در حال بارگذاری ...
در اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

محمدمهدی اسماعیلی: امسال اهالی تئاتر خوش درخشیدند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ابراز خوشنودی از احیای جشنواره تئاتر مناطق کشور گفت اهالی تئاتر امسال در جشنواره خوش درخشیدند.

 

مراسم اختتامیهچهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر با  حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد، کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی، کورش زارعی دبیر این رویداد، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مجید زین‌العابدین (مشاور وزیر ارشاد و مدیرکل حوزه وزارتی)، محمدحسین هادیان (مشاور وزیر ارشاد)، محسن برمهانی (معاون سیمای سازمان صدا و سیما)، سید مهدی رضوی (مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی)، عبدالرضا سهرابی  (مدیرکل هنرهای تجسمی)، مهدی سالم (رئیس بنیاد رودکی)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کرمانشاه، احمد محرم‌زاده (نماینده مجلس) علی منتظری، غلامرضا منتظری، حمید شاه‌آبادی، سفیران کشورهای عراق، عمان، برزیل و تونس، قادر آشنا (معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و مدیرکل هنرهای نمایشی سابق)، حسن رونده (مدیر امور هماهنگی استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی)، غلامرضا نعمتی (معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی)، عبدالرحیم افروغ (مدیرکل فرهنگ و ارشاد بوشهر)، علی صفدری (مدیرکل فرهنگ و ارشاد کرمانشاه)، حمیدرضا قانعی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد شیراز)، حسین جوادی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران)، حمید نیلی (مدیر تماشاخانه ایرانشهر)، هنرمندان عرصه تئاتر و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد. 

فاطمه صادقی‌زاده که اجرای این مراسم را برعهده داشت؛ خطاب به حاضران به گویش‌های گوناگون محلی با همراهی موسیقی محلی همان استان خوشامد گفت که این امر باعث شد فضای اختتامیه برای دقایقی تغییر کند.

در ادامه حاضران در سالن شاهد پخش تیزری از روند برگزاری جشنواره همراه با تصاویری از نمایش‌های حاضر در جشنواره چهل‌ویکم بودند.

پس از این بخش، برگزیدگان بخش خیابانی به این شرح معرفی شدند:

برگزیده‌های بخش خیابانی

موسیقی

جایزه موسیقی برگزیده بخش خیابانی به علی خاتمی برای موسیقی نمایش‌های «استامینوفن با طعم کدئین» و «لالایی‌های ننه ایران» با اهدای دیپلم افتخار و تندیس جشنواره تعلق گرفت.

در این بخش از محمد نادری برای نمایش «قل آب» تقدیر شد.

فضاسازی

جایزه برگزیده این بخش به امیر امینی برای نمایش خیابانی «صداهای خوابیده در خاک» با اهدای دیپلم افتخار و تندیس جشنواره تعلق گرفت.

در این بخش حسنا قبادی برای نمایش «لالایی‌های ننه ایران» مورد تقدیر قرار گرفت.

طراحی لباس

در این بخش گروه ایده‌پرداز صدف برای نمایش «شوشی و انگشتر» مورد تقدیر قرار گرفت.

نمایش‌های آیینی

گروه نمایشی «بی‌وقتی» به کارگردانی آدینه رحیم‌نژاد مورد تقدیر قرار گرفت.

گروه نمایشی «بهیگ هارونک» به کارگردانی علی قاضی مورد تقدیر قرار گرفت.

طرح و ایده

جایزه برگزیده این بخش به سوران حسینی برای نمایش «نبودن برای بودن» با اهدای دیپلم افتخار و تندیس جشنواره تعلق گرفت.

مجتبی خلیلی برای نمایش «کارت قرمز برای بازیکن خارجی» مورد تقدیر قرار گرفت.

تقدیر بازیگری خردسال

آیدا کیانی‌تبار بازیگر خردسال نمایش «گسار» مورد تقدیر قرار گرفت.

ایلیا حسن‌زاده بازیگر خردسال نمایش «مام» مورد تقدیر قرار گرفت.

برگزیده‌های بخش بین‌الملل

معرفی برگزیدگان بخش تئاتر ملل بخش بعدی مراسم اختتامیه بود.

طراحی نور

برگزیده: جایزه نقدی و تندیس جشنواره و لوح تقدیر جشنواره به منوچهر رحیمی برای نمایش «ایرانیان» از ایران به‌عنوان اثر برگزیده بخش طراحی نور تعلق گرفت.

تقدیر این بخش به رضا خضرایی برای نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» از ایران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تعلق گرفت.

طراحی گریم

برگزیده: جایزه نقدی و تندیس جشنواره و لوح تقدیر این بخش به آلاله بیگدلی برای نمایش «ایرانیان» از ایران به‌عنوان برگزیده این بخش اهدا شد.

طراحی لباس

برگزیده: جایزه نقدی و تندیس جشنواره و لوح تقدیر به محبوبه سلطانی برای نمایش «ایرانیان» از ایران به‌عنوان اثر برگزیده اهدا شد.

تقدیر این بخش به فرزاد هدایت برای نمایش «مکبث زار» از ایران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تعلق گرفت.

طراحی صحنه

برگزیده: جایزه نقدی و تندیس جشنواره و لوح تقدیر به احمد الجابری برای نمایش «مدق الحنا» از عمان به‌عنوان اثر برگزیده اهدا شد.

تقدیر این بخش به علی السودانی برای نمایش «امل» از عراق با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تعلق گرفت.

بخش موسیقی

برگزیده: جایزه نقدی و تندیس جشنواره و لوح تقدیر این بخش به بهرنگ عباسی برای موسیقی نمایش «مکبث زار» از ایران به‌عنوان اثر برگزیده اهدا شد.

تقدیر این بخش به یوسف الحارثی برای نمایش «مدق الحنا» از عمان با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تعلق گرفت.

نمایشنامه‌نویسی

برگزیده: جایزه نقدی و تندیس جشنواره و لوح تقدیر بخش نمایشنامه‌نویسی به اصغر خلیلی برای نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» از ایران به‌عنوان اثر برگزیده اهدا شد.

تقدیر این بخش به مسعود بیگلری و امیررضا ملکی برای نمایش «کلاه قرمزی» از ایران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تعلق گرفت.

بهترین نمایش

نمایش «امل» به کارگردانی جواد الاسدی از عراق با دریافت جایزه نقدی و تندیس جشنواره و لوح تقدیر به‌عنوان بهترین نمایش این بخش معرفی شد.

تقدیر این بخش به ابراهیم پشت‌کوهی برای نمایش «مکبث زار» از ایران با اهدای جایزه نقدی و لوح تقدیر تعلق گرفت.

تقدیر از هنرمند جانباز و استانداران و مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های میزبان مناطق چهارگانه بیست و هفتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر

در ادامه این مراسم با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد و محمود سالاری معاون امور هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی از جانباز هنرمند حامد گت‌آقازاده تقدیر شد.

گت‌آقازاده جایزه خود را به شهدای گروه نمایشی فریدون کنار و ۲۰ جانباز حاضر در اختتامیه تقدیم کرد.

سپس احمد محمدی‌زاده استاندار و عبدالرحیم افروغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه و علی صفدری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، سید محمود حسینی‌پور استاندار و حسین جوادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و محمدهادی ایمانیه استاندار و حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به پاس همراهی و تلاش‌شان در برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.

وزیر فرهنگ: تلاش می‌کنیم تمام زیرساخت‌های لازم را برای هنرمندان در تمام کشور فراهم کنیم 

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنانش از محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی دبیر این رویداد و تمامی دست اندرکاران برگزاری جشنواره تشکر کرد. 

او در ادامه با بیان اینکه حضور خیره کننده اهالی فرهنگ و هنر کشور در این دوره از جشنواره، اتفاقی دلگرم کننده به شمار می‌رود، گفت: در مناطق مختلف همچون کرمانشاه، شیراز، بوشهر و مازندران شاهد حضور خیره کننده اهالی فرهنگ و هنر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بودیم که امیدواریم این روند در سال های آتی با قدرت بیشتر ادامه یابد.

او با تقدیر از حضور پررنگ گروه های نمایشی و علاقه مندان به تئاتر در این دوره از جشنواره گفت: اهالی تئاتر امسال در جشنواره خوش درخشیدند و شاهد حضور پررنگ گروه های هنری و علاقمندان به تئاتر در استان های مختلف بودیم و همچنین در ایام برگزاری این جشنواره در تهران، سالن های مختلف سرشار از مخاطبان و علاقه مندان به تئاتر بود. 

وزیر فرهنگ ادامه داد: شعار عدالت فرهنگی از مهمترین رویکردهای اصلی دولت مردمی است و تقویت آموزش های فرهنگی و هنری و شناسایی و حمایت از استعدادهای درخشان شهرستان ها از الزامات عدالت فرهنگی است که وزارت فرهنگ در دوره جدید بر این مسایل متمرکز شده است تا با تغییر ریلی که آغاز شده تلاش خواهد کرد تا فضاهای فرهنگی و هنری را بصورت عادلانه در اختیار همه ایرانیان علاقه مند به حوزه فرهنگ و هنر قرار دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اهالی فرهنگ و هنر با شور، شوق و شعف در صحنه افتخارآفرینی، برای ایران سربلند حاضر شدند، ادامه داد: در مجموع طی سال های گذشته کمتر به عدالت فرهنگی در جشنواره توجه می شد که امسال با درخشش هنرمندان شهرستانی این مسئله نمود پیدا کرد.

محمدمهدی اسماعیلی در پایان حضور و درخشش گسترده اهالی تئاتر شهرهای مختلف در جشنواره تئاتر فجر امسال را اتفاقی بزرگ در تاریخ تئاتر کشور برشمرد و گفت: تلاش خواهیم کرد در کنار اهالی تئاتر تمامی زیرساخت های لازم برای گسترش تئاتر در نقاط مختلف کشور را فراهم کنیم تا اهالی تئاتر هنرمندانه و با افتخار با امیدآفرینی از این ظرفیت ها برای اعتلای فرهنگ و هنر کشور استفاده کنند.

پس از پایان سخنان وزیر فرهنگ، از الله‌قلی نظری، هنرمند پیشکسوت استان گلستان تقدیر شد که او جایزه خود را به همسرش تقدیم کرد.

در ادامه برنامه برگزیدگان بخش صحنه‌ای معرفی شدند.

برگزیدگان نمایش‌های صحنه‌ای

طراحی چهره (گریم)

در این بخش با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از فاطمه فتحی‌زاده طراح گریم نمایش «اسب قاتلین» تقدیر شد.

 هیئت‌داوران در بخش طراحی صحنه نمایش‌های صحنه‌ای برگزیده‌ای نداشت.

طراحی بروشور

در این بخش با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از محمد حبیبی، طراح بروشور نمایش «آگنیتاژ» تقدیر شد.

هیئت‌داوران در بخش طراحی بروشور برگزیده‌ای نداشت.

طراحی لباس

در این بخش با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از هلیا شکری برای طراحی لباس نمایش «داستان اسف‌انگیز یک صعود تبهکارانه به صحنه‌گردانی سر پرسی لورن و شرکا» تقدیر شد.

لیلا ندایی به‌عنوان برگزیده بخش طراحی لباس با اهدای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای طراحی لباس نمایش «شاه اسماعیل» معرفی شد.

موسیقی

در این بخش با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از مهرداد لایزال آهنگساز نمایش «الهه سنگ» تقدیر شد.

مهدی کرمی به‌عنوان برگزیده این بخش تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را برای آهنگسازی نمایش «داستان اسف‌انگیز یک صعود تبهکارانه به صحنه‌گردانی سر پرسی لورن و شرکا» از آن خود کرد.

طراحی و ترکیب صدا

تقدیر این بخش با اهدای جایزه نقدی به علیرضا اصلاحی صداآمیز و طراح صوتی نمایش «اسب قاتلین» اهدا شد.

هیئت‌داوران در بخش طراحی و ترکیب صدا برگزیده‌ای معرفی نکرد.

طراحی صحنه

تقدیر طراحی صحنه با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به احسان جانمی برای طراحی صحنه نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» تعلق گرفت.

برگزیده: مصطفی حیات با دریافت دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای طراحی صحنه نمایش «آگنیتاژ» به‌عنوان برگزیده این بخش معرفی شد.

نمایشنامه‌نویسی

رتبه سوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به علی حسن‌زاده برای نگارش نمایشنامه «شاه اسماعیل» اهدا شد.

 رتبه دوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی به غلامحسین دولت‌آبادی برای نگارش نمایشنامه «داستان اسف‌انگیز یک صعود تبهکارانه به صحنه‌گردانی سر پرسی لورن و شرکا» تعلق گرفت.

 رتبه اول، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به رسول حق‌جو نویسنده نمایشنامه «آگنیتاژ» اهدا شد.

جایزه های ویژه:

اول: هیأت داوران با توجه به هماهنگی موثر در ایجاد فضا و یکدستی تلاش بازیگران برای برانگیختن تخیل و نگهداشتن نمایش در مسیر منتهی به سلیقه زیبایی شناسانه گروه اجرایی، با اهدای لوح تقدیر و مبلغ یکصد و هشتاد میلیون ریال به نماینده گروه، از بازی و حضور جدی بازیگران در لحظه به لحظه فضای نمایشی طراحی شده برای نمایش «اسب قاتلین» قدردانی کرد.

دوم: هیأت داوران به درخواست دبیرخانه پنجمین جشنواره نمایش‌های کمدی خندستان و امور فرهنگی شهرداری اصفهان از میان نمایش‌های کمدی حاضر در این بخش از جشنواره، جهت ترغیب نمایشگران به رویکرد کمدی در اجرا، برای دریافت لوح تقدیر و مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی، رضا محمدیان حسین قاسمی کارگردانان نمایش «پهلوان قلیچ» را به عنوان برگزیده این نگاه معرفی کرد.

نمایش برگزیده به مفهوم مطلق: هیأت داوران به اتفاق آرا نمایش «اسب قاتلین» به کارگردانی سید محمد هادی هاشم زاده را به عنوان اثر برگزیده این بخش به مفهوم مطلق معرفی کرد.

در ادامه مراسم و در این بخش از سیدمحمدرضا مرتضوی کارگردان نمایش « کلاه قرمزی» اثر حاضر در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر به عنوان استعداد ویژه تقدیر شد.

تقدیر از پیشکسوتان عرصه تئاتر 

محمد احمدی: اگر انتقادی داریم، همین‌جا می‌گوییم

محمد احمدی پبشکسوت تئاتر از استان قم دیگر هنرمندی که در این مراسم از او تقدیر شد.

او با انتقاد از اتفاقاتی که در خارج از کشور درباره مسائل داخل ایران رخ داده است، گفت: اگر انتقادی داریم، همین‌جا می‌گوییم. 

بزرگداشت بعدی این مراسم برای محمد الهی، هنرمند پیشکسوت خراسانی بود. او بیان کرد که همه مسئولان مانند کوروش زارعی، دلسوز تئاتر باشند و مثل او کار کنند.

او در پایان گفت: زارعی هرگز فاصله میزش را با هنرمندان شهرستانی زیاد نکرد.

در ادامه برگزیدگان باقی مانده از بخش خیابانی معرفی شدند:

کارگردانی

حسنا قبادی برای نمایش «لالایی‌های ننه ایران» رتبه سوم کارگردانی و تقدیر این بخش را دریافت کرد.

مهسا دهقانی برای نمایش «دردسر­های یک موجود موذی» رتبه دوم کارگردانی و تقدیر این بخش را دریافت کرد.

رتبه اول کارگردانی این بخش به سعید بادینی برای نمایش «پلاسما» به‌عنوان اثر برگزیده با اهدای دیپلم افتخار و تندیس جشنواره تعلق گرفت.

بازیگری زن

نجمه مهرابی خوزانی برای نمایش «استامینوفن با طعم کدئین» رتبه سوم بازیگری زن و تقدیر این بخش را دریافت کرد.

ساغر کیخا برای نمایش «پلاسما» رتبه دوم بازیگری و تقدیر این بخش را به دست آورد.

رتبه اول بازیگری زن به حسنا قبادی برای نمایش «لالایی‌های ننه ایران» به‌عنوان اثر برگزیده با اهدای دیپلم افتخار و تندیس جشنواره اهدا شد.

بازیگری مرد

مرتضی مودی برای نمایش «پلاسما» رتبه سوم بازیگری مرد و تقدیر این بخش را دریافت کرد.

سعید خبیری برای نمایش «دردسرهای یک موجود موذی» رتبه دوم بازیگری مرد و تقدیر این بخش را از آن خود کرد.

رتبه اول بازیگری مرد به بهنام کاوه برای نمایش «لیلی و مجنون» به‌عنوان اثر برگزیده با اهدای دیپلم افتخار و تندیس جشنواره تعلق گرفت.

بخش بعدی مراسم اختتامیه به معرفی برگزیدگان باقی مانده از بخش بین‌الملل اختصاص داشت:

بازیگری زن

برگزیده: جایزه نقدی و تندیس جشنواره و لوح تقدیر این بخش به مرجان آقانوری برای نمایش «آلاء» از ایران به‌عنوان اثر برگزیده رسید.

تقدیر این بخش به ترضاب احمد حسن الکرخی برای نمایش «امل» از عراق با اهدای جایزه نقدی و لوح تقدیر تعلق گرفت.

بازیگری مرد

برگزیده: جایزه نقدی و تندیس جشنواره و لوح تقدیر این بخش به حیدر جمعه برای نمایش «امل» از عراق تعلق گرفت.

تقدیر این بخش به حامد یزدی برای نمایش «ایرانیان» از ایران با اهدای جایزه نقدی و لوح تقدیر تعلق گرفت.

کارگردانی

برگزیده: جایزه نقدی و تندیس جشنواره و لوح تقدیر بخش کارگردانی به جواد الاسدی برای نمایش «امل» از عراق به‌عنوان اثر برگزیده رسید.

تقدیر این بخش به اصغر خلیلی برای نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تعلق گرفت.

ادامه مراسم به معرفی بهترین بازیگران زن و مرد نمایش‌های بخش صحنه‌ای اختصاص داشت.

بازیگری مرد:

بازیگران زیر بدون اولویت‌بندی با اهدای لوح تقدیر و مبلغ پنجاه میلیون ریال مورد تقدیر قرار گرفتند.

محمدامین محمدی، بازیگر نمایش «هاراگیری»

رضا محمدیان، بازیگر نمایش «پهلوان قلیچ»

علی صادقی‌زاده، بازیگر نمایش «ساختمان رز»

امیر مهروند، بازیگر نمایش «آخرین نامه»

ابوالفضل پارسا بازیگر خردسال برای بازی در نمایش «مادرم زری سر زا رفت» با دریافت لوح تقدیر و مبلغ بیست میلیون ریال مورد تقدیر قرار گرفت.

رتبه سوم بازیگری، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ یک‌صد میلیون ریال به سجاد بحری بازیگر نمایش «بی در کجایان» اهدا شد.

 رتبه دوم بازیگری، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال به عبدالرضا نصاری بازیگر نمایش «آگنیتاژ» تعلق گرفت.

 رتبه اول بازیگری، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ سیصد میلیون ریال به فرشید سلامت بازیگر نمایش «شاه اسماعیل» تقدیم شد.

بازیگری زن

اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی با توجه به حضور پررنگ بانوان در این دوره از جشنواره بدون ترتیب اولویت به بازیگران زیر اهدا شد:

روشنک سه‌قلعگی بازیگر نمایش «مطرب آقا»

آرزو جعفری بازیگر نمایش «ساختمان رز»

شقایق فتحی بازیگر نمایش «روز دهم»

پریسا صدایی آذر بازیگر نمایش «سیمرغ»

رتبه سوم بازیگری، لوح تقدیر و مبلغ به زهرا محرابی بازیگر نمایش «ساختمان رز» اهدا شد.

رتبه دوم بازیگری با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به مژده خیاط بازیگر نمایش «آگنیتاژ» تعلق گرفت.

رتبه اول بازیگری، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مریم دهقانی برای نمایش «هاراگیری» اهدا شد.

کارگردانی

رتبه سوم کارگردانی، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهیار هزارجریبی کارگردان نمایش «مطرب آقا» تعلق گرفت.

 رتبه دوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی به حسین کارگر به کارگردانی نمایش «آگنیتاژ» اهدا شد.

رتبه اول کارگردانی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سیدمحمدهادی هاشم زاده برای کارگردانی نمایش «اسب قاتلین» اهدا شد.

 

در پایان این بخش از داوران بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر تقدیر شد.




نظرات کاربران