در حال بارگذاری ...
در گفت‌و‌گو با ایرنا مطرح شد؛

افشین زمانی: نمایش «شازده احتجاب» نگاهی آزاد به رمان گلشیری دارد

کارگردان نمایش «شازده احتجاب» گفت: با نگاهی آزاد به رمان (هوشنگ) گلشیری و افزودن تم و کُنش‌های دراماتیک و همچنین نیم‌نگاهی به نمایش «رومولوس کبیر» اثر را تولید و اجرا کردم.

افشین زمانی از شاگردان استاد حمید سمندریان است که از سال ۱۳۸۷ و پیش از این با نمایش های ننه دلاور و فرزندانش، آندورا و رومئو و ژولیت در عرصه نمایش مطرح شد و بعد از آن سراغ آثار ایرانی؛ از جمله خاطرات هنرپیشه نقش دوم رفت و آذر و دی ماه جاری با نمایش «شازده احتجاب» میزبان علاقه‌مندان در تماشاخانه هامون بود. وی در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر تندیس بهترین کارگردانی را برای نمایش خاطرات هنرپیشه نقش دوم در بخش مسابقه جوان دریافت کرد. 

وی درباره دلیل اقتباس آزاد و نگاه غیروفادارانه به رمان شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری در تولید اثری تئاتری با همین نام گفت: رمان (هوشنگ) گلشیری (نویسنده معاصر ایرانی، ۱۳۱۶ تا ۱۳۷۹) از هر نظر در ساحت ادبیات داستانی اثری کامل و دقیق است. اما در پرداخت ابعاد دراماتیک، این اثر تحت هیچ شرایطی نمی تواند در قامت نمایشنامه شکل بگیرد. به همین سبب با ادغام این رمان با نمایشنامه رومولوس کبیر به قلم فردریش دورنمات تلاش کردم تا نقاط عطف و کُنش‌های دراماتیک را به روایت قصه و داستان مدنظرم بیفزایم.

وی با اشاره به آنکه مخاطب نیز در مواجهه با نمایش شازده احتجاب متوجه اقتباس آزاد خواهد شد، افزود: در رمان گلشیری شاهد زوال و انحطاط خاندانی قجر هستیم. در حالی که در نمایشی که من تولید کرده‌ام شاهدیم که شازده‌ای از خاندان قجر خودش تصمیم می‌گیرد خط پایانی بر ادامه سلسله خود قرار دهد.

این کارگردان تصریح کرد: از سوی دیگر روایت این داستان با مرگ خود شازده قجر آغاز می‌شود. او در پرده نخست صحنه اول با جنازه خود روبرو می‌شود و سپس مخاطب با یک فلاش‌بک تمام طول داستان تا رسیدن به فرجام قهرمان یعنی مرگ شازده را دنبال می کند.

زمانی در پاسخ به این پرسش که در روایت نمایش «شازده احتجاب» با توجه به نگاه تلفیقی او با نمایشنامه رومولوس کبیر و اقتباس آزاد رمان گلشیری آیا جهان نمایش او جهانی دور از نگاه رئالیستی است با تایید این مساله گفت: برای روایت داستان شازده احتجاب با موضوع و محتوایی که در ذهن داشتم به هیچ وجه نمی توانستم با نگاه رئالیستی با مخاطب ارتباط برقرار کنم. به همین سبب چه در شکل روایت متن، چه در ساحت طراحی صحنه و حتی لباس تلاش کردم تا نگاهی فراواقعی و در عین حال جهان شمول را برای مخاطب ترسیم کنم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: اگر مخاطب نمایش را بدون دیالوگ و با گوش های بسته تنها ببیند، باز هم متوجه روایت و داستان اثر می شود. این همان تفکر و نگاهی بود که تلاش داشتم در قامت یک اثر نمایشی آن را تولید کنم. به گونه‌ای که هر مخاطبی فارغ از آشنایی با زبان فارسی بتواند با اتمسفر جهان‌شمول این اثر ارتباط برقرار کند و با دیدگاه خود و فرهنگ خود بتواند قصه و داستان نمایش شازده احتجاب را دریابد.

نمایش «شازده احتجاب» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی افشین زمانی و با حضور بازیگرانی چون هادی مقدم، علیرضا لبیبیان، شهاب عباسیان، علی پویا قاسمی، فائزه حمیدی، نسترن پارساییان، مهسا ظهیری، مرجان مومنی، رضا محمدی، نریمان عابدی، مهدیس هاشمی و افشین زمانی همه روزه ساعت ۲۱ تا روز دهم دی در تماشاخانه هامون روی صحنه است.

  •  




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران