در حال بارگذاری ...
بخش «به علاوه فجر» جشنواره سی و پنجم

فراخوان تخصصی بخش «به علاوه فجر» (+فجر) سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

یکی از دستاوردهای مهم دوره سی و چهارم جشنواره به کارگیری ظرفیت ایجاد شده از رویش تماشاخانه های خصوصی و امکان بروز و ظهور بخشی دیگر از تولیدهای تئاتر ایران در این تماشاخانه ها، علاوه بر ظرفیت پذیرفته شده در بخش اصلی جشنواره و تحت عنوان «به علاوه فجر» بود، که با توجه به استقبال مخاطبان و اقبال عمومی، دبیرخانه تصمیم گرفت ادامه این حرکت نوپا را به صورت کاملتر و شایسته تر در دوره سی وپنجم نیز ادامه دهد.

به نام خداوند فر و هنر

 

مقدمه

 

این بخش علاوه بر نزدیک کردن جشنواره فجر به استاندارد مطلوب یک فستیوال بزرگ و بین المللی، فرصتی برای مشارکت بیشتر تماشاخانه ها و گروه های با هویت و برنامه و سامان دهی شده را ذیل عنوان بزرگترین رویداد تئاتری ایران فراهم ساخته و به تقویت فصل جدیدی از فعالیت های تئاتری در بخش دولتی و خصوصی که امروزه شاهد آنیم یاری می رساند. افزایش گستره ی اجراهای نمایشی در تعداد بیشتری از تماشاخانه ها، جغرافیای وقوع جشنواره رادر شهر تهران به شکلی وسیع تر و با امکان دسترسی بیشتر مخاطبان به اجراهای تئاتری برگزیده امکان پذیر می سازد. تفویض اختیار انتخاب آثار به مدیران سالن ها و ایجاد امکان تازه ای برای تعامل گروه های نمایشی و سالن های اجرا، تحت عنوان برنامه های جشنواره بین المللی تئاتر فجر، از خصوصیات ممتاز این بخش در جشنواره سی و چهارم به شمار می رفت.

در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیزاین بخش با برنامه ریزی و شرایطی مطلوب تر نسبت به سال پیش برگزار شده و تلاش می شود با بهره گیری از  حضور و مشارکت تماشاخانه های دولتی و نیمه دولتی، علاوه بر تماشاخانه های خصوصی، سیر تکاملی خود را ادامه دهد. از این رو دبیرخانه جشنواره جویای همکاری و تعامل بیشتر با این امکان رو به رشد خواهد بود. اگر چه در آغاز این برنامه آزمون نخستین خود را، با ضعف و قدرتش، پشت سر گذاشت. دبیرخانه جشنواره در دوره پیش رو با تدوین آیین نامه ی اجرایی و انتشار فراخوان تخصصی، با هدف برگزاری قدرتمند این بخش، از تماشاخانه های داوطلب حضور در این بخش دعوت به همکاری می کند.  

 

ویژگی تماشاخانه های متقاضی وشرایط حضور دربخش «به علاوه فجر»

 

1. تمام تماشاخانه های خصوصی و غیر خصوصی در شهر تهران می توانند متقاضی حضور در این بخش باشند. داشتن مجوز قانونی و رسمی فعالیت شرط لازم برای حضور تماشاخانه ها در این بخش است.

- حضور در این بخش شامل تماشاخانه هایی است که در جدول اصلی جشنواره قرار نمی گیرند؛ و در جدول اجرای جداگانه ای قرار خواهند گرفت.

 

2. تماشاخانه متقاضی می بایست از حداقل شرایط استاندارد ارائه ی امکانات و خدمات اجرای نمایش برخوردار باشند. این شرایط در آیین نامه اجرای این بخش درج شده است.

 

3. تماشاخانه های متقاضی می بایست فرم درخواست حضور در این بخش را تکمیل و به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند.

- فرم درخواست می بایست توسط مدیر رسمی تصمیم گیرنده در تماشاخانه های خصوصی و غیر خصوصی تکمیل و تایید شود.

 

4. پذیرش شرایط مندرج در آیین نامه اجرایی بخش «به علاوه فجر»  که به  تماشاخانه های داوطلب اعلام می شود.

 

5. تماشاخانه های متقاضی تا پایان وقت اداری چهارشنبه 20 مردادماه 1395 فرصت دارند تا درخواست خود را برای حضور در این بخش به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند.

- نتیجه بررسی، ارزیابی و دعوت از تماشاخانه های منتخب برای حضور در این بخش در نیمه اول شهریور ماه اعلام می شود.

 

شرایط آثار پیشنهادی برای حضور در بخش «به علاوه فجر»

 

 

1. نمایش های حاضر در این بخش با سازو کار درونی تماشاخانه های متقاضی حضور در این بخش برگزیده شده و مسئولیت کیفیت هنری آنها به عهده تماشاخانه متبوع است.

- نمایش های شرکت کننده در این بخش می بایست مجوز لازم از شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش را اخذ کنند.

 

2. نمایش های پیشنهادی در این بخش می توانند از متون ایرانی و غیر ایرانی استفاده کنند.

 

3.تماشاخانه های برگزیده برای حضور در این بخش می توانند آثار منتخب خود را از این دسته از نمایش ها برگزینند:

 

- اجراهای عمومی درتالارهای نمایش سراسرکشور (تهران و سایر شهرهای ایران)  از آذرماه 1394تا اول آذر ماه 1395

- تولیدهای تازه نمایش هایی که تا آخر آبان ماه آماده اجرا شده و مجوز لازم را از شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اخذ کرده اند.

- پایان نامه­ های اجرایی کارشناسی وکارشناسی ارشد رشتة نمایش که ازآغازمهرماه 1394تا پایان مهرماه  1395 در دانشگاه ها دفاع شده باشند.

- اجراهای محیطی و تعاملی در صورت امکان اجرا در تماشاخانه پیشنهاد دهنده

 

* مجموع آثارپذیرفته شدة نهایی دراین بخش حداقل 5 وحداکثر 11 نمایش خواهد بود.

* نمایش­های برگزیده این بخش درآذرماه اعلام و جدول نهایی آن در دی ماه 1395منتشر می شود.

* جدول این بخش، اجرای نمایش ها را از یکم تا یازدهم بهمن ماه 1395 در بر می گیرد.

* تماشاخانه های حاضر در هماهنگی با دبیرخانه و در صورت تمایل با توجه به فضا و امکانات موجود خود، می توانند در روزهای برگزاری جشنواره نمایشگاه های عکس و پوستر تئاتر برگزار کنند.

 

چگونگی تعامل، پشتیبانی و حمایت جشنواره از تماشاخانه ها

 

1- سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر سازو کار ویژه ای دردبیرخانه برای ارتباط، تعامل و پشتیبانی از تماشاخانه های حاضر در این بخش تعریف کرده است.

2- دبیرخانه جشنواره پس از بررسی شرایط بر حسب ظرفیت موجود در جدول این بخش، تعدادی از مناسب ترین تماشاخانه های متقاضی را جهت همکاری در این بخش انتخاب می کند.

3- دبیرخانه جشنواره متناسب با ظرفیت، امکانات و خدمات ارائه شونده به گروه های نمایشی و تماشاگران و نحوه تعامل با ایشان،  به عنوان کمک هزینه برگزاری،از تماشاخانه های حاضر در جشنواره حمایت مالی به عمل می آورد.

4- تماشاخانه های شایسته حضور در این بخش می توانند از سامانه فروش اینترنتی همکار با جشنواره برای فروش بلیت اجراها بهره ببرند. تمامی عواید از فروش نمایش ها به گروهای اجرایی و تماشاخانه ها تعلق می گیرد.

5- مشخصات تماشاخانه ها و جدول اجرایی این بخش در کاتالوگ رسمی جشنواره درج  می شود.

6- دبیرخانه جشنواره در فرایند اطلاع رسانی عمومی تبلیغات جشنواره، اعم از محیطی، فضاهای مجازی و غیره در معرفی این بخش و ترغیب مخاطبان خواهد کوشید.

* دبیرخانه جشنواره در مدت زمان پذیرش و ثبت درخواست تماشاخانه های متقاضی آماده پاسخگویی به پرسش های مربوطه به شرایط این بخش است.

  •  

نشانی دبیرخانه:

خیابان استادشهریار. خیابان هانری کوربن. شماره 18 . طبقه سوم. دبیرخانه جشنواره بین­ المللی تئاتر فجر

تلفن:66748045-66747976                                                           نمابر:66747969                                                                                             کدپستی:               1133734913     

ایمیل: plusfajr35@gmail.com    

 

سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از یکم تا دوازدهم بهمن ماه 1395 به دبیری سعید اسدی برگزار خواهد شد.




نظرات کاربران