در حال بارگذاری ...
  • رویداد های سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

    گزارشی از روز پایانی رویداد نمایش نامه خوانی

    در روز پایانی نمایش نامه خوانی آثار برگزیده ی مسابقه ی نمایشنامه نویسی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نمایش نامه های «برف زمین را گرم می کند» و «موزه ی خصوصی» خوانش شدند.

    رویداد نمایش نامه خوانی آثار برگزیده مسابقه نمایش نامه نویسی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که از روز یک شنبه 23 آبان ماه در سالن مشاهیر مجموعه  تئاتر شهر آغاز شده بود، در تاریخ 27 آبان ماه خاتمه یافت.

    در آخرین روز از این رویداد، نمایش نامه ی «برف زمین را گرم می کند» به نویسندگی مریم منصوری، توسط خود او در ساعت 15:30 روز پنج شنبه 95/8/27 خوانش شد و بعد از آن جلسه ی نقد و بررسی در حضور علاقمندان و با حضور مریم منصوری به عنوان نویسنده، رفیق نصرتی به عنوان منتقد و میلاد اکبرنژاد به عنوان رئیس جلسه برگزار شد.

    این جلسه با صحبت های میلاد اکبرنژاد آغاز شد. او در رابطه با برگزاری جلسات نقد و بررسی گفت:«وقتی منتقد در جایگاه نقد قرار می گیرد، موظف است مقایسه ای بین اثر مورد نظر با یک نمونه ی آرمانی صورت دهد و نباید به کمتر از آن راضی شود. بنابراین سخت گیرانه و بی رحمانه مطرح کردن مسائل، خصلت و ذات نقد است. ما یک قرار نانوشته از ابتدا با خودمان داشته ایم که تعارفات را کنار بگذاریم. از دوستان نمایش نامه نویس انتظار داشتم مکالمه ی عالمانه و دانشورانه شکل بگیرد.»

    بعد از آن رفیق نصرتی، خلاصه ای از صحبت های روز گذشته اش را تکرار کرد و گفت: «نوشتن برای نسل ما به یک امر ساده و سهل الوصول تبدیل شده و این زنگ خطر است.» او در رابطه با ساختار و پیرنگ نمایش نامه نکاتی را مطرح کرد و به تحلیل نمایشنامه و منطق جاری آن پرداخت. حضار نیز نظراتشان را مطرح کردند و بحث را ادامه دادند.

    مریم منصوری در پایان گفت:«اگر منتقد به جای توصیف از صفت استفاده کند، سلیقه ی شخصی را وارد کار کرده است.»

    حضور هنرمندان عرصه ی تئاتر و اظهار نظر آن ها، از نکات قابل توجه این جلسه بود.

    نمایش نامه ی «موزه ی خصوصی» به نویسندگی تهمینه محمدی، دومین اثر خوانش شده در روز پایانی این رویداد بود که در ساعت 18، توسط پنج نقش خوان مورد استقبال هنرمندان عرصه ی تئاتر و علاقمندان قرار گرفت. حضور پریسا مقتدی و اصغر همت به عنوان نقش خوان از نکات قابل توجه این نمایش نامه خوانی بود. بعد از خوانش، جلسه ی نقد و بررسی در حضور هنرمندان و با حضور امین عظیمی به عنوان منتقد، تهمینه محمدی به عنوان نویسنده ی نمایشنامه و میلاد اکبرنژاد به عنوان رئیس جلسه برگزار شد.

    امین عظیمی گفت:«این نمایشنامه در برابر آثاری که با آن ها روبرو شدیم نفس تازه ای به ما داد. موزه ی خصوصی در امتداد مسیری که نمایشنامه نویسی ایران در طول 150 سال دنبال کرده، حرکت کرده است و آسیب ها و امتیازات آن جریان را درون خود بازتاب می دهد. نکته ی جالب توجه، تلاش نویسنده برای بهره گرفتن از میراث نمایش نامه نویسی ایران و به طور مشخص نمونه هایی همچون آثار اکبر رادی است. آثاری که سعی می کنند جامعه را از طریق شخصیت ها و مناسباتی که مابین شان است مکاشفه کنند و در واقع جامعه را به پرسش  و قضاوت بکشانند.»

    تهمینه محمدی در رابطه با نمایش نامه اش گفت:«برای من این چهار شخصیت، شخصیت هایی بودند که علی رغم زندگی در کنار هم، انگار هر کدام در جهان خود تنها افتاده اند و هیچ راهی به سمت هم پیدا نمی کنند.»  او در ادامه گفت این نمایش نامه را در خوانش، بیشتر از اجرا روی صحنه دوست دارم.

    بعد از آن حضار در رابطه با اجرای نمایش نکاتی را مطرح کردند و امین عظیمی راهکارهایی در این باره ارائه داد.

    اصغر همت در ادامه گفت:«امروز خیلی سیستماتیک صحبت شد و شکل برخورد در این جلسه را خیلی خوب و منطقی دیدم. خیلی موجز همه ی مطالب گفته شد.»

    او همچنین درباره ی نمایشنامه گفت:«زمانی که این کار را خواندم شگفت زده شدم. خیلی شعرگونه و رندانه مسائلی مثل عشق و زنانگی را ارائه داده اند.»

    در پایان میلاد اکبرنژاد از حضار و همه ی کسانی که در این پنج روز در روند برگزاری این رویداد نقش داشتند، تشکر کرد. او درباره ی نحوه ی انتخاب آثار گفت: «قطعا قبول دارم این تعداد نمایشنامه ای که به بخش مسابقه ی فجر آمده همه ی امکان حتی همین نسل جدید ما را هم شامل نمی شود. 120تا 125 متن به دست ما رسیده و انتخابی صورت گرفته است. ممکن است داوران، مثل هر یک از ما خطای دانشی کرده باشند و در انتخابشان با ما اختلاف عقیده داشته باشند. هرگز این گونه نبوده که دچار خطای اخلاقی شوند.»

    او از همه خواست تا با نقدهای بی رحمانه نسبت به نویسنده ها از نمایش نامه نویسی مراقبت کنند و از نویسنده ها خواست که با صبوری پذیرای این گونه نقدها باشند.

    خوانش نمایشنامه های برگزیده سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری میلاد اکبر نژاد از یکشنبه ۲۳ آبان ماه تا پنجشنبه ۲۷ آبان ماه هر روز در دو ساعت ۱۵:۳۰ و ۱۸ در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد. 

    گزارش از: پریسا سادات خضرایی




    مطالب مرتبط

    علی رفیعی در بزرگداشتش در جشنواره تئاتر فجر:

مهمترین وظیفه تئاتر، انتقال شعف به بازیگر و تماشاگر است
    علی رفیعی در بزرگداشتش در جشنواره تئاتر فجر:

    مهمترین وظیفه تئاتر، انتقال شعف به بازیگر و تماشاگر است

    علی رفیعی در مراسم بزرگداشتش که در آیین پایانی جشنواره تئاتر فجر برگزار شد، خطاب به مسوولان فرهنگی گفت: می‌خواستم سخنانی در حجم دوازده صفحه تایپ شده مطرح کنم اما از آن صرف نظر و به یک پاراگراف اکتفا می‌کنم.

    |

    لیست اسامی برگزیدگان تا به این لحظه

نمایشنامه نویسی بخش های بین الملل، محیطی، جوانان، مرور
    لیست اسامی برگزیدگان تا به این لحظه

    نمایشنامه نویسی بخش های بین الملل، محیطی، جوانان، مرور

    نمایشنامه نویسی بخش بین الملل تقدیر: (نمایشنامه اقتباسی) «سیاوش پاکراه» برای نگارش نمایشنامه «صور اسرافیل» تقدیر می نماید. برگزیده: «حسین پاکدل» برای نگارش نمایشنامه «کابوس حضرت اشرف» ...

    |

    نظرات کاربران