در حال بارگذاری ...
  • روایت نویسنده پیام روز جهانی تئاتر از روی صحنه رفتن در لبنان؛

    آسان نیست که هم زن باشید و هم کارگردان تئاتر

    مایا زبیب کارگردان تئاتر، بازیگر و نمایشنامه‌نویس لبنانی، یکی نویسندگان پنج‌گانه‌ی پیام روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۱۸ و از حاضران در سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید آسان نیست که در لبنان هم زن باشید و هم کارگردان تئاتر.


    به گزارش روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر،  مایا زبیب کارگردان تئاتر، بازیگر و نمایشنامه‌نویس لبنانی و یکی نویسندگان پنج‌گانه‌ی پیام روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۱۸، عصر روز گذشته، شنبه ۲۷ بهمن با نمایش «دو سر و یک دست» در تالار استاد سمندریان تماشاخانه‌ی ایرانشهر روی صحنه رفت. 


    این نمایش در قالب بخش تئاتر ملل سی و هفتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر اجرا شد و کاری از کمپانی تئاتر زوکاک از کشور لبنان بود. 


    زبیب، بامداد یکشنبه ۲۸ بهمن در حاشیه‌ی دیدار نادر برهانی‌مرند، دبیر سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر و سعید اسدی، مدیر بخش بین‌الملل جشنواره‌ی سی و هفتم با مهمانان خارجی حاضر در SHOWCASE (نخستین پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران) در رابطه با این اجرا صحبت کرد. 


    او در مورد چگونگی شکل‌گیری اجرای «دو سر و یک دست» گفت: این اجرا براساس نمایشنامه‌ی «تیتوس آندرونیکوس» از ویلیام شکسپیر شکل گرفت و چند نمایشنامه‌ی تاریخی دیگر از این نویسنده همچون «ریچارد سوم» را در خود جای داده بود. ما تلاش کردیم از طریق نمایشنامه‌های شکسپیر به پاسخ این سوال برسیم که قدرت چگونه می‌تواند باعث ایجاد خشونت شود. ما همچنین مایل بودیم خشونتی را که در زندگی روزمره‌مان تجربه می‌کنیم نشان دهیم. خصوصا در کشور لبنان که خشونت حاصل از وقوع جنگ‌های متعدد، بر زندگی انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. مسئله‌ی دیگر این بود که این خشونت چگونه برای ما عادی و روزمره شده است و نسبت به آن دچار رخوت شده‌ایم. 


    او که این نمایش را علاوه بر لبنان و ایران در فرانسه نیز روی صحنه برده است ادامه داد: به گونه‌ای که گاهی از یاد می‌بریم آن‌ها که از دست می‌روند انسان‌هایی واقعی‌اند و در حال تماشای فیلمی ترسناک نیستیم. 


    نویسنده پیام روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۱۸ در پایان تصریح کرد: این چندان آسان نیست که شما در لبنان هم زن باشید و هم کارگردان تئاتر. در آغاز این مسیر حمایت خانواده‌ام را در کنار خود نداشتم اما آن قدر پافشاری کردم تا سرانجام توانستم حمایت آن‌ها را به دست بیاورم. یکی از نقاط امیدبخش که به کمکم آمد عضویت در یک کمپانی بود، کمپانی زوکاک که اعضایش در غیاب حمایت دولت پشتیبان یکدیگر بودند. 


    نمایش «دو سر و یک دست» شنبه ۲۷ بهمن، در ششمین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر دو نوبت ۱۸ و ۲۰:۴۵ با مدت زمان ۵۰ دقیقه اجرا شد.


    سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در حال برگزاری است.




    مطالب مرتبط

    در کارگاه آموزشی «تاثیر شیوه‌های اجرایی معاصر در خلق یک اثر هنری فراگیر» مطرح شد؛

بهنام: تماشاگر سنتی تئاتر خود را جزیی از آیین تئاتر می‌بیند
    در کارگاه آموزشی «تاثیر شیوه‌های اجرایی معاصر در خلق یک اثر هنری فراگیر» مطرح شد؛

    بهنام: تماشاگر سنتی تئاتر خود را جزیی از آیین تئاتر می‌بیند

    سعید بهنام در کارگاه «تاثیر شیوه‌های اجرایی معاصر در خلق یک اثر هنری فراگیر» گفت: تماشاگر سنتی تئاتر خود را جزیی از آیین تئاتر می‌بیند. در مشارکت آئینی، تماشاگر حالش خوب است.

    |

    چهارمین نشست پژوهشی تاریخ شفاهی تئاتر ایران؛

بررسی تئاتر ایران در دهه 90 توسط حسین پاکدل، حسین پارسایی و علی شمس
    چهارمین نشست پژوهشی تاریخ شفاهی تئاتر ایران؛

    بررسی تئاتر ایران در دهه 90 توسط حسین پاکدل، حسین پارسایی و علی شمس

    چهارمین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی «تاریخ شفاهی تئاتر ایران» با حضور حسین پاکدل، حسین پارسایی و علی شمس روز جمعه سوم اسفند در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

    |

    نشست پژوهشی تاریخ شفاهی تئاتر ایران؛

بررسی تئاتر دهه 80 توسط اردشیر صالح‌پور، کیومرث مرادی و اعظم بروجردی
    نشست پژوهشی تاریخ شفاهی تئاتر ایران؛

    بررسی تئاتر دهه 80 توسط اردشیر صالح‌پور، کیومرث مرادی و اعظم بروجردی

    سومین نشست پژوهشی تاریخ شفاهی تئاتر ایران با حضور اردشیر صالح‌پور، کیومرث مرادی و اعظم بروجردی روز پنجشنبه 2 اسفند در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

    |

    نظرات کاربران