در حال بارگذاری ...
دبیر جشنواره تئاتر فجر در میزگرد «شهر، شهروندی و تئاتر» :

تئاتر برای دعوت به ارتباط جمعی ساخته شده است

اولین میزگرد سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور مهدی شفیعی، سعید اسدی، احسان پشت مشهدی و جمعی از هنرمندان و اساتید تئاتر با موضوع «معماری ، شهر، حقوق شهروندی و تئاتر» عصر روز ۷ دی ماه در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر، اولین میزگرد سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور مهدی شفیعی، سعید اسدی، احسان پشت مشهدی و جمعی از هنرمندان  و اساتید تئاتر با موضوع «معماری ، شهر، حقوق شهروندی و تئاتر» عصر روز 7 دی ماه  در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

در این نشست علاوه بر مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، احسان پشت مشهدی رییس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی  و سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر، اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر نیز به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.

در آغاز این برنامه شفیعی با اشاره به بی استفاده ماندن تعدادی از سالن‌های تئاتر گفت: تالارهای زیادی در سطح شهرها داریم اما جای تاسف است که نمی‌توان در تئاتر از آنها بهره جست درحالیکه جوانان ما احتیاج به فضاهای تئاتری دارند و مسئولان باید در تصمیمات کلان شهرها  به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی افزود: گسترش اماکن هنری و کمک به تفهیم مفهوم شهروندی می‌تواند کمک بزرگی در ساخت و ساز شهرداری داشته باشد. 

مدیر کل هنر های نمایشی درباره عملکرد شهر در حوزه فرهنگی بیان کرد: آسیبی که در سیاست و عملکرد شهر در حوزه فرهنگی وجود دارد ، به علت نبود همگرایی بین انسان‌هاست . اگرچه همه ما به نوعی گرفتار مسائل روزمرگی هستیم، اما امیدوار بودم در این سمینار حداقل مدیران حوزه شهرداری برای تبادل نظر با یکدیگر حضور پیدا می‌کردند.

شفیعی با اشاره به تعریف شهروندی در جوامع مختلف اشاره کرد: تعاریف زیادی از مفهوم شهروندی در جوامع مختلف همچون یونان و تمدن بین‌النهرین و... شنیده‌ایم اما از نظر من شهروند یک مفهوم مدرن است و حقوق شهروندی و رعایت قوانین یک رابطه دو سویه بین شهروندان و مسئولیت اجتماعی به شمار می‌آید.

 وی با اشاره به مراسم‌های آیینی مذهبی ملی گفت: تئاتر به عنوان مکان اجرایی نمایش یک مقوله جدید در ایران به حساب می‌آید.

مدیر کل هنرهای نمایشی در ادامه خاطر نشان کرد: در طراحی شهری، افزایش ارتباطات شهروندان مقوله با اهمیتی است که در این راستا پاتوق‌هایی برای شهروندان ایجاد شده است. امروزه جایگاه تئاتر برجسته‌تر شده  و دیگر به عنوان یکی از ضرورت‌های شهری امروزی مطرح می‌شود که نباید به این امر مهم بی توجه بود.

وی درباره تئاتر در جوامع مختلف شهری گفت: ما معتقدیم تئاتر به عنوان اقتضای طبیعت‌ساز و هنری جذاب می‌تواند پیشنهادهای تاثیرگذاری در ساختار شهری داشته باشد اما  باید دید چه مقدار می‌توان در حوزه فرهنگ شهری از جوامع بهره گرفت.

در ادامه احسان پشت مشهدی رییس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی گفت: موضوع مهم این جلسه بررسی نظریه‌هایی است که شاید بتواند در مباحث مطرح شده، راهگشا باشد. حال این نظریه ها می‌تواند از سوی افراد روشنفکر این عرصه باشد تا کمک بیشتری به  پیشبرد فرهنگ در سطح شهر داشته باشد.

وی با طرح به مبحثی در زمینه ارتباط انسان‌ها با یکدیگر ادامه داد: ارتباط انسان‌ها با یکدیگر از جنبه  اخلاق روی می‌دهد چرا که شهر محل ظهور اخلاق است درحالیکه ما در بسیاری از موارد روستا را جایگاه اخلاقی می‌دانیم در صورتی که این رویداد در شهر بیشتر وجود دارد.

در ادامه میزگرد همایش پژوهشی" شهر ، شهروندی و تئاتر جمعی از شرکت کنندگان درباره پیشنهاد و انتقادات خود به رییس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی به گفتگو پرداختند.

در ادامه این نشست مهدی شفیعی پرسش‌هایی درباره بازسازی تالارهای تئاتر از سوی شهرداری مطرح کرد اما چون به این پرسش‌ها ، پاسخی از سوی پشت مشهدی داده نشد، اصغر همت مدیر عامل خانه تئاتر وارد بحث شد و گفت: متاسفانه شما به سوالات آقای شفیعی پاسخ ندادید و تنها به خواندن یادداشت‌های خودتان بسنده کردید. ظاهرا تا به حال به این مباحث فکر نکرده‌اید و پاسخ این سوالات را  به آخر جلسه موکول می‌کنید که مطمئنم در پایان هم  هیچ پاسخی از سوی شما شنیده نخواهد شد.

در پایان میز گرد سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در باره ظرفیت تئاتر گفت: از آنجا که تئاتر ظرفیتی فوق‌العاده در جوامع مختلف به حساب می‌آید، می‌توان آن را به مکان‌های فرهنگی و اجرایی تبدیل کرد.

وی افزود: تئاتر یک رویداد معمول اجتماعی نیست بلکه برای دعوت به یک ارتباط جمعی ساخته شده است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست
گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست

سعید ذهنی، آهنگساز و مدرس موسیقی که در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» برگزار کرد، استفاده از موسیقی برای تشدید عواطف را دم‌دستی‌ترین کارکرد آن در هنرهای نمایشی دانست. او در همین راستا، بر ضرورت شناخت آهنگساز ...

|

از چالش‌های بین‌الملل تا رویش‌های بخش دانشجویی به روایت دبیر تئاتر فجر

از چالش‌های بین‌الملل تا رویش‌های بخش دانشجویی به روایت دبیر تئاتر فجر

مهدی حامدسقائیان دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر با وجود اینکه هزینه گروه‌های خارجی را در این رویداد بسیار بالا توصیف می‌کند تاکید می‌کند که «نمیگذارم آثار ضعیف به هیچ وجه در جشنواره تئاتر فجر اجرا بشوند و بنا بر اجرای آثار خوبی است که برای شرکت در جشنوراه اعلام امادگی ...

|

نظرات کاربران