در حال بارگذاری ...

کارگردان روسی نمایش «فراموشی»: بالا نویس، فضای نمایش را به هم می‌زد و امکان فنی استفاده از گوشی و ترجمه هم‌زمان برای تماشاگران را هم نداشتی

نمایش «فراموشی» به کارگردانی اسکندر اسکایف، کاری از کشور روسیه است که با متن نویسنده‌ای ایرانی در بخش بین‌الملل سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده است.

به گزارش روابط عمومی سی‌‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نمایش «فراموشی» به نویسندگی داریوش ربیعی و کارگردانی اسکندر اسکایف، با بازیگرانی روسی در ششمین روز جشنواره در تئاتر باران به صحنه رفت.
این نمایش را داریوش ربیعی به فارسی نوشته و متن ترجمه شده آن به روسی را اسکندر اسکایف کارگردانی کرده است. نمایش درباره زوجی است که دچار فراموشی می‌شوند و خوانندگی و نویسندگی را که شغل اصلی‌شان است، از یاد می‌برند. 
نور شرق که ترجمه این نمایشنامه را از فارسی به روسی بر عهده داشته است، درباره این ارتباط فرهنگی گفت: «این نمایش، محصول پروژه‌ای سه ساله است که توسط مرکز فرهنگ موسیقایی ملل کنسرواتوار مسکو و مرکز تئاتر مایر هولد در همین شهر صورت می‌گیرد. این پروژه، نمایشنامه ایرانی نام دارد که در شش گام اجرا می‌شود. گام نخست آن، اجرای این اثر طی هفته گذشته به دو زبان ایرانی و روسی در مسکو بود. در گام بعدی این پروژه، قرار است نمایشنامه‌ای با حضور دو نمایشنامه‌نویس ایرانی و دو نمایشنامه‌نویس روسی نوشته شود و با حضور چند بازیگر ایرانی و چند بازیگر روسی به دو زبان فارسی و روسی در مسکو به صحنه برود.»
این نمایش که ساعت 17 دوشنبه ششم بهمن در تماشاخانه باران به صحنه رفت، به زبان روسی اجرا شد و نبود هیچ‌گونه بالانویسی، ارتباط را برای تماشاگران سخت می‌کرد. کارگردان روسی نمایش در این باره گفت: «من از بالانویس استفاده نکردم چرا که معتقدم فضای نمایش را به هم می‌زند. به دلیل تغییرات متن و حذف و اضافه‌هایی که اتفاق افتاده بود، بهترین راه‌حل برای ارتباط بهتر با مخاطبان، استفاده از گوشی‌هایی بود که متن ترجمه شده در آن برای تماشاگران پخش شود. اما متاسفانه این امکان از لحاظ فنی امکان نداشت.»
این نمایش مبتنی بر عناصر بیومکانیک میر هولد به صحنه رفت؛ مبحثی که اسکندر اسکایف تسلط زیادی به آن دارد و در کارگاهی همراه با همکار روسی‌اش زیر و بم آن را به علاقه‌مندان ایرانی یاد خواهد داد. او در این باره این گفت: «تکنیک میر‌هولد، شیوه خاصی برای کار کردن در تئاتر و بیان احساسات است. در این شیوه، برخورد با هر اثری مقطعی است و با هر کار، یک روش برخورد مشخص صورت می‌گیرد.»
اسکندر اسکایف با اشاره به این که اطلاعات زیادی درباره هنر معاصر ایران ندارد، اضافه کرد، دانسته‌هایش در این عرصه به مینیاتور و معماری قدیمی ایرانی محدود می‌شود و امیدوار است طی این سفر، آشنایی بیشتری با نمایش معاصر ایران پیدا کند.
نمایش «فراموشی» در دومین و آخرین اجرای خود، سه‌شنبه هفتم بهمن ماه، در ساعت 16 در تماشاخانه باران به صحنه خواهد رفت.
سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری اردشیر صالح‌پور تا 12 بهمن ادامه خواهد داشت.

 




نظرات کاربران