در حال بارگذاری ...
متن سخنرانی دبیر

سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در آیین پایانی این جشنواره سخنرانی کرد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در مراسم پایانی سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که دقایقی پیش در تالار وحدت آغاز شد، دبیر جشنواره سخنرانی کرد. متن سخنرانی دکتر سعید اسدی، به این شرح است:

 

خانم‌ها، آقایان، بزرگواران

سلام. خوش آمدید

اجازه بدهید به‌یاد بیاوریم که خداوند با جَماعت است. افتخار دارم لحظاتی را روی این صحنه، در آخرین دقایق سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در خدمت شما باشم.

گرامیان

قرابت جشن و تئاتر در ضرورت حضور همگان است، حضوری که سازنده اجتماع انسانی است با محور اندیشه و کرامت انسانی و البته در هیئت نیکوی هنر و فرهنگ.

همین کافی است تا تئاتر ما را در سلامت و صلح گرد هم آورد. دقایقی که دور از هیاهو و فارغ از هر تفاوت و تمایزی در کنار هم به صحنه‌های نمایش خیره می‌شویم و جهانی در حضور ما خلق می‌شود.

همین کافی است تا فرهنگ عالی ما را گرد هم آورد، آن‌چه که ما ساخته‌ایم و آن‌چه ما را می‌سازد.

همین کافی است که در این جهان هنر، همچنان، زیستن را بهتر از پیش برایمان ممکن می‌کند. فضایی که فضای زندگی را جست‌وجو می‌کنیم، زوایای آشکار و پنهانش را می‌کاویم و همچنان هنر، جهانِ شفاف‌شده را در ادراک ما تازه می‌کند و از نو سامان می‌دهد.

اما هنوز رخدادی در راه است که پس از این جشن رخ می‌دهد. معرفت از هستی و ذهن و زبان ما، در منش و کنش و رفتار ما، در تداوم عمل فرهنگی و اجتماعی ما، در زندگی هر روزه ما.

امشب تحویل سال تئاتر ایران است. این سنت را سال‌هاست که جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بنا نهاده است. این چنین که پس از هر جشنواره سال تازه‌ای برای این هنر شریف در این سرزمین کهن آغاز می‌شود.

سی‌و‌چهار، امشب به سی‌و‌پنجمین تحویل می‌شود، همچون آغاز سالی نو که در لحظه پراحساس تحویل‌اش قلب‌ها و دیده‌ها باید دگرگون شود، احوال به نیکویی تغییر کند، حال‌ها به بهترین احوال برسد و امید به آینده‌ای بهتر چون خورشید در افق نگاه و زندگی ما بدرخشد.

این مسیر نیست، مگر هم‌افزون اراده‌ی خلاقِ فرهنگیِ کسانی که در این هنر عزیز برای آینده می‌کوشند و البته از تجارب گذشته می‌آموزند.

این جشنواره مرهون حضور و تلاش عزیزان بسیاری، مردمی که تئاتر را برای بالندگی فرهنگی می‌خواهند و با اشتیاق می‌بینند، هنرمندانی ایثارگر که با هر تنگنایی مردمان مشتاق را از دیدار انسان و کرامتش بر صحنه‌ها محروم نمی‌کنند و مدیرانی که مسئولیت را برای پروراندن فرهنگ جامعه و تأمینِ شرایطِ بهبودِ کار و احوال هنرمندان به جان می‌خرند.

این جشنواره، حاصل کوشش بسیاری انسان شریف است. از صدر تا ذیل گرامیان کوشنده در وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر ایران زمین، کوشش عزیزان در اداره‌کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران و به ویژه همکاران سخت‌کوشم در دبیرخانه سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کسانی که همدلی را به من آموختند و خستگی‌ناپذیری را. دست‌مریزاد دوستان.

ما کوشیدیم تا اتفاق درست رخ دهد. اگر کاستی بود بر من ببخشایید و اگر توفیقی، همه هنرمندان و همکاران مرا به تشویقی جانانه بدرقه کنید.




نظرات کاربران