوبت یعنی بعدی» دیگر آثاری بودند که نظر تماشاگران را جلب کردند.
 
با این وجود هراتی از کافی نبودن سالن‌ها در یزد خبر داد و گفت: «برای اجراهای تئاتر فجر سالن‌ها کافی نبود و حتا برخی از آثار با توجه به آنکه وضعیت سالن‌ها به اندازه استقبال مخاطبان نبود با کمبود صندلی روبه‌رو شد.»
 
به گفته او، تنها سالن استاندارد اجرای تئاتر در یزد نیز طی سال‌های گذشته با تغییر کاربری روبه‌رو شده‌است و امروزه به عنوان سالن کنفرانس مورد استفاده قرار گرفته این درحالی است که هیچ سالن استانداردی برای اجرای تئاتر در یزد وجود ندارد.  اما با شهرداری وارد توافق شده‌ایم و زمینی برای این منظور هم دیده شده ولی هنوز کارهای اداری آن انجام نشده‌است.
 
فارس و ظرفیت رایگان
«امیرصادقی» دبیر تئاتر فجر استان فارس نیز از حضور رایگان علاقه‌مندان به تئاتر در این دور خبر داد و گفت: «باوجود آنکه قرار بود بلیط فروشی داشته باشیم اما به دلیل حضور مردم دم در سالن‌های تئاتر این کار انجام نشد و تماشاچیان به صورت رایگان از آثار دیدن کردند.»
 
به گفته او کلا 9 نمایش در فارس اجرا شد که 5 نمایش از سایر استان‌ّها آمده‌بودند و «متاساز» در این استان نیز صدر نشین بود. «چای راند آخر» و «نوستالژی» نیز رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
 
صادقی با اشاره به آنکه در حال حاضر با افتتاح تماشاخانه جدید چند قاب و پلاتو جدید به ظرفیت تئاتری فارس افزوه می‌شود از ساخت سالنی با ظرفیت 300 نفر و همچنین تماشاخانه بابا ملک با ظرفیت 70 نفر خبر داد که با توجه به استقبال تئاتر توسط اهالی تئاتر می‌تواند ظرفیت مناسبی باشد اما باید برنامه ریزی‌ها را برای استقبال عموم جامعه بیشتر کرد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران