در حال بارگذاری ...

مراد خانی:جشنواره تئاتر فجر بستر مناسبی برای تبادل افکار و ایده ها و داری انرژی های بسیار خوبی است

علی مراد خانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی و مهدی افضلی مدیر عامل موسسه توسعه هنرهای معاصر با حضور در دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ضمن دریافت گزارش روند فعالیت های صورت گرفته توسط دبیرخانه با مسئولان ستاد جشنواره تئاتر فجر به بحث و تبادل نظر پرداخت.
به گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در این دیدار که شامگاه پنجشنبه گذشته صورت گرفت و تا پاسی از شب نیز ادامه داشت، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی با سپاسگزاری از حضور مرادخانی و عرض تسلیت به مناسبت اربعین حسینی در سخنان کوتاهی با تقدیر از تلاش های صورت گرفته توسط دبیرخانه جشنواره به رخدادهای انجام شده و برنامه ریزی های صورت گرفته جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال با تاکیدات معاون محترم امورهنری در باره انتخاب به موقع دبیر جشنواره ، ستاد جشنواره در روزهای آغازین سال جاری تشکیل شد و با پذیرش مسئولیت دبیری جشنواره توسط سعید اسدی، فعالیت های مربوط به جشنواره امسال به سرعت ساماندهی شد به گونه ای که در حال حاضر در وضعیتی به سر می بریم که عمده اتفاقات اصلی و زیربنایی جشنواره امسال انجام شده و همانگونه که تاکید و هدف معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر کیفی گرایی و توجه افزونتر به تولیدات با محتوا در بخش بین الملل و استانها بوده، تلاش کردیم تا به این هدف گذاری دست پیدا کنیم.
مدیر کل هنرهای نمایشی افزود: هم اکنون در نقطه ای هستیم که برنامه جشنواره تا حد بسیار زیادی مشخص شده و در حال حاضر فضای مناسبی برای برگزاری مطلوب جشنواره فراهم شده است. وی از مرادخانی درخواست کرد تا با ارائه نقطه نظرات خود و همچنین برگزاری نشست شورای سیاستگذاری جشنواره و نیز دریافت و انعکاس دیدگاهها و پیشنهادات مقامات عالی کشور برای برگزاری باشکوهتر جشنواره، یاریگر دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر باشد.
گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر حاکیست: در ادامه این نشست سعید اسدی دبیر جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر ضمن خوشامد گویی به معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش مشروحی از برنامه ریزی ها و فعالیت های انجام شده توسط ستاد برگزاری جشنواره تئاتر فجر را به معاون امور هنری ارائه کرد. وی در بخشی از سخنانش با تاکید بر این نکته که برنامه های جشنواره سی و چهارم به شکل متفاوت از دوره های پیشین از آبان ماه امسال با برگزاری اولین کارگاه اموزشی و همچنین برنامه پنج روزه نمایشنامه خوانی و نقد و بررسی ده نمایشنامه برگزیده بخش مسابقه نمایشنامه نویسی آغاز شده است گفت: تلاش کردیم تا در جشنواره امسال از جشنواره گرایی به سمت تولید گرایی حرکت کنیم و به همین دلیل کمیت را کاهش داده و تلاش کردیم تا کیفیت را کنترل کنیم. توجه به هویت گروه و گروه های تئاتری که رویکرد کارگاههای آموزشی و سمینار پژوهشی جشنواره نیز بر این هدف و موضوع استوار شده بخشی از برنامه های اجرایی جشنواره برای رسیدن به این مساله است. ضمن اینکه برای جذب بیشتر مخاطبان تخصصی در کنارهدف گذاری خود تصمیم گرفتیم تا برگزاری کارگاهها و سمینار پژوهشی جشنواره را نیز ازده روز برگزاری جشنواره خارج کرده و با انجام این نشست های علمی و پژوهشی در آذر و دی ماه تا قبل از شروع بخش اجراهای جشنواره به اهداف از پیش تعیین شده خود دسترسی پیدا کنیم.
بر پایه این گزارش، پایان داوری بخش های مسابقه تئاتر خیابانی، مسابقه نمایشنامه نویسی و برگزیدگان جشنواره های استانی فجر نیز از جمله مواردی بود که دبیر جشنواره تئاتر فجر در گزارش به معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنها اشاره کرد. توجه بیش از پیش به ظرفیت مغفول مانده تئاتر استانها در جشنواره امسال نکته دیگری بود که سعید اسدی در سخنانش تاکید کرد و افزود: برای بروز و ظهور ظرفیت تئاتراستانها و هنرمندان استانهای سراسر کشور تصمیم گرفتیم تا علاوه بر بخش برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر استانی زمینه مناسبی را برای تولیدات تئاتر استانها در سایر بخش های جشنواره از جمله: بخش مرور، نسل نو و تولیدات تازه تئاتر فراهم سازیم تا زمینه لازم برای حضور چشمگیر هنرمندان عزیز استانهای سراسر کشور در جشنواره امسال فراهم شود. توجه جدی به بخش بین الملل و انتخاب آثار دارای بار غنی تکنیکی و محتوایی از کشورهای اروپایی و آسیایی که با تماشای بیش از 200 اثر نمایشی از طریق تماشای فیلم آثار و یا حضوری صورت گرفت و نتیجه آن نیز حضور قطعی تعدادی نمایش از کشورهای یاد شده در جشنواره امسال است محور دیگری از گزارش دبیر جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر بود.
بر پایه این گزارش سعید اسدی همچنین از برنامه حمایت از تماشاخانه های خصوصی در جشنواره تئاتر امسال که یکی از رویکردهای مرکز هنرهای نمایشی نیز محسوب می شود خبر داد و گفت: در این بخش تماشاخانه های خصوصی با همکاری دبیرخانه جشنواره رپرتواری از آثار اجرا شده در تماشاخانه خود را برگزار می کنند.تشکیل شورای هنری برای حفظ و یکسان سازی هویت بصری جشنواره و همچنین تشکیل شورای برند سازی جشنواره سی و چهارم ، توجه مکفی به مباحث مهمی مانند:هویت ایرانی- اسلامی و دفاع مقدس، مبارزه با خشونت و تروریسم و حفاظت از محیط زیست در جشنواره امسال محور دیگر سخنان سعید اسدی بود.
گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر می افزاید: در ادامه این نشست علی مراد خانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با قدردانی از تیم برگزاری جشنواره سی و چهارم و تاکید بر برخی تنگناهای مالی ابراز امیدواری کرد این معاونت بتواند در مدت زمان باقیمانده فضایی را فراهم سازد تا دست اندرکاران جشنواره بتوانند با فراغ بال بیشتری به انجام امور محوله بپردازند. وی با اشاره به این نکته که : "وقتی انجام یک برنامه به گستردگی جشنواره تئاتر فجر توسط تیم آشنا و متخصص به امور اجرایی و فضای تئاتر کشور برگزار می شود میزان آسودگی خاطر از انجام صحیح و کم نقص ان افزایش می یابد" گفت: در سیاست های کلی دولت، بحث هویت بسیار دارای اهمیت است و از همین رو توجه به مقوله مهمی چون" ایران فرهنگی" در جشنواره تئاتر فجر می بایست دوچندان شود چرا که ایران فرهنگی، خود هویت درخشانی است که چنانچه به شکل صحیح معرفی شود تاثیرات گسترده، سازنده و مثبتی در همه ارکان جامعه، سطح کشور و حتی در حوزه بین الملل به همراه خواهد داشت. مرادخانی با تاکید بر ضرورت مراودات فرهنگی با کشورهای صاحب نام عرصه تئاتر گفت: این مساله بسیار مهم است که رابطه خوبی با کشورهای شناخته شده در عرصه تئاتر برقرار کنیم و ضمن دریافت تجارب ایشان بتوانیم فضایی را فراهم سازیم تا تئاتر کشورمان نیز به دنیا شناسانده شود.
بر پایه این گزارش توجه لازم به مقوله اقتصاد تئاتر و تبیین آن در جشنواره امسال بخش دیگری از سخنان معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وی همچنین با ابراز خرسندی از توجه دست اندرکاران جشنواره و مرکز هنرهای نمایشی به تماشاخانه های خصوصی تاکید کرد که باید با برنامه ریزی های مناسب شرایطی فراهم شود تا تماشاخانه های خصوصی تئاتر تقویت شوند و دولت تصدی گری خود را در بخش سالن تئاتر و حتی برگزاری رخدادهای تئاتری کاهش داده و صرفا نقش نظارتی و حمایتی داشته باشد.
علی مرادخانی همچنین به روند توسعه ساخت سالن تئاتر توسط بخش خصوصی در کشور اشاره و ضمن مثبت ارزیابی کردن این حرکت گفت: امروز جریان تاسیس سالن تئاتر توسط بخش خصوصی سرعت مناسبی پیدا کرده و از همین رو می بایست شرایطی فراهم شود تا فضای لازم برای گسترش این بخش در سراسر کشور فراهم شود.
وی در خاتمه سخنانش با تاکید بر این نکته که جشنواره تئاتر فجر محل مناسبی برای تبادل ایده ها، افکار بوده و دارای انرژی بسیار مناسبی است اظهار امیدواری کرد تا سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر بتواند پاسخگوی بخش اعظمی از سلایق و انتظارات متنوع جامعه باشد.
اضافه می شود: در دیدار معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و جمعی از مدیران مرکز هنرهای نمایشی و ستاد جشنواره متشکل از پیمان شریعتی، مهدی حاجیان، عباس اقسامی، جلال تجنگی،مصطفی محمودی، اتابک نادری، بهزاد صدیقی، افشین خورشید باختری، وحید لک، امیر اسمی، سامان خلیلیان و کیوان نخعی حضور داشتند.

 




نظرات کاربران