در حال بارگذاری ...
به گزارش خبرگزاری فارس

«و هزار سال و یک روز» با موضوع شهادت امام رضا(ع) به صحنه فجر رسید

کارگردان نمایش «و هزار سال و یک روز» در جشنواره فجر گفت: با توجه به اینکه پیشتر کار مذهبی ـ تاریخی انجام نداده بودم، احساس می‌کنم مخاطب این کار با عنایت ویژه خود امام رضا(ع) زیاد شد.

عباس کریمی کارگردان نمایش «و هزار سال و یک روز» در بخش مرور مسابقه سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در گفت ‌وگو با خبرنگار تئاتر و سینمای خبرگزاری فارس عنوان کرد: این نمایش در یک فضای تاریخی مرتبط با وقایعی که منجر به شهادت امام  رضا(ع) شده آماده سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه درباره موضوع تاریخی شهادت امام(ع) کار زیاد شده است، افزود:  همه تا حدودی آشنایی با اتفاقاتی که منجر به شهادت امام رضا(ع) شد، دارند اما ما تلاش کردیم باغی که حضرت در آن دفن شده که بعد به حرم امام تبدیل شد را به تصویر بکشیم.

کریمی در ادامه افزود: به لحاظ تاریخی قبر هارون الرشید هم در داخل حرم امام رضا(ع) قرار دارد و این یک پارادوکسی است که در نمایش به جهت فضای دراماتیک ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: داستان این نمایش حول و هوش باغ و باغبان آن می‌گذرد و نهایتا به فاجعه شهادت امام می‌رسیم. این نمایش قرار است در جشنواره فجر در تالار هنر به صحنه برود.

کارگردان «و هزار سال و یک روز» درباره تغییراتی که در این نمایش برای جشنواره فجر داشته، توضیح داد: بهرحال جشنواره فجر ویترین تئاتر ایران است و جایگاه خاصی دارد بنابراین تغییرات عمده‌ای برای طراحی صحنه و لباس و دکور دادیم اما خود مجموعه قصه و داستان تغییری نداشته است. به طور مثال یکی از صحنه‌ها را به خاطر تصویرسازی مناسب دارای یک کاراکتر اضافه کردیم.

وی در ادامه گفت:‌ بازیگران این نمایش جواد پورسعید، اسحاق فرنود، محمد کریم مقدم، امیر مهرپویان، مهسا درگزی، شیوا حسین زاده، سمیرا محمدی و طراح و اهنگساز کیهان حجتی، طراح و اجرای نور، سپیده سلیمان‌زاده و سهیلا پورجابر، ساخت دکور صحنه سمیرا امیریان، جلیل حق پرست و طراح صحنه و نویسنده و کارگردان هم که خودم هستم.

وی با بیان اینکه اجرای عمومی کار مرداد و شهریور ماه در خراسان شمالی ـ بجنورد بوده است، توضیح داد: خیلی برایم جالب بود که اقبال عمومی این اجرا زیاد بود چرا که پیش از این تجربه فضای تاریخی و مذهبی نداشتم، صادقانه یک مقدار نگران بودم بهرحال فضاهای مذهبی و تاریخی این چنینی شرایط خاصی دارد و مشخص نبود که بتوانیم مخاطب را جذب کنم یا خیر که خوشبختانه ما در این زمینه موفق عمل کردیم و خود امام رضا(ع) عنایت ویژه به درخواست ما داشتند.

کریمی درباره منابعی که در بخش تاریخی و مذهبی مورد توجه قرار گرفت، گفت: بنده خودم کارشناس ارشد تاریخ ایران هستم با اساتید دانشگاه هم صحبت کردم و تلاش داشتم یک فضای متن و دیالوگ نمایش خاص ایجاد کنم، یک مقدار هم این زمان تاریخی و تصویرسازی زمان برد تا برای تماشاگر جذاب باشد همچنین برای همذات پنداری مخاطب نیز از کارشناس ادبی استفاده کردم تا لغات و کلمات نزدیک به سال 230ه. قمری در ایران شود.




نظرات کاربران