در حال بارگذاری ...
رویداد های سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

گزارشی از روز سوم رویداد نمایش نامه خوانی

در روز سوم از نمایش نامه خوانی آثار برگزیده ی مسابقه ی نمایشنامه نویسی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نمایش نامه های «خواب های رنگی ببینید آقا» و «خون چکان» خوانش شدند.

در روز سوم از نمایشنامه خوانی آثار برگزیده ی مسابقه ی نمایشنامه نویسی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نمایش نامه های «خواب های رنگی ببینید آقا» و «خون چکان» خوانش شدند.

رویداد نمایش نامه خوانی آثار برگزیده مسابقه نمایش نامه نویسی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر  تا پنج شنبه ۲۷ آبان ماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می شود و ورود برای علاقه مندان آزاد است.

در روز سوم این رویداد، نمایشنامه ی «خواب های رنگی ببینید آقا» به نویسندگی مسعود شاکرمی و به اتفاق شش نقش خوان در ساعت 15:30 روز سه شنبه 25/8/95 خوانش شد و بعد از آن جلسه ی نقد و بررسی در حضور علاقمندان و با حضور مسعود شاکرمی به عنوان نویسنده، امین عظیمی به عنوان منتقد و میلاد اکبرنژاد به عنوان رئیس جلسه برگزار و نکاتی از سوی نویسنده ی این نمایشنامه و منتقد مطرح شد، حضار نیز در این بحث شرکت داشتند.

این جلسه با صحبت های میلاد اکبرنژاد آغاز شد و بعد از آن امین عظیمی به نقد نمایشنامه پرداخت و با طرح سوالاتی در رابطه با جهان اثر و ایده ی کار، بحث را ادامه داد.

مسعود شاکرمی در رابطه با نمایش نامه اش گفت: «من سال ها تلاش کرده ام تا بتوانم ویژگی های ادبیات تغزلی را به ادبیات دراماتیک وارد کنم و این اثر به لحاظ ساختاری تلاش و تجربه ای در راستای رسیدن به این هدف است. در شعر تغزلی، سوالاتی به عنوان سیلان شعری مطرح است و من بر همین مبنا، در نمایش نامه سوالاتی را مطرح کردم و هیچ جوابی به آن ها ندادم.»

حضور مسعود میرطاهری و اظهار نظر وی در رابطه با نقاط قوت و ضعف این نمایش نامه از نکات  قابل توجه این جلسه بود.

نمایشنامه ی «خون چکان» به نویسندگی مجتبی آقا بابایی، دومین اثر خوانش شده در این روز بود که در ساعت 18 توسط چهار نقش خوان در حضور میهمانان و هنرمندان خوانش شد. محمد جواد طورانی کارگردانی این خوانش را بر عهده داشت. بعد از خوانش، جلسه ی نقد و بررسی با حضور رفیق نصرتی به عنوان منتقد، مجتبی آقا بابایی به عنوان نویسنده ی نمایشنامه و میلاد اکبرنژاد به عنوان رئیس جلسه برگزار شد.

مجتبی آقا بابایی در رابطه با نمایشنامه اش گفت: «نمایشنامه از داستان بلند "عقرب روی ریل راه آهن اندیمشک" یا "از این قطار خون می چکه قربان" نوشته ی حسین مرتضاییان آبکنار اقتباس شده است. سال ها پیش، هنگام خواندن این رمان، احساس کردم که قابلیت های نمایشی دارد. فضا سازی نویسنده ی رمان مرا به نوشتن نمایشنامه مجاب کرد و سعی کردم به آن فضا وفادار باشم. ما معمولا در آثاری که به مفهوم جنگ می پردازند دچار شعار زدگی و احساسات گرایی می شویم و واقعیت تلخی که در مفهوم جنگ هست را فراموش می کنیم. این داستان و این نمایشنامه قصد دارد فضای وهم آلود و تلخ جنگ را بازنمایی کند.»

رفیق نصرتی در رابطه با این نمایشنامه گفت: «امیدوارم روزی این تئاتر را بر روی صحنه ببینم.»

در پایان جلسه میلاد اکبرنژاد، به سخنانی در رابطه با دانشجویان تازه نفس تئاتر پرداخت و در آخر، خطاب به آن ها گفت: «با قدرت، ظرافت و صبوری پیش بروید و تسلیم نشوید. این تئاتر برای شماست، نگذارید به دست اغیار بیفتد.»

از امسال تصمیم بر آن شده که رای و نظر مخاطبان در داوری نمایشنامه و تعیین اثر برگزیده ی مردمی تاثیر داشته باشد، به همین منظور پس از هر خوانش فرم نظر سنجی در اختیار حاضرین قرار می گیرد.

سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی از یکم تا دوازدهم بهمن ماه ۱۳۹۵ برگزار می شود.

گزارش از:پریسا سادات خضرایی




نظرات کاربران