در حال بارگذاری ...
در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به منظور فراهم سازی زیرساخت‌های همکاری بیشتر با دیگر کشورها، با هنرمندان ارمنستان، تونس، عمان و کره‌ و ... به طور جداگانه دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، در حاشیه برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به منظور فراهم سازی زمینه‌های همکاری بیشتر در بخش بین‌الملل، به‌صورت جداگانه با هنرمندان کشورهای ارمنستان، تونس، عمان و داور کره‌ای این رویداد هنری دیدار کرد.

در تئاتر هیچ‌گونه تبعیضی وجود ندارد

کاظم نظری در دیدار با جیونگ وو سون، داور کره‌ جنوبی گفت: «ما از لحاظ فرهنگی روابط بسیار خوبی داریم. تفاهم‌نامه مشترک فرهنگی بین کشورها می‌تواند به تئاتر کمک کند تا شاهد نفوذ با سرعت و خوب این هنر در جامعه باشیم.»

او افزود: «در زنجان جشنواره‌ای به نام میم و پانتومیم داریم و خوشحال می‌شویم با معرفی گروه‌های خوب کشور کره جنوبی به این جشنواره بتوانیم شاهد برگزاری پررونق‌تر این رویداد باشیم.»

جیونگ وو سون، داور کره‌ای با بیان اینکه ما دوست داریم تا هنرمندان کشور ایران در جشنواره ملی کره حضور داشته باشد، توضیح داد: «در تئاتر هیچ‌گونه تبعیضی وجود ندارد چراکه ما به اراده و قدرت انتخاب انسان‌ها اعتقاد داریم.»

او ادامه داد: «من از امکانات و ایده‌های اجراشده در ایران تصاویری ضبط کرده‌ام تا با مدیران دولت کره جنوبی به اشتراک بگذارم و امکان فعالیت و همکاری‌های مشترک با ایران فراهم شود.»

امیدواریم اجراهای بیشتری در ایران داشته باشیم

در دیداری دیگر، یکی از هنرمندان ارمنستانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر گفت: «برای ما افتخار بزرگی بود که با نمایش‌مان در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کردیم و تجربه‌ای جدید به دست آوردیم.» 

او ادامه داد: «ما با انرژی زیادی آمده‌ایم و امیدواریم از اجرای ما لذت برده باشید. 10 سال پیش آخرین باری بود که ما در ایران اجرا داشتیم و امیدواریم گروه‌مان اجراهای بیشتری در این کشور داشته باشد.»

این هنرمند به نمایندگی گروه خود گفت: «تبادل ما با تئاتر ایران از طریق جشنواره هایفست ارمنستان است و هر اثری که ما هر سال در این رویداد از هنرمندان ایرانی می‌بینیم، برای‌مان بسیار جذاب است.» 

کاظم نظری در ادامه این دیدار گفت: «ما نمایش‌های ایرانی و تعزیه‌هایی داریم که قطعا برای هنرمندان تئاتر ارمنستان جذاب است و امیدوارم بتوانیم برای شناساندن این‌گونه تئاتری به هنرمندان این کشور همکاری داشته باشیم.»

او افزود: «ما علاقه زیادی داریم تا آثاری از تلفیق فرهنگ‌های دو کشور تولید کنیم و اگر در این زمینه تولید جدیدی برای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سال آتی داشته باشید، حمایت خواهیم کرد چراکه فرهنگ ما از فرهنگ ارمنستان خیلی دور نیست.»

نظری با اشاره به جشنواره‌ تئاتری ارسباران گفت: «ما در منطقه ارس آذربایجان شرقی، جشنواره‌ای به نام «تئاتر ارسباران» داریم که علاقه‌مندیم در آن، هم از ارمنستان و هم از آذربایجان شاهد اجرای آثار هنری باشیم.»

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان گفت: «تئاتر پیوند دهنده قلب‌هاست و نباید به آن نگاه سیاسی داشته باشیم. ارتباط و مراودات هنری هم روابط را درست می‌کند و هم دانش هنرمندان را افزایش می‌دهد.»

مشتاق حضور در کارگاه‌های آموزش هنری استادان ایرانی هستیم

همچنین یوسف البلوشی، کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان، در دیدار با مدیرکل هنرهای نمایشی، ضمن ابراز خوشنودی از همکاری و مشارکت با تئاتر ایران گفت: «برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی هنری استادان ایرانی مشتاق هستیم.»

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی هم در گفت‌وگو با این هنرمندان عراقی گفت: «باید تفاهم‌نامه‌ای جهت تسهیلات آموزشی و دانشگاهی بین وزرای 2 کشور امضا شود. ارتباط ما با عمان خیلی خوب است و قطعا عقد تفاهم‌نامه کار را آسان‌تر خواهد کرد.»

او ادامه داد: «ما با عقد تفاهم‌نامه در زمینه انتشارات و سایر فعالیت‌های هنری می‌توانیم کارهای بزرگ و فاخر بسیاری انجام دهیم. این تفاهم‌نامه برای ارتباط هرچه بیشتر و رشد نسل‌های آینده بسیار مهم است.»

یوسف البلوشی در پایان این دیدار گفت: «ما خیلی خوشحال هستیم که در ایران هستیم. رابطه مابین ایران و عمان بسیار عمیق است. خوشبختانه آنچه در اخبار و خبرگزاری‌های خارجی درباره ایران و روند برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفته شد با حضور ما خنثی شد.»

احترام به زنان را روی صحنه تئاتر دیدم

مدیرکل هنرهای نمایشی، همچنین با هنرمندان نمایش «کمدی الهی» از تونس دیدار کرد.

حافظ خلیفه، کارگردان نمایش «کمدی الهی» در دیدار با کاظم نظری گفت: «من شخصاً دوست دارم تا همیشه در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشته باشم و البته دوست دارم تا در جشنواره‌های‌ تونس نیز میزبان گروه‌های نمایش ایران باشیم.»

او ادامه داد: «بابت همه تلاش‌ها و محبت‌های‌تان تشکر می‌کنیم و از تماشاگران بیدار ایرانی بابت تماشای نمایش ما تشکر می‌کنم. فوق‌العاده است که هنرمند و بازیگر باشی آن هم در ایران.»

این هنرمند اهل تونس افزود: «برای من ایران یک سرزمین است که باید اکتشاف شود، ایران برایمان سرزمین ناشناخته‌ای است و همچنان کشف کردن انسان ایرانی برایمان جذاب است.»

حنا الوصالی، بازیگر تونسی نیز در پایان این نشست گفت: «من به‌عنوان یک بازیگر زن احترام به زنان را روی صحنه تئاتر دیدم.»

کاظم نظری پس از پایان صحبت‌های هنرمندان تونسی گفت: «ما دوست داریم در حوزه آموزش، تولیدات مشترک نمایشی و پژوهش با کشور تونس همکاری داشته باشیم و هنرمندان این کشور در تمامی جشنواره‌های ما ازجمله جشنواره‌ تئاتر کودک و نوجوان همدان، جشنواره تئاتر آیین و سنتی و تئاتر خیابانی مریوان و ... حضور داشته باشند.»

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی تا 11 بهمن با حضور هنرمندان ایرانی و خارجی در تهران برگزار شد.




مطالب مرتبط

کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم
کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم

افشین حسنی‌کیا، کارگردان نمایش «اوبِرمِنش» با بیان اینکه در چند سال اخیر به دلیل هزینه‌ بالای سالن‌های خصوصی، موفق به اجرای آثارم نمی‌شدم، گفت جشنواره فجر فرصتی به من داد تا دوباره به ادامه مسیر امیدوار شوم.

|

نظرات کاربران