در حال بارگذاری ...
  • دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر فجر
  • دوازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر فجر توسط مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دبیری حسین فرخی از 12 تا 22 بهمن 1372 در تهران برگزار شد. سالن‌ اصلی و چهارسو مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، تالار محراب، تالار مولوی، تالار وحدت و تالار هنر در بخش مسابقه و جشنواره جشنواره‌ها و پارک لاله، پارک پرواز، خانه کوچک نمایش، خانه نمایش، دماوند، فرهنگسرای بهمن، فرهنگسرای نیاوران، قلهک، کسری، گلریز، لاله‌های سرخ، مجموعه فرهنگی شهید چمران، مجموعه فرهنگی آزادی، مجموعه فرهنگی ولی‌عصر و تماشاخانه نصر در بخش جنبی میزبان این دوره از جشنواره بودند. طراح پوستر این دوره از جشنواره انوشیروان میرزایی کوچکسرایی بوده است.

     

    در این دوره 22 اثر در بخش مسابقه، 29 اثر در بخش جنبی و 12 اثر در بخش جشنواره جشنواره‌ها جشنواره شرکت داشته‌اند. 30 اثر از تهران، 5 اثر از شیراز، 3 اثر از مشهد، 2 اثر از اهواز، 2 اثر از همدان، 2 اثر از کرج، 2 اثر از زاهدان و از شهرهای تربت حیدیریه، بوشهر، یاسوج، اندیمشک، سنندج، قم، میناب، دزفول، بروجرد، اراک، لارستان، لاهیجان، ملایر، دهدشت، بندر انزلی و تبریز هر کدام با یک اثر در جشنواره حضور داشته‌اند.

     

    این دوره از جشنواره دارای 12 شماره خبرنامه به مدیر مسئولی حسین فرخی و سردبیری اردشیر صالح‌پور بوده است. 7 نمایش معرکه در معرکه، سورنا مادر لوک، گل و جهله، کبودان و اسفندیار، فانی، بار دیگر هابیل و بی تو مهتاب شبی در این دوره نقد و بررسی شده‌اند. در این دوره برای هادی اسلامی بزرگداشت برگزار شده است. در دوره دوازدهم 3 نمایشگاه عکاسی تئاتر، لباس و ماسک و عروسک برگزار شده است.

     

    در این دوره آثار در بخش‌های بهترین نمایش به مفهوم مطلق، نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری مرد، بازیگری زن، بازیگری کودک و نوجوان، طراحی صحنه و موسیقی(در بخش کودک و نوجوان) به رقابت پرداخته‌اند. همچنین کانون ملی منتقدان تئاتر در این دوره برگزیدگانی داشته است. رقابت نمایشنامه‌‌نویس برگزیده در این دوره نیز براساس نمایش‌های اجرا شده بوده است. اختتامیه جشنواره در تالار وحدت برگزار شده است.