در حال بارگذاری ...
شاهین علوی به ایسنا گفت:

ذره‌بینی روی پوستر جشنواره تئاتر فجر

پوستر سی‌وهشتمین جشنواره تئاتر فجر با نمادی از درخت سرو و طرحی مینیمال از صورتک‌های خنده و گریه تئاتری رونمایی شد. طراح این پوستر سرو را نماد ایستادگی ایران می‌داند و یادآور می‌شود که سرو از ایران باستان نماد ایستادگی، مقاومت و آزادگی بوده است. سرو درختی است که اصلا خزان ندارد و در زمستان هم همین‌گونه ایستاده و آزاده است.

شاهین علوی، هنرمندی که طراحی پوستر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را برعهده داشته است، درباره این پوستر توضیح می‌دهد: از حدود دو ماه پیش به اتودهای اولیه رسیده بودیم و میان سه اتود مردد بودیم که در هفته‌های اخیر تردیدهایمان برطرف شد و مطمئن شدیم که این طرح سرو همان چیزی است که باید باشد. 

او ادامه می‌دهد: سرو از ایران باستان نماد ایستادگی، مقاومت و آزادگی بوده است. سرو درختی است که اصلا خزان ندارد و در زمستان هم همین‌گونه ایستاده و آزاده است. بالای سرو هم نماد گریه و خنده تئاتر کار شده که به صورت سمبولیک و مینیمال به آن پرداخته شده است تا از کلیشه‌های معمول تئاتر اندکی دور شویم. 

علوی همچنین درباره اینکه چقدر نگاه اجتماعی می‌تواند در طراحی پوستر یک جشنواره هنری تاثیرگذار باشد، خاطرنشان می‌کند: به طور کلی نگاه اجتماعی و هنر در هم تنیده هستند و نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد؛ چراکه این جشنواره مردمی است و اصلاً نمی‌توان موضوعات اجتماعی را از آن جدا دانست. درست است که جشنواره بین‌المللی است، اما ما تلاش کردیم که حال ایران را در آن نشان دهیم و سرو هم به نوعی نماد ایران است. بخش هنری پوستر هم به‌واسطه همان طرح مینیمال به تصویر کشیده شده است.

این هنرمند طراح در پاسخ به این پرسش که چرا نمود اجتماعی این پوستر بیشتر از بخش هنری آن است و اینکه چرا در نگاه نخست به‌ نظر نمی‌رسد که این پوستر برای جشنواره تئاتر فجر طراحی شده است، اظهار می‌کند: به طور کلی دوست ندارم حرف‌هایم را در پوستر در همان لحظه اول بگویم و می‌خواهم که مخاطب کمی تامل کند و به دنبال نمادها برود. به هر حال جشنواره فجر سی‌وهفت دوره برگزار شده و سی‌وهفت پوستر دارد و به همین خاطر هم در وهله نخست هدفم این بود که فضا پوستر جشنواره سی‌وهشتم از پوسترهای دوره‌های پیشین متفاوت باشد.




نظرات کاربران