در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در جشنواره از چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایران تئاتر: (33)

توجه جشنواره تئاتر فجر به اهمیت نمایش‌های بومی و محلی
«کل» برگرفته از باورها و سنت‌های قدیم بختیاری‌ است

ایران تئاتر-:مصطفی محمدی‌دوست هنرمند اهل استان چهارمحال و بختیاری که در چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با نمایش «کل» در بخش صحنه‌ای حضور دارد، در گفت‌وگو با ایران تئاتر می‌گوید: حضور و پذیرفته شدن نمایش «کل» در جشنواره تئاتر فجر برای من و هنرمندان تئاتر استان مهر تأییدی بر اهمیت نمایش‌های بومی و محلی است. این امر نشان از آن دارد که نمایش‌های بومی و محلی همچنان در تئاتر استان‌ها و جشنواره تئاتر فجر جایگاه ویژه‌ای دارد.

مصطفی محمدی‌دوست از سال ۱۳۷۰ با آموختن و سپس نواختن ساز سنتور وارد دنیای هنر و موسیقی شد. او در ادامه با آهنگ‌سازی کارهای نمایشی به عرصه تئاتر و گروه‌های نمایشی راه یافت و آرام‌آرام در دنیای تئاتر به کارگردانی و نویسندگی پرداخت. کسب مقام‌های نخست کارگردانی، موسیقی نمایش و‌... در جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای و ملی از افتخارات این هنرمند اهل استان چهارمحال و بختیاری است. محمدی‌دوست با نمایش «کل» در سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری هم حضور داشت. نمایش «کل» در زمینه‌هایی چون نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و طراحی لباس حائز رتبه شد و به‌عنوان اثر برگزیده به دبیرخانه چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی و در نهایت در بخش نمایش‌های صحنه‌ای این رویداد پذیرفته شد. نمایش «کل» امروز 23 بهمن ماه در سالن قشقایی تئاتر شهر ساعت 17:30 به مدت زمان 45 دقیقه در یک نوبت اجرا خواهد داشت.

محمدی‌دوست درگفت و گو با خبرنگار ایران تئاتر  با اشاره به ضرورت نگرش تازه به موضوعات بومی می‌گوید: برای من متن‌هایی هم که موضوعیت بومی ندارند، جذابیت دارد و می‌توانم این‌گونه آثار را روی صحنه اجرا کنم اما انتخاب این اثر به من و دوستانم نهیب می‌زند که از آثار فاخر و داستان‌های جذاب و دراماتیک استان خود دور نشویم و نگاهی دوباره به فرهنگ‌های خاک‌گرفته بختیاری با نگرش جدید داشته باشیم.

این کارگردان جوان در مورد موضوع محوری «کل» اظهار می‌کند: موضوع نمایش «کل» برگرفته از باورها، آیین‌ها و سنت‌های قدیم در قوم‌ بختیاری است که شکار کردن را عامل بدبختی و بلاهای طبیعی می‌داند. هدف من از کار کردن این اثر تلاش برای جلوگیری از شکار بی‌رویه گونه‌های جانوران برای تفریح است و در مجموع نمایش «کل» نقدی بر خشونت است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولیت شما برای ارتقای تئاتر استان با منتخب شدن در جشنواره تئاتر فجر و حضور در این جشنواره  سنگین‌تر شده است یا خیر، این‌گونه پاسخ می‌دهد: به‌طورکلی من با هنر نمایش زندگی می‌کنم و انتخاب این اثر از بنده و گروه آستاره حتماً وظیفه من نسبت به تولید آثار ماندگار را بیشتر کرده است. هنرمندان تئاتر به آثار انتخابی جشنواره‌ها توجه بیشتر دارند و سال‌های آینده سعی دارند پارامترهای انتخاب شدن آثار در جشنواره‌ها را از سوی داورها مورد بررسی قرار دهند و آثار بعدی من را نیز دنبال کنند ازاین‌رو باورم بر این است که همیشه باید بهترین آثار خود را برای فستیوال فجر آماده کنم.

او می‌افزاید: از سال‌های دور من همیشه موافق جدی جشنواره‌ها بوده‌ام. این به آن معنی نیست که از اجرای عموم فاصله گرفته باشم، من همیشه در طول سال اجرای عموم نیز داشته‌ام اما هنرمند شهرستانی نیاز به دیده شدن در جشنواره‌ها دارد تا این چرخه تعامل فرهنگ‌ها را تجربه کند و با حضورش در جشنواره پایانی خوش را برای آثارش در نظر بگیرد.

محمدی‌دوست همچنین یادآور می‌شود: هنرمند شهرستانی با حضور در جشنواره‌ها خود را به چالش می‌کشد و برای او و گروهش این چالش ارزش آن را دارد که سال‌ها تکرار شود و البته به‌شخصه معتقد هستم هنرمندان شهرستان‌ها باید از تکرارهای متون و نمایش‌های قدیمی فاصله بگیرد چراکه ما در میان کوه‌های سربه‌فلک کشیده و دامنه‌های زاگرس داستان‌هایی داریم که هر هنرمند تئاتری دوست دارد آن‌ها را در بهترین فستیوال تئاتری ایران (فجر) به نمایش بگذارد.

این کارگردان اهل چهارمحال و بختیاری ادامه می‌دهد: نمایش «کل» تلاش دارد با نگاهی نو به یک داستان بومی و محلی بپردازد و خواسته من این است که در جشنواره فجر این اثر را همه منتقدین به‌خوبی واکاوی کنند تا  به این مسئله  پی ببریم که می‌توان نمایش‌های بومی و محلی را با نگاهی نو به نمایش گذاشت تا سرتاسر دنیا شاهد این داستان‌های فولکلور باشند.

محمدی‌دوست در پایان می‌گوید: امیدوارم جشنواره‌های کشوری و به‌ویژه جشنواره فجر زمینه‌ای را فراهم کنند تا هنرمندان شهرستان‌های مختلف  بتوانند آثار دیگر هنرمندان کشور را ببینند و فقط به اجرای خود گروه در جشنواره ختم نشود؛ چراکه برگزاری جلسات نقد و بررسی با حضور هنرمندان گروه‌های نمایشی و تبادل‌نظرها و دیدن آثار جشنواره در رشد و ارتقای هر چه بیشتر هنرمندان مؤثر خواهد بود.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

خشونت‌های اجتماعی، امتیازات اجرایی خوب و تنهایی انسان
نهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

خشونت‌های اجتماعی، امتیازات اجرایی خوب و تنهایی انسان

جلسه نهم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، دهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق معمول این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نظرات کاربران