در حال بارگذاری ...
بدون حضور خبرنگاران

پوستر جشنواره تئاتر فجر رونمایی شد/ مقایسه وضعیت تئاتر پیش و پس از انقلاب

آیین رونمایی از پوستر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر دقایقی پیش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از پوسترهای جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر دقایقی پیش در حالی با حضور مسئولان و هنرمندان برگزار شد که در این مراسم هیچ خبرنگاری حضور نداشت و در سال‌های گذشته مراسم به صورت عمومی‌تر و با حضور عکاسان و خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار می‌شد.

در ابتدای این برنامه که به صورت زنده از فضای مجازی برای علاقه‌مندان پخش شد، نادر برهانی مرند صحبت‌هایی درباره جشنواره و پوستر آن انجام داد.

 

رونمایی پوستر

 

 

 

 

سپس سعید رضوانی، طراح پوستر درباره سه پوستر طراحی شده جشنواره گفت: انتخاب پوستر کار حساس و سختی است، ما از ایده‌های افراد در سال‌های گذشته و نظر مخاطبان عام نیز استفاده کردیم. در نهایت با نظر دبیر جشنواره به این پوسترهای نهایی رسیدیم. پروژه طراحی پوستر از تیر ماه آغاز شد و سعی کردیم به لحاظ هویت بصری و دیگر جوانب همه موارد مورد نیاز را در نظر بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به تکنیک‌ها و فرم‌های خاص این پوستر و طراحی سه پوستر اصلی گفت: این پوسترها قرار است به فراخور مکان انتخاب و استفاده شوند. در تکنیک و ایده‌پردازی به سمت مینیمالیسم رفتیم و در طراحی به سمت امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم و از فرم‌هایی نزدیک به فضای تئاتری بهره بردیم و منتظر نظراتتان هستیم.  

سپس عباس غفاری، مدیر روابط عمومی جشنواره نیز عنوان کرد که برای هر بخش علاوه بر سه پوستر اصلی، یک پوستر فرعی نیز در نظر گفته شده است. بنابراین ۱۰ پوستر فرعی و ۳ پوستر اصلی برای جشنواره طراحی شده است.

در ادامه هوشنگ توکلی، هنرمند پیشکسوت با اشاره به هنرمندان تئاتری که در گذشته درخشان بودند اما ردپایی از آنها در خاطرات باقی نمانده، گفت: تئاتر ما در شکل جدید از ۱۳۰۴ و ۱۳۰۵ خود را نشان داد و تا امروز هم، موفقیت‌های بسیار زیادی داشته و هم، بلاهای بسیاری بر سرش آمده است. ما سه فطرت مهم در تاریخ تئاتر داشتیم و هر جا که تئاتر قرار بوده است به جایی برسد که خود را در جامعه تثبیت کند تجربیات پیشینش به دلیل مسائل سیاسی متوقف شده و تجربیات جدیدی شکل گرفته است. 

وی ادامه داد: بعد از کودتای ۲۸ مرداد تئاتر به سختی توانست تا انقلاب خود را نشان دهد و دوران فعالیتش در ۱۰ سال پایانی پهلوی قابل توجه است. بعد از انقلاب مجددا جریان تئاتر خود را بازسازی کرد و اکنون نزدیک به ۲۰، ۳۰  هزار هنرمند فعال داریم که دغدغه‌شان تئاتر است. هر چند کمتر دیده شده‌اند ولی چراغ تئاتر را بعد از سه دوره فطرت روشن نگه داشته‌اند و من و جامعه تئاتری امیدواریم اتفاقی برای آن‌ها پیش نیاید.  

رضا بابک هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون نیز با تشکر از تمام کسانی که چراغ تئاتر را در کشور روشن نگه داشته‌اند، گفت: من فکر می‌کنم ما در بعد از انقلاب اتفاقات خوبی داشته‌ایم و از جمله آن‌ها ورود بچه‌های تئاتر به سینما بوده است و تاثیری که تئاتر روی هنرهای دیگر گذاشته است و از جمله روی موسیقی. باور کنید تئاتر چیز خوبی است، هنر شریفی است و تئاتر خوب هم زیاد است. من در کشورهای دیگر دیده‌ام که تئاتر چگونه  انسان‌سازی و اخلاق‌سازی کرده است. در تئاتر عشق هست و مهربانی هست. تئاتر آگاهی‌دهنده است و گاهی اوقات پرخاش‌گر و منتقد و باید هم باشد و اگر این‌ها را از آن بگیریم فقط بزن و بکوب می‌ماند و بشکن و بالا بنداز.  

در پایان این مراسم نیز شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن تشکر از حضور تک‌تک هنرمندان در رونمایی از پوستر سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، اظهار کرد: اگرچه کارهای اجرایی جشنواره پیش از این شروع شده است اما رونمایی از پوستر معمولا آغازی رسمی است و امیدوارم این آغاز رسمی منجر به اتفاقاتی خوب شود.  

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: آن اندازه که تئاتر به ما فخر و عزت و اندیشه داده است، کسانی هم هستند که دین زیادی بر گردن تئاتر دارند و آن‌چه امروز به ما رسیده است به واسطه حضور استادان‌مان است. امیدوارم جشنواره، جشنواره‌ شایسته‌ای باشد و وظیفه‌ام است که از نادر برهانی‌مرند و همه دوستانم بابت زحماتشان تشکر کنم.

در نهایت نیز پوستر جشنواره تئاتر فجر با حضور شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی، نادر برهانی مرند، دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، سعید اسدی، دبیر بخش بین‌الملل و جمعی از هنرمندان تئاتر رونمایی شد و به امضای هنرمندان رسید.

 

رونمایی پوستر

رونمایی پوستر