در حال بارگذاری ...
سعید یوسفی کارگردان یزدی حاضر در جشنواره در گفت و گو با ایران تئاتر: (33)

تولید هر نمایش پاسخ به سوالات بی جواب است

ایران تئاتر : سعید یوسفی ۲۲ ساله دانشجوی کارشناسی کارگردانی نمایش است و در دومین حضور پیاپی خود در جشنواره فجر با کارگردانی مشترک نمایش «رگال» در بخش صحنه ای حضور دارد. «رگال» ۲۴ بهمن در دو نوبت ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت.

سعید یوسفی کارگردان جوان یزدی،  اولین بار در 11 سالگی با نوازندگی ویولن برای یک اثر صحنه ای فعالیت تئاتری خود را آغاز کرد. در ابتدا به بازیگری پرداخت و در آثار خیابانی ایفای نقش کرد. اما از آنجایی که ساختن برایش لذت بخش تر بود از سال‌های 96 تا 98 به صورت تجربی کارگردانی می‌کرد و زمانی که رشته کارگردانی برای اولین بار به شهر یزد رفت تحصیل در این رشته را به صورت آکادمیک آغاز کرد. از سال 97 آثار کوتاهی را اجرا کرد و سال 99 با اولین تجربه جدی کارگردانی اش در جشنواره استانی با دریافت 8 جایزه برگزیده و به جشنواره فجر راه پیدا کرد . او امسال با کارگردانی مشترک  نمایش «رگال» نوشته  مجید جوادیان زاده در بخش صحنه ای  چهلمین جشنواره فجر حضور دارد. به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در یزد با او گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

 

نمایش «رگال» چگونه شکل گرفت؟

نمایش «رگال» از یک ایده شروع شد و تبدیل شد به یک تمرین کارگاهی و هم زمان  در کنار آن متن نوشته شد و حدود 9 ماه تمرین کردیم. من و دکتر احمد ندافی ساعت‌ها درباره این موضوع صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم جنگ را از زاویه ای دیگر ببینیم. جنگ ها را از قدیم تا به امروز از جنبه های مختلف مطالعه و بررسی کردیم که طی این سالیان دراز چه تغییراتی در جنگ ها اتفاق افتاده است. یکی از اتفاقات تثبیت ماهیت و تغییر هویت بوده و این موضوع جذابی بود. مثلا در گذشته دشمن را با چشم میدیدند، جنگ تن به تن بود ولی هرچه به امروزه نزدیک شدیم، مردانگی جود ندارد، جنگ تن به تن نیست و عدالت برقرار نیست و شاید همه چیز با فشردن یک دکمه اتفاق بیفتند. در نهایت ذهنیات و موارد مد نظرمان را با دکتر جوادیان زاده مطرح کردیم و ایشان متن نمایش «رگال» را نوشتند.

 

آیا حضور در جشنواره فجر به عنوان یکی از نماینده‌های یزد مسئولیت شما را قبال ارتقاء تئاتر استانتان سنگین می کند؟

سال گذشته وقتی با نمایش «آنتیگونه» به جشنواره فجر آمدم متوجه بزرگی این مسیر شدم. ازسمتی  خوشحالم چون یزد پتانسیل این را دارد که به جایگاه خوبی در تئاتر کشور برسد. مسیری که شروع کردم پر از فراز و نشیب است ولی همواره تلاش کردم اثری بسازم که پاسخگوی سوالاتی باشد هم مسئله خودم است و هم عصر حاضر. به نظر من صرفا تولید یک اثر کافی نیست، باید بدنیم چرا و برای چه کسانی کاری را می‌سازیم، اصلا لزوم تولیدش چیست و اگر نباشد چه اتفاقی میفتند؟

اینها سوالاتی است که یک کارگردان قبل از اینکه کاری را آغاز کند باید در خلوت خودش به آنها پاسخ بدهد. ارتقا تئاتر یک شهر به دست یک نفر امکان پذیر نیست و نیاز به حرکت جمعی دارد. هرکدام از ما نیاز داریم تجربیاتمان را بیشتر کنیم و در کنارش با علم روز آثار بهتری را تولید کنیم.

 

به نظر می‌رسد در این دوران کرونا شما پرکارتر از همیشه ظاهر شدید؟

دوران کرونا بری من خیلی مفید بود چون در دوره های آزاد با اساتید برزگ کشور شرکت کردم و به صورت مجازی می‌توانستم با اساتید مطرح ارتباط بگیرم و بیاموزم. البته در این سال‌های اساتید زیادی داشتم که کمکم کردند. یکی ازآن‌ها احمد ندافی است که در این چندین سال در بخش های مختلف یاری ام کردند و همچنیم استاد اصغر دشتی که دید مرا نسبت به کارگردانی عوض کردند و من مدیون این دو استاد هستم.

 

به طور کلی اهمیت حضور در جشنواره بین المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

جشنواره فجر به دلیل اعتبار بالایی که دارد هر گروهی آرزو دارد در آن حضور داشته باشد و فکر می‌کنم گروه ها در طول سال هر کاری را تولید می‌کنند همه سعی و تلاششان این است که در جشنواره فجر حضور داشته باشند و اثرشان را ارائه کنند.

به عنوان یک دانشجو همواره دو دغدغه داشتم یکی اینکه کنار اساتید بزرگ به صورت عملی کسب و تجربه کنم و دیگری اینکه تجربه آکادمیک داشته باشم. جشنواره فجر این پتانسیل را دارد که در کنار برگزاری جشنواره در طول سال شرایطی ر محیا کند تا کارگردان‌هایی که در شهرهای مختلف حضور دارند بتوانند از تجربه های اساتید استفاده کنند و دانشی که می‌آموزند را به شهر خودشان ببرند. این رویداد جریان سازی ایجاد می‌کند که در طی چندین سال شاهد تغییرات مثبت در تئاتر شهرستان‌ها خواهیم بود ، به نحوی که دیگر  متکی به تهران  نیستیم .




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران