در حال بارگذاری ...
وضعیت تئاتر در روزگار کرونا از نگاه هادی مرزبان؛

تئاتر با پایمردی اهالی‌اش ماندگار شده است

هادی مرزبان معتقد است تئاتر با پایمردی همه اهالی این حوزه ماندگار شده است.

به گزارش روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، هادی مرزبان، کارگردان و بازیگر تئاتر درباره لزوم تداوم فعالیت در حوزه هنرهای نمایشی در دوران کرونا گفت: خوشبختانه تا به امروز به هر صورتی بود، حتی اگر شده با پایمردی همه بچه‌های تئاتر از پیر و جوان این حوزه ماندگار شده است، در مقطعی از لحاظ تاریخی تئاتر را نمی‌خواستند، اما اهالی این هنر ایستادگی کردند و ما امروز تئاتر داریم و تئاتر خوبی هم داریم.

وی افزود: تا اینکه سال گذشته بلای جهانی کرونا پیش آمد، اما مهم این بود که متولیان، دست اندرکاران و سیاست گذاران کشور فکری به حال بچه‌های تئاتر می‌کردند، حال آن که رویکرد مدیران به گونه‌ای است که یا وضعیت امروز تئاتر را چندان باور نکردند یا این حوزه اصلا برایشان مهم نیست.

این هنرمند ادامه داد: در شرایط امروز بسیار راحت است که ما به قول ضرب‌المثل معروف بگوییم: «سری را که درد نمی‌کند، دستمال نمی‌بندند» و از سر بی حوصلگی تمایلی به برقراری و تداوم تئاتر نداشته باشیم اما اگر دل سوز این ابر هنر ارزنده باشیم و بدانیم و بفهمیم که تئاتر تا چه اندازه می‌تواند در جامعه راهگشا باشد و رهنمودهای ارزنده‌ای برای مردم داشته باشد، دلسوز آن خواهیم بود.

مرزبان با اشاره به راهکار خود برای تداوم حیات تئاتر در دوران کرونا، بیان کرد: من از ابتدای همه گیری ویروس کرونا گفتم نمی‌توانیم تماشاچی به سالن‌ها بیاوریم و باید فکری کنیم و تنها راه‌حل برای تداوم حیات تئاتر حرکت به سمت تولید و اجرای تله تئاتر است. این حرکت‌هایی که در فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود بازی و هتک حرمت به تئاتر است. تئاتر جایگاه و مراسمی قابل احترام دارد و نمی‌توان در گوشی موبایل و هر مکانی به تماشای آن نشست.

وی افزود: برای تولید تئاتر به سه مورد نیاز داریم، مکان اجرا، مجری و تماشاچی. در حال حاضر مکان اجرا را از دست داده‌ایم اما نباید خیال خود را راحت کنیم که دیگر نمی‌شود تئاتر اجرا کرد. با توجه به اینکه کرونا تا یکی دو سال دیگر با ما همراه خواهد بود، باید فکری به حال تئاتر کنیم وگرنه بعدها در کتاب‌ها خواهیم خواند که هنری به نام تئاتر در کشور وجود داشت.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: راه‌حل امروز حرکت به سمت تله تئاتر است، که دو خاصیت دارد، اول اینکه هنرمندان حوزه تئاتر نیاز به کار دارند چراکه مانند تمامی افراد باید زندگی خود را بگذرانند و معیشت شان را تامین کنند، به همین دلیل می‌توان با تله تئاتر کمکی به آن‌ها کرد. دوم اینکه ما تئاتر خواهیم داشت و تماشاچی بدون آنکه در سالن حضور پیدا کند تا در معرض ابتلا به کرونا قرار بگیرد، تئاتر را با شرایطی محترمانه تماشا می‌کند.
مرزبان همچنین گفت: به نظرم بهترین اقدام که توسط سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر انجام شده است حضور بخش تله تئاتر است که می تواند بعد از گذشت 10 سال و بازگشت دوباره به جشنواره در این دوره مورد توجه مخاطبان و هنرمندان قرار بگیرد.
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه بهمن 99 برگزار می شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

داریوش شهبازی: تله‌تئاتر «بهترین حال»، تلفیقی از یک قصه رادیویی با انیمیشن است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

داریوش شهبازی: تله‌تئاتر «بهترین حال»، تلفیقی از یک قصه رادیویی با انیمیشن است

داریوش شهبازی، کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی «بهترین حال» با اشاره به استفاده از انیمیشن و گرافیک در فضاسازی این اثر، داستان خانوادگی آن را که به صورت رادیویی اجرا می‌شود، از جذابیت‌های این اثر بیان کرد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

نظرات کاربران