در حال بارگذاری ...
  • رویدادهای سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

    گزارشی از روز چهارم نمایش نامه خوانی

    در روز چهارم از نمایش نامه خوانی آثار برگزیده ی مسابقه ی نمایشنامه نویسی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نمایش نامه های «چرخ» و «۳۶۰۰ ثانیه مردن» خوانش شدند.

    در روز چهارم این رویداد، نمایشنامه ی «چرخ» به نویسندگی محسن عظیمی، توسط خود او در ساعت 15:30 روز چهارشنبه 95/8/26 خوانش شد و بعد از آن جلسه ی نقد و بررسی در حضور علاقمندان و با حضور محسن عظیمی به عنوان نویسنده، رفیق نصرتی به عنوان منتقد و میلاد اکبرنژاد به عنوان رئیس جلسه برگزار و نکاتی از سوی نویسنده ی این نمایشنامه و منتقد مطرح شد، حضار نیز در این بحث شرکت داشتند.

    این جلسه با صحبت های میلاد اکبرنژاد آغاز شد و با نظرات رفیق نصرتی پیرامون نمایشنامه نویسان امروزی و نقاط ضعف و قدرت نمایشنامه ی «چرخ» ادامه یافت. محسن عظیمی از حاضرین خواست تا پیشنهادات خود را در راستای بهبود اثر، مطرح کنند.

    نمایشنامه ی «3600 ثانیه مردن» به نویسندگی امیرحسین بهبهانی نیا، دومین اثر خوانش شده در این روز بود که در ساعت 18 به روایت مرجان صادقی و با حضور نویسنده خوانش شد.  بعد از آن، جلسه ی نقد و بررسی با حضور امین عظیمی به عنوان منتقد، امیرحسین بهبهانی نیا به عنوان نویسنده ی نمایشنامه و میلاد اکبرنژاد به عنوان رئیس جلسه برگزار شد.

    امیر عظیمی در این رابطه گفت: «در بین آثاری که تا به امروز خوانده شد، "3600 ثانیه مردن" از آن جهت که یک نمایش تک نفره است، شاید یک نمونه ی استثنایی باشد. نویسنده تلاش کرده با استفاده از امکانات روایت گری زبانی همه چیز را بسازد و از طریق ارتباطی که به صورت گسترده از تخیل تماشاگر بهره می گیرد، او را در هزار تویی از تداعی ها و تصاویر و خاطرات سوق دهد. این متن در تصویری که قرار است بسازد موفق است.»

    امیرحسین بهبهانی نیا در ابتدای صحبت هایش از میلاد اکبرنژاد به دلیل برگزاری نمایش نامه خوانی بدین شکل تشکر کرد و در رابطه با نمایشنامه اش گفت: «میزان اسپس برای من در نوشتن این متن و امیدواری برای این که روزی آن را اجرا کنم خیلی اهمیت داشت. همواره به این فکر می کردم که تماشاگر شاید چیز زیادی برای دیدن روی صحنه نداشته باشد، اما تلاشم این بوده که هر آن چیزی که تماشاگر باید در ذهنش تصویر کند در میزان اسپس کردن من، به عنوان نویسنده یا کارگردان اتفاق بیفتد. از سوی دیگر، آشنایی من با ادبیات ابوتراب خسروی و ارزشی که کلمه در آثار ایشان دارد، در این کار تاثیر گذار بود. ایشان به صورت مشخص در اسفار کاتبان از تجسم و تجسد کلمات حرف می زنند. مجموعه ی میزان اسپس و ابوتراب خراسانی در ذهن من دست به دست هم دادند و نتیجه رویکردی است که من نسبت به این متن دارم.»

    میلاد اکبرنژاد در پایان گفت: «اجازه دهیم تئاتر به کلمات متکی باشد و تصاویر را به جای خلق بر صحنه، بر ذهن خلق کند.»

    از امسال تصمیم بر آن شده که رای و نظر مخاطبان در داوری نمایشنامه و تعیین اثر برگزیده ی مردمی تاثیر داشته باشد، به همین منظور پس از هر خوانش فرم نظر سنجی در اختیار حاضرین قرار می گیرد.

    گزارش از: پریسا سادات خضرایی




    مطالب مرتبط

    علی رفیعی در بزرگداشتش در جشنواره تئاتر فجر:

مهمترین وظیفه تئاتر، انتقال شعف به بازیگر و تماشاگر است
    علی رفیعی در بزرگداشتش در جشنواره تئاتر فجر:

    مهمترین وظیفه تئاتر، انتقال شعف به بازیگر و تماشاگر است

    علی رفیعی در مراسم بزرگداشتش که در آیین پایانی جشنواره تئاتر فجر برگزار شد، خطاب به مسوولان فرهنگی گفت: می‌خواستم سخنانی در حجم دوازده صفحه تایپ شده مطرح کنم اما از آن صرف نظر و به یک پاراگراف اکتفا می‌کنم.

    |

    لیست اسامی برگزیدگان تا به این لحظه

نمایشنامه نویسی بخش های بین الملل، محیطی، جوانان، مرور
    لیست اسامی برگزیدگان تا به این لحظه

    نمایشنامه نویسی بخش های بین الملل، محیطی، جوانان، مرور

    نمایشنامه نویسی بخش بین الملل تقدیر: (نمایشنامه اقتباسی) «سیاوش پاکراه» برای نگارش نمایشنامه «صور اسرافیل» تقدیر می نماید. برگزیده: «حسین پاکدل» برای نگارش نمایشنامه «کابوس حضرت اشرف» ...

    |

    نظرات کاربران