در حال بارگذاری ...
نیاز مندی های جشنواره در بخش بین الملل و نمایش های خارجی

رسالت ایجاد ارتباط متقابل فرهنگی

آسیه مبین: همواره گفته می شود که داشتن روابط گسترده در سطح بین الملل از الزامات توسعه ی فرهنگی و هنری هر کشوری محسوب می گردد و می تواند امکان ارتقاء سطح کیفی و کمی در سازمان ها و گروههای هنری آن کشور را فراهم آورد.

بخش بین الملل پیوسته در سراسر جشنواره های هنری مطرح جهان و به خصوص جشنواره های تئاتری از اهم ملزومات آن جشنواره در نظر گرفته شده و هر کشوری می کوشد که این بخش هر ساله با کیفیت بهتر و حضور گسترده ترسایر کشورها برگزار گردد. با توجه به اهمیتی که برای بخش بین الملل در زمینه ی هنر و تئاتر ذکر می شود لازم است به طور اختصاصی نگاهی داشته باشیم به نمایش های بخش بین الملل تئاتر فجر که بزررگترین و مهمترین جشنواره ی بین الملل تئاتر ایران شناخته شده تا از این مسیر نیازمندی ها و اهداف این بخش را مورد باز خوانی قرار دهیم.
اهمیت ارتباطات بین فرهنگی تئاتر 
فرهنگ یک ملّت نمایانگر تصویری از آن ملّت، توصیف کنندة ایدئولوژی، اصول، قوانین، تاریخ و میراث آن کشور میباشد. تئاتر پدیده ای فرهنگی است که می تواند تمامی عناصر یاد شده را در خود جای داده و زمینه ی لازم را جهت شکل گیری جنبش های فرهنگی در ملل مختلف ایجاد نماید.همین امر اعتلای فرهنگ را از طریق انعقاد قراردادهای دو جانبه بین المللی فرهنگی میسر می کند.تماشای یک نمایش از سایر کشور های جهان در مرحله ی ابتدایی خود، که از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است، تماشاگر خود را با زبان، پوشش، نحوه ی رفتار و زندگی مردمان آن سرزمین آشنا می سازد.
بخش بین الملل در سراسر جشنواره های تئاتری جهان رسالت ایجاد این ارتباط متقابل فرهنگی را میان کشورهای شرکت نموده بر عهده دارد و زمینه را برای گرته برداری فرهنگی کشورها از یکدیگر فراهم می نماید، بنابراین بخش بین المللی جشنواره ی تئاتر فجر از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود چرا که میدانی است برای گرد هم آیی و تبادل میان گروههای مختلف با فرهنگ های متفاوت، از این رو تئاتر ایران در بخش بین المللی تئاتر فجر می تواند تحت تأثیر تئاتر سایر کشورها قرار گرفته و متقابلا بر آثار کشورهای شرکت یافته در این بخش تاثیر گذارد. 
تئاتر به عنوان رسانه
همواره از هنر هایی همچون تئاتر و سینما به عنوان رسانه در سراسر جهان یاد شده است، رسانه ای که می تواند پیام آور هدف سازندگان یک اثر هنری و وسیله ای برای انتقال پیامی باشد که در پس ذهن تولید کنندگان آن اثر وجود داشته است. تئاتر و هنر نمایش به درستی یک رسانه است رسانه ای که می تواند تنها با شناخت صحیح قابلیت ها و استعداد های نهفته اش از طرف گروه تولید کننده ی یک نمایش، رسانه ای تاثیر گذار برای انتقال پیام های ملی، قومی و ارزشی یک جامعه باشد.
این مهم نیازمند آن است که امکانات تئاتر هر چه بیشتر از حیطه ی سنتی آن در آورده شود و با ایجاد امکانات نزدیک بین المللی، مشاهده ی آثار نمایشی از سایر کشورهای جهان، علاوه بر استفاده ی فرهنگی، امکان فرا گیری شیوه های جدید تکنیکی در بخش های مختلف تولید نمایش ایجاد گردد که بخش بین الملل این فرصت را برای گروههای شرکت یافته فراهم می کند.
بخش بین الملل و مخاطب
نگاهی کلی به سیل مشتاقان و تماشاگران جشنواره ی تئاتر فجر به خصوص مخاطبان بخش بین الملل حاکی از آن است که بیش از نیمی از این تماشاگران را دانشجویان رشته ی تئاتر تشکیل می دهند که هر ساله با اشتیاق هر چه بیشتر خواهان تماشای نمایش های خارجی راه یافته به جشنواره ی فجر می باشند. وجود چنین جمعیتی نیاز جدیدی را در این بخش ایجاد می نماید که آن توجه به سلیقه و خواست تماشاگر ایرانی است، تماشاگری که با آشنایی به علم تئاتر نه فقط برای سرگرمی بلکه برای فراگیری به سالن های تئاتر کشیده شده و این بخش جشنواره را منبعی برای آشنایی هر چه نزدیک تر با انچه به عنوان نمایش در سایر نقاط جهان شناخته می شود، می داند.
بخش بین الملل برای مخاطبناش آینه ایست از تئاتر امروز جهان از این رو انتظار می رود تا مخاطب ایرانی بتواند هر ساله در این بخش با گروههای مختلف و اجراهایی متفاوت رو به رو شود که پاسخ گوی نیازهای ایشان هستند. این تنوع در انتخاب آثار خارجی راه سازگاری با سلیقه ی مخاطبین را هموار می سازد و می تواند رسالت آموزش خود را برای تماشاگران اش به صورت گسترده تری به انجام رساند. رعایت اصل تنوع و تازگی در اجراهای بین الملل علاوه بر مزایای برشمرده کمک می کند تا این بخش از خطر سقوط به وادی تزئئن و تشریفات نجات یافته و به نحوی کاربردی در جهت اهداف جشنواره قرار گیرد.
زمینه ای برای برقراری رقابت در سطح بین الملل
ناگفته پیداست که بخش بین الملل در حالت رقابتی خود زمینه را برای آزمایش و محک گروه های تئاتری داخلی در مقایسه با گروه های خارجی فراهم می نماید. رقابتی بودن بخش بین الملل جشنواره می تواند موجب ارتقاء نمایش های ایرانی در بخش های مختلفی همچون بازیگری، کارگردانی، صحنه پردازی و غیره گردد چرا که این گرو ها برای اولین بار خود را در میدان مقایسه با نمایش هایی می بینند که در ابتدایی ترین سطح خود در محیطی متفاوت از محیط داخل شکل گرفته و به مرحله ی تولید رسیده اند. 
در رقابت با آثار غیر داخلی قرار گرفتن زمینه را برای اولین تجربه های فرامرزی گروههای داخلی فراهم میکند و علاوه بر این به روند شکل گیری زبان فرامرزی تئاتر داخلی سرعتی فزاینده می بخشد که لازمه ی تئاتر امروز ایران است. 
نیاز به سیاست گذاری صحیح در انتخاب آثار خارجی 
ایجاد ارتباط مابین هنرمندان ایرانی و خارجی از جمله مهمترین مسائلی است که در بخش بین المللی جشنواره فجر شاهد آن هستیم از این رو این جشنواره، با سابقه ی سی ساله ی خود و به عنوان مهمترین پدیده ی تئاتری کشور می باید امور بر شمرده مبنی بر تبادل فرهنگی، رسانه بودن تئاتر، سلیقه ی مخاطب و ایجاد زمینه هایی برای برقراری رقابت در سطح بین الملل را در انتخاب آثار این بخش مورد توجه ویژه ی خود قرار دهد.
این عناصر در هماهنگی با یکدیگر می توانند عوامل تعیین کننده ای در انتخاب آثار نهایی شرکت یافته در بخش بین المللی تئاتر فجر باشند از این رو لازم است که هیات انتخاب آثار خارجی با توجه به نیازمندیهای بخش بین الملل جشنواره، سیاست های مشخص و روشنی را جهت انتخاب نمایش های خارجی اتخاذ کرده و بر اساس ان اقدام به دعوت از گروههای نمایش خارجی نمایند. اگر انتخاب گروههای خارجی به درستی انجام شود، گروههای ایرانی می توانند با نگرش ها و روش های جدید جهان آشنا شوند، همچنین فرصت خوبی برای شرکت کنندگان ایرانی به وجود می آید که پی به چگونگی تغییرات جدید ببرند، بنابراین انتخاب ها باید متنوع باشد و کارهایی انتخاب شوند که بتوانند نوعی نگرش را به گروههای ایرانی نشان دهند.
هماهنگ با آنچه پیش از این گفته شد، از آنجایی که هر نمایش خارجی با رسالت فرهنگی و با هدف انتقال پیام و آموزش وارد این بخش از جشنواره ی فجر می گردد، توجه به مضمون، پیام و شیوه ی انتقال آن که در تکنیک تئاتری هر گروه قابل تشخیص است از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. پس لازم است در انتخاب آثار نمایشی بخش بین المللی جشنواره ی فجر علاوه بر کیفیت نمایش های انتخابی،به مضمون و پیام هر اثر نیز توجه شود تا تبادل فرهنگی اشاره شده در جهت مثبت آن پیش رود.
علاوه بر این با توجه به استقبال همه جانبه ی مخاطب ایرانی از نمایش های خارجی بخش بین الملل جشنواره ی فجر، لازم است نیازهای روز جامعه، دغدعه های ذهنی تماشاگر ایرانی و نیاز او برای شناخت هر چه بیشتر از تئاتر برون مرزی در انتخاب آثار این بخش مورد توجه قرار گیرد، اما لازمه ی دسترسی به این اهداف وجود تیمی متخصص و متنوع در کمیته ی انتخاب نمایش های خارجی است که می تواند هر ساله با دید روشن و تازه ی خود و با تکیه به سیاست های اتخاذ شده دراین بخش، با انتخاب بهترین های نمایش خارجی طراوت و سرزندگی کارآمدی به بخش بین الملل جشنواره ی فجر ببخشد.

 




نظرات کاربران