در حال بارگذاری ...
در کارگاه «طراحی صحنه: نقطه اشتراک تعامل هنری و تعادل اقتصادی» مطرح شد؛

ییلاق‌بیگی: طراحی صحنه در تئاتر خلق نمی‌شود بلکه شکار می‌شود

سینا ییلاق‌بیگی معتقد است طراحی صحنه در تئاتر خلق نمی‌شود، بلکه شکار می‌شود. 

به گزارش روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاه «طراحی صحنه: نقطه اشتراک تعامل هنری و تعادل اقتصادی» امروز (پنجشنبه 5 دی) با حضور سینا ییلاق‌بیگی در چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در پلاتوی شماره دو تئاتر شهر برگزار شد.
ییلاق‌بیگی در ابتدای این جلسه با اشاره به مفهوم طراح صحنه در تئاتر گفت: ما همواره تعریف درستی از طراحی صحنه ارائه نمی‌کنیم، طراحی صحنه چیدمان ابزار و وسایل برای یک نمایش نیست، بلکه صحنه یک فضاست؛ فضایی که نمایش در آن اتفاق می‌افتد. فضای نمایش در دو حالت کلی می‌تواند یا انتزاعی یا برآمده از یک محیط و منطقه جغرافیایی باشد.
وی ادامه داد: طراحی صحنه از نظر آکادمیک قدمت چندان زیادی ندارد و نخستین بار در اوایل قرن بیستم به فضا به عنوان یک مقوله مهم در صحنه پرداخته شد. بروک به عنوان یک کارگردان دومین نفری بود که از فضا در طراحی صحنه صحبت کرد و اعتقاد داشت فضای خالی در صحنه یک نمایش دارای هویت است و می‌توان با استفاده از قدرت تخیل مخاطبان از آن بهره برد.
این هنرمند سپس با اشاره به سه مرحله تعاملی که طراح صحنه باید پشت سر بگذارد تا فضایی را خلق کند، گفت: نخستین مرحله متن است، منظور از متن، مولف و پدیدآورنده اتفاقات و داستان است اما تعدادی از طراحان صحنه بزرگ دنیا می‌گویند نمایشنامه برای ما اهمیت ندارد و متن بهانه‌ای برای ورود به دنیای نمایش است.
ییلاق‌بیگی تاکید کرد: اولین گام در تعامل با متن برای طراحان صحنه، خوانش است. من همواره برای طراحی صحنه چند مرتبه نمایشنامه را می‌خوانم، در مرتبه اول به دنبال انتهای داستان و پایان‌بندی هستم، در دومین بار درگیر شخصیت‌ها و کاراکترهای نمایش می‌شوم. سومین مرتبه را در حالی به پایان می‌رسانم که درگیر تکنیک‌های نمایشنامه‌نویس شده‌ام و در نهایت چهارمین باری که نمایشنامه را می‌خوانم از تکنیک‌ها و کلمات عبور می‌کنم و به ایده‌پردازی می‌رسم. 
این طراح صحنه ادامه داد: من معتقدم طراحی صحنه خلق نمی‌شود، بلکه شکار می‌شود چون در ورای کلمات است، من پس از چهارمین بار که نمایشنامه‌ای را می‌خوانم، به اصطلاح قلاب می‌اندازم تا نتیجه نهایی مطلوب را پیدا کنم. در اصل این مراحل به ترتیب عبارتند از خوانش، عبور و شکار که به ایده ختم می‌شوند.
وی تعامل با گروه هنری را دومین مرحله از تعامل طراح صحنه با نمایش دانست و گفت: این تعامل در گام اول با کارگردان، دراماتورژ و نمایشنامه‌نویس صورت می‌گیرد که شامل گفت و گو با این سه شخصیت و پذیرفتن ایده‌های ناب آن‌ها، اسکیس زدن که کارگردان هم باید در این زمینه دارای دانش باشد و در نهایت ساخت ماکت می‌شود. دومین گام در این مرحله تفاهم است؛ فهم و درک متقابل ایده‌های یکدیگر که در نهایت منجر به فهم متقابل می‌شود.
ییلاق‌بیگی ادامه داد: سومین مرحله هم به تعامل اقتصادی اختصاصی دارد. تئاتر در سال‌های اخیر از یک هنر هدفمند خارج و به یک ابزار سرگرم کننده بدل شده است و در این مرحله طراح با تیم اقتصادی است شامل سرمایه گذار، مدیر تولید و... رو به می‌شود و سپس با دکوراتور و سازندگان صحنه که به علوم ساخت صحنه واقف هستند، تعامل می کند. در نهایت در این مرحله مکان اجرا بسیار اهمیت دارد که در سال‌های اخیر به دلیل چند اجرایی بودن سالن‌های نمایش این اهمیت بیشتر شده است و بر فعالیت طراحان صحنه تاثیر بسزایی گذاشته است.
چهارهمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها تا ۱۰ دی ماه در مجموعه تئاتر شهر و هتل باباطاهر در حال برگزاری است. 
سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار می‌شود. 
 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران