در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «صندلی‌ها» از عراق در گفت‌وگو با ایران تئاتر:

جشنواره تئاتر فجر بهانه‌ای برای گرد هم آیی هنرمندان ایران و جهان
خلاقیت ایرانیان ستودنی است

ایران تئاتر: نمایش «صندلی‌ها» اثر اوژن یونسکو به کارگردانی نجات نجم ماجد، هنرمند اهل عراق جزو نمایش‌هایی است که در بخش صحنه‌ای چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر روی صحنه خواهد رفت. «صندلی‌ها» روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۹ و ۲۰ بهمن در تماشاخانه سنگلج به مدت زمان ۵۵ دقیقه اجرا می‌شود.

نجات نجم ماجد متولد ۱۹۸۸ شهر کرکوک عراق است. او فارغ‌التحصیل کالج هنرهای زیبا در رشته تئاتر با گرایش کارگردانی و در حال حاضر در دانشگاه هنر سلیمانیه در رشته سینما در حال ادامه تحصیل است.

نجم عضو هیئت دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر بغداد و دبیر دائمی جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی کرکوک است که تاکنون چندین دوره آن در سطح بین‌المللی برگزار شده است.

این کارگردان اهل عراق در طول فعالیت خود ده‌ها مقاله و تحقیق علمی را در نشریات مختلف به چاپ رسانده و بیش از ٤۰ نمایش را کارگردانی و ضمن اجرای عمومی، در جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر تونس، الجزایر و مصر و جشنواره‌های کشوری و منطقه‌ای شرکت داده و جوایز متعددی از این جشنواره‌ها کسب کرده است.

با او در مورد حضور در چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر و ویژگی‌های این رویداد بزرگ و آثار هنرمندان ایرانی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

نجات نجم ماجد در گفت‌وگو با ایران تئاتر در مورد حضورش در جشنواره تئاتر فجر می‌گوید: امروز تئاتر وسیله‌‌ای گران‌بهاست برای پیوند میان جوامع و ملت‌ها و ما تلاش می‌کنیم با استفاده از زبان جهانی تئاتر، ارتباط بین مردم خودمان و ملت ایران افزایش دهیم.

او ادامه می‌دهد: تئاتر کهن‌ترین هنری است که همواره و در همه حال به کمک بشریت برای آموختن و بهتر زیستن آمده است؛ و بزرگ‌ترین ابزاری است برای اصلاح جهانیان و برداشتن مرزهای خودساخته و کذایی و فاتح بلندترین قله‌های خلاقیت و نوآوری. ملت‌ها با داشتن هنر تئاتر جایگاه اصلی خود را در جهان هنر معاصر تثبیت می‌کنند. ملت‌ها بدون داشتن هنر تئاتر جایگاهی در هنر دنیای معاصر نخواهند داشت.

نجم با اشاره به همکاری‌های مشترک با هنرمندان ایران عنوان می‌کند: خلاقیت ایرانیان ستودنی است و من از نزدیک با بسیاری از آن‌ها ارتباط دارم. من هرساله در چندین جشنواره تئاتر آثار هنرمندان ایرانی را از نزدیک می‌بینم و ارتباط عمیقی با آن‌ها دارم. هنرمندان ایرانی با نگاه هنری، حماسی و آرمان‌گرایانه خویش پیوند بین فرهنگ عظیم شرق و غرب را نمایان‌ ساخته‌اند. طوری که همه ما از آن بهره می‌بریم. هنرمندان تئاتر بدون چشم‌پوشی از ریشه‌های فرهنگی خود به خلق تفکری زاینده و مولد می‌پردازند و با تکیه بر شهودی انسانی و الهامات ناشی از پیوند میان آن‌ها رابطه عمیق‌تری با طبیعت و پیرامون خود برقرار می‌کنند که پیوند میان ملت‌ها هم ناشی از همین شهود شاعرانه و فلسفی و اندیشه است.

کارگردان نمایش «صندلی‌ها» در پایان می‌گوید: جشنواره تئاتر فجر بهانه‌ای برای گرد هم آمدن سالانه هنرمندان ایران و جهان است که در آن پژواک ضمیر و نهاد و عواطف و احساسات و بازخوانی پیشرفت‌ها و چالش‌ها پیش روی بازنمایی می‌شود و نموداری از نگاه عمیق هنرمندان و خالقان آثار نمایشی به دیالوگ میان ملت‌ها و مخاطبان آن است؛ و من هم امسال با نمایش «صندلی‌ها» اثری از اوژن یونسکو به همراه اعضای گروهم به این جمع فرهنگی پیوسته‌ایم تا شاید قدم کوچکی در راه دوستی و برادری برداشته باشیم.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران