در حال بارگذاری ...
گفت وگوی ایران تئاتر با مجید کاظم زاده مژده ای کارگردان نمایش اکواریوم کانگرو حاضر در بخش مرور فجر 35

تکنیک اجرایی نمایش اکواریوم کانگرو فضای سه بعدی است

داستان اکواریوم کانگرو روایتگر شلیک های تیر سرباز جوانی به قلب ، مغز و چشم مادر، دختری و پدری است . سد محل زندگی آنها می شکند و سرباز هر روز به خواستاری دختری می آید که تیر به قلبش زده است و اتفاقاتی رخ می دهد و درام شکل می گیرد . مجید کاظم زاده مژده ای در نمایش اکواریوم کانگرو می کوشد با استفاده از ابزاری همچون گریم ، نور ، موسیقی اثری استاندارد را برای مخاطب فراهم کند.

مجید کاظم زاده مژده ای هنرمند رشتی تئاتر و عضو گروه تئاتری جهش از سال 1376 فعالیت حرفه ایش را آغاز کرده است و ویژگی آثارش در مقام نویسنده و کارگردان توجه به محیط بومی محل زندگیش (شهر رشت)  است . در این دوران کاظم زاده کارگردانی بیش از 14 نمایش با ژانرهای مختلف را در سراسر استان و خارج از استان  از سال 67 الی 86 را انجام داده است . خاله ادیسه ، خشم هیاهو-،قلعه سرخ ، غم عشق ، رانده  شدگان ،پرواز در منطقه ممنوعه  ، همین نزدیکی ها ،  بوسه برآتش ، معرکه،سگ سوزی،صبح  سیاه،قلعه سرخ، همین نزدیکی ها، خاطرات خاموش پاییزی  ، زمان  طولانی  مردن، خواب خوش از جمله کارهای مهم کارنامه نویسندگی و بازیگری کاظم زاده هستند. وی در بازیگری هم تجربیاتی دارد و با آثارش در جشنواره هایی نظیر بسیج -  دفاع مقدس - یادواره حدیث  کوتاه جوان  تهران حضور داشته است و برگزیده  اول تا سوم جشنواره های  مختلف سراسری  در کشور  به عنوان  نفر برگزیده کارگردانی و بازیگری بوده است . گفتنی است نمایش «آکواریوم کانگورو» به نویسندگی و کارگردانی مجید کاظم زاده مژدهی اردیبهشت ماه در رشت  اجرای موفقی داشته است . نمایش "آکواریوم کانگور" با بازی محمدرسائلی، مصطفی غلامی، پریسا قاسمی و الهه فرخی در تالار حافط در قالب دو بخش مرور تئاتر ایران و مسابقه مرور تئاتر ایران روی صحنه رفت .با کاظم زاده مژده ای در باره مضمون و تکنیک های اجرایی نمایشش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

 

 شهر رشت از جمله شهرهای ایران است که تئاتر سابقه درخشانی در آن دارد و نام های بزرگی نظیر استاد تسلیمی ، فرزندانش و زنده یاد اکبر رادی در تئاتر فعالیت داشته اند. وضعیت تئاتر در رشت را چگونه ارزیابی می کنید؟

 درست است .هنر و به خصوص تئاتر در رشت جایگاه مهمی دارد ومن به عنوان کسی که بیش از یک دهه در تئاتر فعالیت می کنم به عنوان یک شغل به صورت حرفه ای به آن می پردازم و این وضعیت برای بچه های گروهمان هم وجود دارد..

 

 

آیا تئاتر در رشت بازده اقتصادی مناسبی دارد که بتوانید از آن به عنوان یک ممر درآمد مطمئن به آن تکیه کنید؟

با تلاش هنرمندان تئاتری در رشت که هر سال کیفیت کارهایشان را ارتقاء می دهند . تئاتر مخاطبان ثابتی دارد و مردم  از تئاترها استقبال می کنند. از طرفی با کمبود امکانات سخت افزاری و سالن مواجه هستیم. ومحل ثابتی برای اجرای نمایش وجود ندارد و مثل برخی از شهر یک سالن تئاتر شهر نداریم. از ابتدای سال از گروه ما 8 نمایش روی صحنه رفته است که در سه تای آن ها به عنوان نویسنده و کارگردان حضور داشته ام .خوشبختانه در تمام اجراهای گروه ما سالن با ظرفیت کامل پر می شود و می توانم به جرات ادعا کنم که استقبال مخاطبان رشتی از استقبال مخاطبان تهرانی هم بیشتر است و آمار فروش و ارزیابی آن با جمعیت رشت این ادعا را ثابت می کند.  جمعیت بی سواد در شهر رشت  آمارش صفر است  و به خاطر همجواریش با کشورهای استقلال یافته یک شهر فرهنگی است. سوای تئاتر مردم رشت از موسیقی هم استقبال خوبی انجام می دهند و هفته ای یک کنسرت در رشت برگزار می شود.

 

 نمایش گروه شما در چه سالنی اجرا می شود؟

 در سالن شهید انصاری در مجتمع خاتم کارهای گروه را اجرا می کنیم. در گروهمان این هدف گذاری را انجام داده ایم تا نمایش هایی را روی صحنه اجرا کنم که ضمن ارتباط گیری با مخاطب کفیت خوب و استانداردی داشته باشند. البته سرگرم کردن مخاطب تکنیک های خاص خودش را دارد. نمایش اکواریوم کانگرو نمایش شبه موزیکال است.

 

شاه موزیکال با نمایش موزیکال چه تفاوت های داردد؟

دربخش هایی از نمایش شبه موزیکال  از موریک استفاده نمی شود و جنبه رئالیستی دارد و درکلیت یک جاهای بازیگران دیالوگ می گویند و در بخش هایی آواز می خوانند.

 

در نمایش اکواریم کانگرو چه سبک موسیقی خوانده می شود؟

موسیقی پاپ خوانده می شود.چون گوش اغلب بازیگران به موسیقی سنتی عادت کرده است. برای بازی در این نمایش بازیگرانم به کلاس آموزش موسیقی پاپ  و راک رفتند و در تمام جلسات تمرین یک ارکستره ده نفره موسیقیایی با بچه های گروه تمرین می کردند.

 

برای ارتباط درست با مخاطب وجود عناصر استاندارد برای اجرای یک نمایش روی صحنه الزامی است؟

بله، در سال های اخیر به اعتقادم کمتر نمایشی حتی در تهران اینقدر هزینه برای اجرایش صرف شده است. برای دکور هشت میلیون تومان وسیله خریدیم. برای اجرا ، صحنه را به دو بخش تقسیم کردم وا ین کار به دلیل قاب صحنه بودن محل اجرای نمایش در رشت بود.در رشت پلاتوی بزرگی نداریم و وسط صحنه پلی را مورد استفاده قرار دادیم و در بخش دیگرش خانه ای طراحی شد که انگار در آب معلق است و دکور نمایش هم به لحاظ ابعاد از بزرگترین دکورهای صحنه ای تئاتر ایران در دهه های اخیر است .

 

ایده اصلی اجرای چنین نمایش بزرگی به لحاظ موضوع و دکور چگونه به وجود آمد؟

طرح اصلی اکواریوم کانگرو در گروه جهش از یک اتود آغاز شد و نگارش آن از ایده تا متن نهایی سه سال طول کشید؛ از سه سال پیش هم که متن به صورت طرح اولیه ارایه شد و همه مان دغدغه‌های  جدی و زیادی برای ارائه مناسب و درستش به مخاطب وجود داشت .

 

دربحث تکنیک های نمایشی هم به سراغ ارائه کارهای جدید رفتید؟

بله ، در اجرای نمایش از تکنیک جدید مدیای که تازه شکل گرفته است ،استفاده کردیم. درتهران بر اساس این مدیا و تکنیک در چند تئاتر استفاده شده است. در این شیوه فرمت جدیدی از تئاتر سه بعدی به مخاطب ارائه می شود.

 

آیا انتخاب نام نمایش فقط جنبه زیباشناسانه دارد و یا جنبه مفهومی و کاربردی هم دارد؟

نام نمایش ارتباط مسقیم با مفهوم نمایش دارد.نمایش چهارشخصیت اصلی دارد و یکی از شخصیت اصلی نمایش آرزو داشته که کانگرو به دنیا می آمده است.

 

به نظر می رسد نمایش ساختار فانتزی دارد؟

 نمایش در واقع ترکیبی از نمایش رئال و فانتزی است.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران