در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گوی دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با برنامه «گیومه»

نادر برهانی‌مرند: باید بتوانیم تئاتر را به مردم معرفی کنیم

نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره تئاتر فجر در برنامه «گیومه» رادیو نمایش گفت:برای اینکه بتوانیم تئاتر را به مردم معرفی کنیم و اهالی تئاتر جایی را برای معرفی ندارند. اینطور نیست که بتوانند مثل سینما هزینه کنند. جشنواره چه حمایتی می کند برای گروه های برگزیده.

نادر برهانی مرند در برنامه «گیومه» رادیو نمایش گفت: باید بتوانیم تئاتر را به مردم معرفی کنیم و اهالی تئاتر جایی را برای معرفی ندارند. اینطور نیست که بتوانند مثل سینما هزینه کنند. قبول بفرمایید که بحث درازدامنی است. بحث تبلیغات بخش مجزایی در تئاتر است. اما  آنچه که مهم است در دوره های مختلف، گفتمان ها در جشنواره تئاتر فجر فرق کرده است. زمانی این بود که با شرایط تاریخی و فرهنگی، اجرای عمومی سال بعد مشروط به حضور در جشنواره بوده است. یا در دوره های مختلف بسته به نیازهای جامعه، فرق کرده است. با توجه به رشد فزاینده تئاتر در این چند سال، 140 اثر در روز روی صحنه می رود. زمانی این آمار 10 تا نبوده است. اینها تاثیر در روند جشنواره دارد. جشنواره تئاتر فجر به دوره ای که از آن انتظار یک جشنواره می رود. جشنواره می تواند موفقیت مورد توجه منتقدان را کسب کند. در سال گذشته در میان نام اسامی مطرح و نام آشنا، گروهی دانشجویی هم داشتیم که خوش درخشیدند به نام لانچر 5 که خیلی هم مطرح نشده بودند. خوشبختانه کارگردان آن خوش در خشید و مطرح شد. الان یکی از پرفروش های امسال هستند. یعنی در این شرایطی که تئاتر ها نمی فروختند یا مردم گرایشی نداشتند، بلیت هایشان تمام شد. ولی مشخصا در مورد این تئاتر گذشته از ارزش های خود کار، چیزی که باعث شد این جوان خوشنام بدرخشد، حضور در این جشنواره بود. خوشبختانه جشنواره تئاتر فجر، تضمین تبلیغاتی است.

اگر فیلمی سیمرغ گرفته باشد، برای تماشا انتخا می شود یا اسکار؟ اسکار این مقوله را هیجان زده تر کرده است، یعنی به نظر می رسد که جایزه کار خودش را می کند. اگر به این چشم انداز برسیم که جشنواره فیلم فجر اینقد معتبر باشد که بتواند سرنوشت کارگردان را عوض کند، این اتفاق مطلوب است. اما تا آن زمان چه باید کرد؟ گروه های شهرستانی، نمایش شان دیده نمی شود و ما می توانیم کمک کنیم تا جشنواره در این زمینه موثر باشد.

توصیه مهمی که دارم بارها گفته ام که جشنواره تئاتر فجر، یک جشنواره است. پیش درآمد هفت هشت ماهه دارد و جشنواره بین المللی است که می تواند سرآمد باشد. عموما یکی از اشکالاتی که اصحاب رسانه، منتقدان و هنرمندان دارند انتظارات خارج از امکانات و توان جشنواره است.

عنایت دارید که در مرکز هنرهای نمایشی، بخشی مربوط به امور استان ها و حمایت از گروه های شهرستانی است که با همکاری هم بخش شهرستان را پیش و پس از جشنواره پوشش می دهیم. اما مشخصا به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر باید بیشتر تمرکزمان این باشد که کسب افتخار به جاهایی بیانجامد که عرض کردم. اگر جشواره بی کیفیتی تدارک دیده شود، نمی توان رویش حساب کرد. اولین رسالت دبیرخانه جشنواره این است که بتوانیم خود جشنواره را اداره کنیم، فراتر از این باید به زخم هایی برسیم که کم هم نیستند. با توجه به عنایت این مسایل باید به جشنواره فکر کنیم. سازمان فرهنگی هنری شهرداری، حوزه هنری، مرکز هنرهای نمایشی و ادارات کل استان ها و صدا و سیما هم دغدغه مند هست.

او نظر خود را درباره جشنواره ای که هادی حجازی فر به نام هامون راه انداخته است، اینطور بیان کرد: خوشحالم برای این اتفاق. بخش خصوصی شکل گرفته است و این اتفاق برای آینده تئاتر ما با توجه به ظرفیت محدود تئاتر دولتی بسیار مهم است. اما بخشی که قواره بخش فرهنگی را داشته باشد. بخشی که نتواند اداره یک سالن را برعهده داشته باشد و بسیاری از مسایل دیگر شاید شوخی باشد که بخواهد همچنین جشنواره ای برگزار کند. اما خوشحالم در بخش به علاوه جشنواره که به بخش خصوصی اختصاص دارد، پرهیاهو است. خوشحالم بابت برگزاری این جشنواره. افق آینده مان این است که در سال های بعد بخش خصوصی تئاتر فجر، پر اثر باشد و سالن های خصوصی، تئاتر ها را پربار کند. این چشم انداز را دیدیم و هدف رسیدن به این بخش بود که آقای حجازی فر زحمتش را کشیده اند و اصلا در تقابل با هم نیستیم. حتی می توانیم این بخش را در جدول هم بیاوریم که مهمانان خارجی بتوانند از آن سالن ها هم بازدید کنند.

رادیو تئاتر هم یکی از بخش های مهم جشنواره است. امسال هم با همت و مشارکت و همکاری خوب مدیر رادیو نمایش و معاونت محترم در دبیرخانه جشنواره این اتفاق افتاد و قلبا دوست داشتم این اتفاق افتاد. دلم گرفته بود که در این فصل به دلیل برخی مشکلات مالی این اتفاق رخ ندهد اما با همکاری رادیو نمایش و همت دوستان، بخش جذاب و دوست داشتنی را به جشنواره اضافه کردیم.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران (1)