در حال بارگذاری ...
  • در آخرین روز برگزاری بازار هنرهای نمایشی ایران چه آثاری معرفی شدند؟

    از سرگذشت سردار افسانه ای قرن پنجم تا مونولوگی از گونه تئاتر مستند

    در آخرین روز از  برگزاری پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی» که با حضور مهمانان این بخش و گروه های نمایشی ایرانی برگزار ‌شد، کارگردانان به ارائه آثار نمایشی خود پرداختند.

    در آخرین روز از  برگزاری پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی» که با حضور مهمانان این بخش و گروه های نمایشی ایرانی برگزار ‌شد، کارگردانان به ارائه آثار نمایشی خود پرداختند.
    به گزارش ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، صبح امروز پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه، آخرین نشست عرضه داشت تئاتر ایران در پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
    در ابتدای این جلسه، حامد اصغرزاده نمایش‌های گروه ‌تئاتر «است» را معرفی کرد. این گروه نمایش‌ها «کریولانوس» سرگذشت سردار افسانه ای رومی گایوس مارسیس کوریولانوس را که در قرن پنجم قبل از میلاد مسیح می زیست، معرفی کرد.
    سپس به معرفی نمایش «دانتون» که تاملی اجرایی بر مفهوم تغییر و دگرگون شدن به میانجی‌گری یکی از رهبران اصلی انقلاب فرانسه است، پرداخت. او نمایش «ماریون» را نیز معرفی کرد. 
    سپس نوبت به نمایش «چشم در برابر چشم» به کارگردانی نازنین سهامی‌زاده رسید. این نمایش اجرایی است در ژانر «تئاتر مستند» که زندگی آمنه بهرامی نوا را روایت می کند.
    نمایش «مانوس» به کارگردانی نازنین سهامی‌زاده نیز معرفی شد. این نمایش داستان زندگی هشت پناهجوی ایرانی را حکایت می کند که در راه رسیدن به استرالیا از راه اقیانوس، توسط دولت این کشور دستگیر و در جزایر مانوس و نائورو زندانی شده اند. 
    در ادامه مرتضی اسدی مرام کارگردان گروه تئاتر «نقاله» به معرفی نمایش «داول کشی» پرداخت. این نمایش، آیینی است که در مناطق کردنشین در اسفندماه اجرا می شود. مردم که از فشار سرما و زمستان به تنگ آمده اند، گردهم جمع می شوند. مترسکی از سرما درست می کنند و با آن گفتگو می کنند که برود و بهار را برایشان بیاورد اما مترسک نمی پذیرد، سپس مردم همدل و همراه به جنگ مترسک می روند و آن را آتش می زنند و بهار می آید.

    او نمایش «سپاس‌نامه هانیه و چند روایت متقاطع» را نیز معرفی کرد. این نمایش براساس حادثه زلزله سرپل ذهاب و شخصیت‌های واقعی نوشته و برای داشتن جذابیت‌های نمایشی با تخیل آمیخته شده است.
    سپس شیما جوادپور کارگردان نمایش «مجلس قربانی سنمار» به معرفی نمایش خود پرداخت.
    نمایش‌نامه «مجلس قربانی سنمار» توسط بهرام بیضایی به نگارش درآمده است. بیضایی از یک روایت کهن و ساده، درامی امروزی و البته وام‌دار سنت‌های نمایش ایرانی پدید ‌آورده است. 
    او به اقتباسی یک تفسیر دست زده  و نگاه و نظر خود را به داستان افزوده است. نمایشنامه سنمار، گرفتار و دربند دو چیز است؛ قدرتی استبدادی و توده عوام! او قهرمانی است که میان دو سنگ آسیاب (که در ظاهر خلاف هم می‌چرخند) در حال له شدن است. این رسم تاریخ خاور زمین است که نخبگان جامعه، قربانی حاکمان زورگو و توده‌های نا‌آگاه می‌شوند و بدتر از آن، یادگار و تاثیرشان نیز دوام نمی‌یابد.
    شیما جوادپور در اجرای خود، به دستور صحنه نمایشنامه که برآمده از نمایش ایرانی است، عمل کرده و به صورت کامل به آن وفادار مانده است.
    در ادامه نوبت به ارائه نمایش «طناب» به کارگردانی نصیر ملکی‌جو رسید. این نمایش ژانر جنایی دارد و خلاصه داستان آن از این قرار است که 2 نفر فارغ‌التحصیل کالج، تحت تاثیر گفته‌های استادشان، تصمیم می‌گیرند دست به جنایت زده و هم‌کلاسی خود را بکشند. استاد، تئوری مبنی بر قتل آدم‌های پست دارد و معتقد است ادامه زندگی آن‌ها ضرورتی ندارد. این نمایش معانی متفاوتی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.
    او نمایش‌ «کولا» را نیز معرفی کرد، این اثر درباره پدر و پسرى در فضایی بدون مکان و بدون زمان در میان قفسه هایى پوشیده از کنسرو است که پدر دچار جنون خوردن کنسرو شده است.
    نمایش «کرگدن» نیز توسط این کارگردان معرفی شد. این نمایش متکی به جهان پست مدرن است و با روایتی از هم گسیخته هرکس به میزان فهم و سواد خود از نشانه‌شناسی در کهن الگوها از آن برداشت خواهد کرد.
    سپس نوبت به نمایش «چهلمین مرد یا بیست و هشتمین زن» به کارگردانی سید صائب میر رسید. در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: یه بیماری اومده توی روستا که همه‌ی مَردها مُردن. من آخرین نفریم که هنوز نمرده، سی‌‌ونهمین مرد. و اون یا چهلمین مَرده یا بیست و هشتمین زن…

    در ادامه برنامه پژمان شاهوردی برای نمایش خیابانی «این کجا و آن کجا» به کارگردانی خودش را معرفی کرد و بعد به کمپانی عروسک‌سازی خود پرداخت. 

    حامد زارعان مدیر کمپانی عروسک های غول پیکر نیز در این جلسه به شرح فعالیت های این کمپانی پرداخته و گفت: کمپانی عروسک های غول پیکر پیش از 17 سال سابقه در ایران و بیش از 20 سفر بین المللی را در کارنامه خود دارد و عمده فعالیت های آن در حال حاضر در ایران و امارات است. همچنین این کمپانی در بیستم فروردین سال 99 در گلوبال ویلج امارات حضور خواهد داشت.
    سپس نمایش «درباره یک توپ» به کارگردانی موسی هدایتی ارائه داده شد. این نمایش از روند معمول نمایش ها یعنی فقط کلامی بودن، فاصله گرفته است و زبان خاص خود را دارد.
    در آخر مارال محمدی به معرفی نمایش خود به نام «اسب سفید» پرداخت.
    وی گفت: این نمایش مونولوگی در گونه تئاتر مستند است که داستان خانواده من را تعریف می‌کند. «اسب سفید» درباره تغییرات است و به بیان تغییری  می‌پردازد که من و خانواده ام در طی سی‌سال کرده‌ایم. 
    پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی ایران با گرفتن عکسی به یادگار پایان یافت.
    سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن در حال برگزاری است.




    مطالب مرتبط

    معاون صدای رسانه ملی در حاشیه حضور در جشنواره تئاتر فجر: 

پوشش باکیفیت جشنواره تئاتر فجر وظیفه رسانه ملی است
    معاون صدای رسانه ملی در حاشیه حضور در جشنواره تئاتر فجر: 

    پوشش باکیفیت جشنواره تئاتر فجر وظیفه رسانه ملی است

    حمید شاه آبادی در حاشیه تماشای رادیوتئاتر «سردار عشق» در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به حمایت رادیو از این رویداد هنری گفت: پوشش باکیفیت جشنواره تئاتر فجر از وظایف رسانه ملی است. اداره کل هنرهای نمایشی رادیو نیز باید به نیازهای مجموعه شبکه‌های رادیویی در زمینه ...

    |

    در هنرآنلاین منتشر شد؛

روایت مسعود دلخواه از داوری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
    در هنرآنلاین منتشر شد؛

    روایت مسعود دلخواه از داوری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

    مسعود دلخواه گفت: به اعتقاد من در این دوره از جشنواره نظر هیئت داوران در بخش بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی بسیار جلب شد اما در بخش‌های گریم، طراحی لباس و موسیقی چندان همچون سال‌های گذشته تحت تاثیر قرار نگرفتیم.

    |

    نظرات کاربران