در حال بارگذاری ...
در گفت‌و‌گو با فارس مطرح شد؛

پیام لاریان: تضمینی برای اجرای همه نمایشنامه‌ها در آینده وجود ندارد

داور مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بیان کرد: نمایشنامه‌های منتخب امسال جزو بهترین نمایشنامه‌های ایرانی است که تاکنون خوانده‌ام منتها هیچ وقت نمی‌توان تضمین کرد که همه نمایشنامه‌های راه یافته به جشنواره در سال‌های آینده به اجرا در بیایند.

پیام لاریان، داور مسابقه نمایشنامه نویسی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به کیفیت نمایشنامه‌های داوری شده در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: هیچ وقت نمی‌توان تضمین کرد که همه نمایشنامه‌های راه یافته به جشنواره در سال‌های آینده به اجرا دربیایند. این موضوع را بر اساس تجربه‌ای که خودم کسب کرده‌ام، می‌گویم. دو نمایشنامه من در بخش نمایشنامه نویسی جشنواره پیش از این برگزیده شده‌اند. 

وی درباره تفاوت‌های نمایشنامه‌نویسی با فیلمنامه‌نویسی گفت: فیلمنامه نویسان برای نوشتن می‌توانند خلاقیت بیشتری به خرج دهند زیرا محدودیت کمتری از نظر فضا دارند. نمایشنامه نویسان با توجه به محدودیت‌های صحنه‌ای تئاتر نمی‌توانند خلاقیت زیادی به خرج دهند. بر این اساس نویسندگان رغبت کمتری به نگارش نمایشنامه نشان می‌دهند.  

لاریان ادامه داد: در دوران کنونی تئاتر با نمایشنامه‌هایی روبرو می‌شویم که به صورت فرم اجرا می‌شوند و کارگردان سعی کرده آن را در قالب نمایش صحنه‌ای دربیاورد. این موضوع باعث شده نمایشنامه‌ها از ادبیات فاصله بگیرند و بیشتر حالت فرمالیستی پیدا کنند. متاسفانه سلیقه تماشاگران هم به سمت فرمالیسم رفته است.

داور نمایشنامه نویسی سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اشاره به فرم خاصی که بهرام بیضایی، علیرضا نادری و زنده یاد محمود استاد محمد در نمایشنامه نویسی به کار می‌بردند، گفت: یکی از معضلات ما در درام نویسی مدرن نداشتن یک متد یا اندیشه‌ای خاص است. این اتفاق شاید به خاطر این است که نسل جدید از ایدئولوژی عقب مانده‌اند و همین موضوع باعث شده تا سبک خاصی را در پیش نگیرند.

وی افزود: نمایشنامه نویسی که سبک خاصی را دنبال نمی‌کند و برای خودش اصول خاصی را مدنظر قرار نداده قطعا نمی‌تواند نمایشنامه نویس موفقی باشد.

لاریان با اشاره به ملاک‌هایش در داوری نمایشنامه‌های جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: یک نمایشنامه خوب، به راحتی خود را در مقایسه با یک نمایشنامه ضعیف نشان می‌دهد. هر نمایشنامه خوب احتیاج به یک زیرساخت مشخص دارد. همچنین نوع دیالوگ‌نویسی و اطلاع‌رسانی در نمایشنامه باید بر اساس استانداردی انجام شود. وجود استاندارد در نوشتن نمایشنامه اصل مهمی است که در داوری آثار نیز آن را مدنظر داشتیم. 

داور نمایشنامه نویسی با اشاره به کیفیت نمایشنامه‌های منتخب جشنواره خاطرنشان کرد: نمایشنامه‌های منتخب امسال جزو بهترین نمایشنامه های ایرانی است که تا به حال خوانده‌ام.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن ماه در تهران در حال برگزاری است.




نظرات کاربران