در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با مدیر اجرایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

افشین ناظری: فجر 41 پر تب‌وتاب‌ترین دوره این رویداد بود

افشین ناظری مدیر اجرایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید از روز دوم برگزاری جشنواره تئاتر فجر، گرمای جشنواره بیشتر شد و شاهد پر تب‌وتاب‌ترین جشنواره تئاتر فجر بودیم.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، افشین ناظری، نویسنده و کارگردان، در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مسئولیت دبیرخانه و مدیریت اجرایی این رویداد را بر عهده داشت. با او در مورد روند برنامه‌ریزی‌ها و برگزاری جشنواره چهل‌ویکم گفت‌وگویی کردیم که در پی می‌خوانید. 

برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری چهل و یکمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چگونه انجام شد؟ 

جشنواره تئاتر فجر امسال بر اساس مبانی که در شورای سیاست‌گذاری اعلام شد، نظرات و کلیاتی که شورای سیاست‌گذاری برای ما مبنا قراردادند برگزار شد. با توجه به نظر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ریل‌گذاری‌های جشنواره انجام شد و بر اساس این مبانی و ریل‌گذاری‌ها، فراخوان چهل و یکم تعیین و نوشته شد؛ سپس این فراخوان به شورای سیاست‌گذاری رفت و آنجا بررسی شد، در ادامه اصلاحات لازم انجام شد و بر اساس اصلاحات نهایی که شورای سیاست‌گذاری و مدیران عالی‌رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کردند، فراخوان نهایی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر اعلام شد. 

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، به چه میزانی تغییرات در برنامه‌ریزی‌ها ایجاد شد؟ 

هیچ برنامه‌ای به‌طور کامل اجرایی نمی‌شود. هر برنامه‌ریزی تغییرات کوچکی دارد و در حین انجام کار تغییراتی به وجود می‌آید اما تغییرات در برنامه‌ریزی ما به‌قدری نبود که از راه و مسیر اصلی دور شویم. تمامی مبانی اصلی مدنظرمان اجرایی شد و چالش‌های پیش‌آمده ما را از مسیر اصلی منحرف نکرد.

خیلی‌ها در مورد دوره چهل و یکم جشنواره تئاتر گفتند که این دوره با ادوار پیشین این رویداد متفاوت بوده است؛ دوره اخیر چه تغییراتی به نسبت ادوار گذشته داشت؟

در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر دو تغییر بزرگ و اساسی رخ داد. در این دوره بازبینی‌ها از بازبینی فیلم‌های آثار اجراشده به بازبینی زنده اجراهای تازه تولیدشده تبدیل شد. این بزرگ‌ترین و اولین تغییری بود که با حمایت شورای سیاست‌گذاری و دبیر رویداد انجام شد. دومین تغییر بزرگ و تفاوت این دوره با ادوار گذشته حضور حداقل پنج‌روزه تمام شرکت‌کنندگان و صاحبان آثار این جشنواره به‌ جای سه روز بود.

حضور و استقبال تماشاگران در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر را چگونه دیدید؟

با توجه به آمار سالن‌ها تماشاگران استقبال بسیار خوبی داشتند. از روز دوم برگزاری جشنواره تئاتر فجر، گرما و تب‌وتاب جشنواره بیشتر شد و هیچ سالنی خالی نبود. سالنی داشتیم که ظرفیت سیصدنفره داشت اما هشت‌صد نفر برای تماشای نمایش آمده بودند.

بگذارید از چالش‌ها هم بپرسیم؛ برای مثال امسال علاقه‌مندان برای تهیه بلیت باید از طریق گیشه‌هفت اقدام می‌کردند. دلیل ویژه‌ای داشت که سایت پیشین فروش بلیت جشنواره تغییر کرد؟

یکی از مشکلات بزرگ در جشنواره امسال عدم همکاری تیوال برای فروش بلیت بود. تیوال سال‌های سال تجربه فروش بلیت تئاتر را داشت اما به دلیل عدم همکاری‌اش، گیشه‌هفت برای نخستین بار با ما همیاری کرد. گیشه هفت به‌رغم داشتن بستر صرفا سینمایی، ساختارهای جدید در سایتش ایجاد کرد تا بستری مناسب برای فروش بلیت تئاتر هم فراهم شود.

با توجه به اینکه در جشنواره 41 تئاتر فجر روزهای اسکان هنرمندان مهمان افزایش‌ یافته بود، برای مدیریت این مسئله مشکلی نداشتید؟

زمانی که تعداد هنرمندان حاضر در جشنواره تئاتر فجر و میزان اسکان گروه‌ها از سه روز به پنج روز افزایش‌ یافت، ما برای داشتن یک هتل با ظرفیت بالا با برخی چالش‌ها روبه‌رو شدیم تا بتوانیم در استقرار گروه‌ها هم‌پوشانی‌های مناسبی داشته باشیم؛ اما با توجه به اینکه از پیش این مسئله بررسی و برایش برنامه‌ریزی شده بود، توانستیم به کمک خداوند و تدبیرات انجام‌شده شرایط مناسبی را برای اسکان و اقامت گروه‌ها فراهم کنیم.




مطالب مرتبط

کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم
کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم

افشین حسنی‌کیا، کارگردان نمایش «اوبِرمِنش» با بیان اینکه در چند سال اخیر به دلیل هزینه‌ بالای سالن‌های خصوصی، موفق به اجرای آثارم نمی‌شدم، گفت جشنواره فجر فرصتی به من داد تا دوباره به ادامه مسیر امیدوار شوم.

|

نظرات کاربران