در حال بارگذاری ...
با رو نمایی از پوستر و با حضور ۳۴ اندیشمند از ۸ کشور

نشست اتحادیه تئاتر جهان اسلام آغاز شد

نشست اتحادیه تئاتر جهان اسلام صبح امروز یکشنبه نهم بهمن در دهمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، در ابتدای این نشست، کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض خیرمقدم به حضار گفت: «امیدوارم در این هم اندیشی بین‌المللی اتحادیه تئاتر جهان اسلام اتفاقات خوبی رقم بخورد. چنین عنوانی به عنوان اتحادیه تئاتر کشورهای اروپایی در یونسکو وجود دارد اما جای خالی کشورهای اسلامی با این ظرفیت و پتانسیل خالی بوده است و امیدواریم با هم اندیشی دوستان مهمان جشنواره بتوانیم این اتحادیه را تشکیل دهیم تا اساسنامه، شیوه نامه و اعضایی داشته باشد که با هم اندیشی خود بتوانند درخصوص آموزش در هنرهای نمایشی، شبکه‌سازی بین کشورها و اعضا و همچنین پایداری در هنرهای نمایشی و برنامه ریزی های کلان در حوزه درام و تئاتر زمینه را فراهم کند.»

در ادامه مراسم، رونمایی از پوستر این رویداد انجام شد.

 کوروش زارعی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر  سخنران بعدی این نشست بود که در ابتدای سخنانش، گفت: «من افتخار آشنایی با تک‌تک عزیزان مهمان از کشورهای دیگر را در جشنواره‌های مختلف دارم. گروه‌های نمایشی شما با اجراهای خوب‌شان در کشور ما حاضر شدند و ما اجراهای درخشان‌تان را دیدیم. هم مردم و هم هنرمندان تئاتر ایران از آثار شما لذت بردند.»

او ادامه داد: «امیدوارم این اتحادیه آغازگر حرکتی باشد برای اینکه همه ما حول محور تئاتر اتفاقات بزرگی در جهان رقم بزنیم.»

زارعی افزود: «تئاتر واسطه‌ای است که ما به هم نزدیک‌تر شویم و با هم همراه‌تر شویم و نیز حرف واحد و جهانی و حرف صلح و دوستی و وفاق بگوییم.»

او گفت: «کشورهای اسلامی هم در اقتصاد، صنعت و عمران پیشرفت‌های چشمگیری دارند . هنر و تئاتر هم مثل صنعت، اقتصاد و تمام عناصر مورد نیاز مردم باید توسعه داشته باشد. اگر ما کنار هم باشیم به این پیشرفت در هنر والا دست پیدا خواهیم کرد.»

این مدیر هنری ادامه داد: «تئاتر هنر دیالوگ و گفت‌وگوی بین تمدن‌هاست. با تئاتر می‌توان بین فرهنگ‌ها و آداب و رسوم کشورها چه اسلامی و و چه غیر اسلامی وفاق انسانی ایجاد کنیم. تئاتر تنها هنری است که فقط و فقط به انسان و ارزش های انسانی و اخلاق می پردازد؛ چراکه تولیدکننده آن، انسان، موضوع آن، انسان و بهره‌برنده آن، انسان است. این مثلث تشکیل‌شده از انسان‌هایی با افکار والای انسانی و اخلاقی است چیزی که امروز در جهان رخت بربسته و ما می‌توانیم 
با آموزه‌های اسلامی خودمان که از پیامبر اعظم (ص) به ما رسیده است؛ صلح و دوستی که حلقه مفقوده جهان امروز هست را پیدا کنیم و با هنر تئاتر بین تمام اقوام و مردم جهان اتصال دهیم.»

دبیر جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر توضیح داد: «امروز جهان نیاز به پرداختن به ارزش‌های والای اخلاقی و انسانی دارد و تئاتر چیزی جز اخلاق نیست. تمام پیامبران و انبیای الهی به یک چیز و آن هم اخلاق پرداخته‌اند. پیامبر اسلام هم می‌گوید مبعوث شده تا مکارم اخلاق را ترویج کند و تئاتر چیزی جز مکارم اخلاق نیست.»

او با بیان اینکه چقدر خرسندیم که تئاتری هستیم، گفت: «دیگر هنرها جایگاه والای خود را دارند اما تئاتر به دلیل پرداختن به انسان شایستگی خاصی دارد.»

زارعی ادامه داد: «امیدوارم این اتحادیه محوری باشد که همه ما را دور خود جمع کند و تئاتر بتواند به کمک ما بتواند به انسان امروز که در زندگی اش دچار سردرگمی شده و نیاز به خیلی از چیزها در زندگی اش دارد، یارس رساند.»

این گزارش در حال تکمیل شدن است...




مطالب مرتبط

کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم
کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم

افشین حسنی‌کیا، کارگردان نمایش «اوبِرمِنش» با بیان اینکه در چند سال اخیر به دلیل هزینه‌ بالای سالن‌های خصوصی، موفق به اجرای آثارم نمی‌شدم، گفت جشنواره فجر فرصتی به من داد تا دوباره به ادامه مسیر امیدوار شوم.

|

نظرات کاربران