در حال بارگذاری ...
  • دانیل بروکز کارگردان و مدرس کانادایی :

    تئاتر ایران ظرفیت مطرح‌تر شدن در عرصه بین‌المللی را دارد

    دانیل بروکز کارگردان کانادایی که این روزها به عنوان مدرس ورک شاپ کارگردانی و بازیگری و در ایران مشغول به کار است می گوید که تئاتر ایران دارای نقاط قوت و ضعف در تولید آثار است.

    بروکز که دومین حضور خود را پس از جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ایران تجربه می کند، گفت: گاه کارگردان برای بیان مفاهیم مورد نظر خود مجبور می شود از استعاره استفاده کند و متقابلا مخاطب هم باید با درایت خود آن مفهوم را در پس آن استعاره ها کشف کند که خود نکته مثبتی است، اما از سوی دیگر بازیگر را در بیان مناسب یک اتفاق در لحظه، ناتوان می کند؛ چرا که او درگیر بیان استعاره هاست و از بیان درست آن لحظه غافل است. 
    وی با اشاره به نمایش «شکار روباه» به کارگردانی علی رفیعی که زمستان سال 1387 در تالار وحدت اجرا شده بود، اظهار داشت: اگر چه من به اندازه کافی در ایران تئاتر ندیده ام اما معتقدم نمایش «شکار روباه» تمام مشخصه های یک اثر خوب نمایشی را دارا بود و استعاره‌های بسیار خوبی در آن نهفته بود؛ به گمان من علی رفیعی کارگردان این نمایش یک هنرمند واقعی است. 
    این مدرس تئاتر را شکل اجتماعی هنر معرفی کرد و افزود: تئاتر ایران می‌تواند در صورت حمایت بیشتر، بیش از پیش در سطح بین المللی مطرح شود، حمایت بدین معنی که محل مناسبی برای تمرین افراد در نظر گرفته شود، مواد مناسب و مورد نیاز در اختیارشان قرار گیرد و بازیگران و دست اندر‌کاران رابطه زنده و دوسویه با تماشاگر داشته باشند. 
    وی در رابطه با ارتباط دوسویه با تماشاگر توضیح داد: تئاتر مسیری یک طرفه نیست و تا زمانی که هنرمند امکان داشتن دیالوگ دوطرفه با تماشاگر را نداشته باشد نمی‌تواند به آن پیشرفتی که شایسته است برسد، این رابطه و دیالوگ می‌تواند حتی از طریق بازخورد تماشاگران، نحوه نشستن آنها روی صندلی و ... نیز منتقل شود. 
    بروکز اضافه کرد: تماشاگران باید امکان ارتباط با بازیگران را پس از اجرا و در پشت صحنه داشته باشند تا به بسیاری از سوالات احتمالی آنان توسط عوامل گروه پاسخ داده شود. 
    این کارگردان کانادایی که هم اکنون برای برگزاری ورک شاپ کارگردانی و بازیگری به ایران سفر کرده و در تالار رودکی به کار با کارگردانان جوان ایرانی مشغول است در خصوص شیوه برگزاری کارگاه اخیرش گفت: من این ورک شاپ را در دو سطح آموزش و تکنیک و ایجاد مثال برگزار می‌کنم و سعی دارم که ثابت کنم رابطه بازیگر و کارگردان چقدر می‌تواند نزدیک باشد، امیدوارم آن چیزی که قرار است من آموزش دهم در نهایت مفید واقع شود. 
    وی در پایان صحبت‌هایش شرایط برگزاری این ورک شاپ را بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: من از این که به ایران آمدم بسیار خوشحالم و تا کنون هر آنچه برای این ورک شاپ نیاز داشتم در اختیارم قرار داده و مرا حمایت کرده‌اند که برایم جای خوشحالی است. 
    کارگاه آموزشی کارگردان، فضای نمایش و بازیگر با حضور 15 تن از کارگردانان جوان و فعال تئاتر ایران و نیز جمعی از دانشجویان این رشته از 14 آذرماه در تالار رودکی آغاز شده و تا یکشنبه 21 آذرماه نیز ادامه خواهد داشت.




    نظرات کاربران