در حال بارگذاری ...

ساختار متفاوت سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نسبت به گذشته

فهیمه علیمردانی در یادداشتی در خبرگزاری صداوسیما نوشت: جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درحالی در بهمن با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به سی و هشتمین ایستگاه خود می‌رسد که بنا به گفته نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره با ساختاری متفاوت نسبت به دوره‌های گذشته میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان حوزه تئاتر خواهد بود.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر امسال که از ۱۲ تا ۲۲ بهمن برگزار می‌شود شامل ۸ بخش خواهد بود. این جشنواره در بخش‌های مسابقه تئاتر ایران (صحنه‌ای)، نمایش خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی، رادیوتئاتر، نمایشنامه‌نویسی همچنین نمایشگاه و مسابقه (پوستر، عکس و اقلام تبلیغاتی) پذیرای آثار هنرمندان سراسر کشور است.
از وجوه تمایز جشنواره امسال نسبت به دوره‌های پیشین، توجه ویژه به اقلام تبلیغاتی در تئاتر به عنوان یک بخش مستقل است که با اقبال نسبتا خوبی روبرو شده است و گامی مهم در جهت بهبود و وضع این حوزه در تئاتر کشور به شمار می‌آید.
جشنواره فجر امسال همچنین با برگزاری کارگاه‌های کاربردی بین‌المللی نگاهی هم به حوزه آموزش تئاتر ایران دارد، اما این حوزه بین‌الملل جشنواره سی و هشتم فقط محدود به این برنامه‌ها نمی‌شود و امسال شاهد برپایی بخش تئاتر ملل هستیم که چند گروه معتبر خارجی میزبانی می‌کند و در کنار آن پنجمین بازار بین‌المللی هنر‌های نمایشی ایران هم با حضور مدیران جشنواره‌ها و شرکت‌های معتبر جهانی با هدف بهبود وضع رویکرد جهانی تئاتر ایران برگزار خواهد شد.
بنابر اعلام دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، این جشنواره نسبت به گذشته ساختار متفاوتی دارد.
نادر برهانی مرند به برپایی چند جلسه آسیب شناسی جشنواره بین المللی تئاتر فجر و بررسی رقابتی بودن یا نبودن جشنواره اشاره می‌کند و اذعان می‌دارد که ساختار جشنواره تئاتر فجر در این دوره متفاوت است، هرچند در ادامه منطقی دوره‌های پیشین است.
مدیرکل هنر‌های نمایشی هم جشنواره تئاتر فجر را همراه با استقبال بسیار خوب گروه‌های نمایشی می‌داند که به عنوان رویدادی مهم و اثرگذار در میان خانواده تئاتر ایران و در عرصه بین المللی به شمار می‌رود.
بنا بر گفته وی امسال جشنواره تئاتر بر کیفیت تمرکز دارد و تعداد اجرا‌ها مورد توجه نیست و تلاش شده این رویکرد در بخش بین‌الملل نیز حفظ شود.
تمایل به حضور در رقابت، واقعیتی انکارناشدنی در تئاتر ایران است که البته محاسن و معایب وجود رقابت و تمایل هنرمندان به حضور در آن گفتنی بسیار دارد، اما در چند سال اخیر تغییرات درخور توجهی در نظام پذیرش آثار جشنواره اتفاق افتاده و جشنواره اساسا پذیرای آثار اجرا شده در طی یک سال بوده و این بدان معنی است که آثار ابتدا در معرض تماشا و قضاوت مخاطبان قرار می‌گیرد و اجرا در جشنواره برای اغلب این آثار، آخرین اجرا بعد از مجموعه‌ای از اجرا‌ها در طول سال است.
باید اذعان داشت درخشش برخی آثار در رقابت‌های جشنواره به اجرا‌های مجدد و موفق‌تر آن‌ها نیز منجر شده و اگر در سال‌های پیش، جشنواره میزبان اولین اجرای اکثر نمایش‌ها بود، در سال‌های اخیر این مساله برعکس شده است. از این رو به نظر می‌رسد منطقی این باشد که تمایل به حضور در رقابت کاهش یافته باشد و شایسته است این نکته توسط اهل نظر به بحث گذاشته شود که چرا باوجود آسیب شناسی‌های این تمایل، هنوز تقاضا برای رقابت در جشنواره زیاد است.
برخی از هنرمندان و اهل نظر درباره افزایش بخش‌های رقابتی در جشنواره تئاتر فجر که برآمده از تمایل فراوان اکثر هنرمندان متقاضی است نکاتی را مطرح کرده‌اند. این نکات و مشکلات حاصل از افزایش بخش‌های رقابتی و محدودیت‌های تکنیکی برگزاری، دبیرخانه این دوره را بر آن داشت تا امسال بخش‌های سه گانه رقابتی چندسال اخیر را کاهش دهد و در فراخوان این دوره برای آثار صحنه‌ای ایرانی دو بخش در نظر گرفته شد بخش «مسابقه‌ی تئاتر ایران» و بخش «غیررقابتی».
برای حضور در بخش غیررقابتی به نسبت بخش مسابقه شرایط مالی بهتری در نظر گرفته شده است. این تصمیم از آن رو گرفته شده تا شاید دراین دوره و از این دوره به بعد میزان تقاضای حضور در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی به هم نزدیک شود و با در نظر گرفتن این نکته که اکثر آثار پیش از این اجرا شده‌اند حساسیت‌ها و تبعات منفی حضور در رقابت‌ها کمتر شده، فضای صمیمانه‌تر و همدلانه‌تری بر جشنواره غالب شود و مخاطبان خود را با مجموعه‌ای از آثار روبرو ببینند که صرف حضورشان در جشنواره به معنای گذشتن از مرحله انتخاب و کیفی بودنشان (با در نظر گرفتن آثار متقاضی) باشد.
آنچه می‌توان درباره جشنواره تئاتر فجر گفت: اینکه در هر دهه، نسل جدیدی از هنرمندان تئاتر کشور در این جشنواره به بروز و ظهور رسیده‌اند و خوشبختانه این بازده زمانی در حال کوتاه‌تر شدن است و در یک کلام جشنواره تئاتر فجر مفتخر به میزبانی از نسل جدیدی از هنرمندان تئاتر سراسر کشور در کنار مجربین این هنر است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران