در حال بارگذاری ...

آثار مسابقه نمایشنامه نویسی دوره 38

نمایشنامه‌های حاضر در بخش مسابقه نمایشنامهنویسی سیوهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

 

ورشو

نویسنده: علی حاتمی‌نژاد

خلاصه نمایشنامه: با شروع جنگ جهانی دوم و حمله شوروی به لهستان در سال ۱۹۳۹، تعداد زیادی از سربازان لهستانی اسیر و به سیبری تبعید شدند. علاوه بر این، حدود ۴۵ هزار زن، کودک و مرد از کار افتاده توسط شوروی‌ها از لهستان خارج و در اردوگاه‌ها، زندان‌ها وکارگاه‌ها به کار اجباری گمارده شدند. آواره‌ها از لحاظ معیشتی در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کردند. در سال ۱۹۴۲ کار انتقال آنها به لهستان انجام می‌شود و حدود ۷۰۰ نفر ازکودکان و زنان از طریق عشق‌آباد و مرز باجگیران به ایران منتقل می‌شوند. خانواده کوالسکی به همراه گروهی از این مهاجران، در ماه مارس ۱۹۴۲ وارد مشهد شدند.

علی حاتمی‌نژاد: متولد 1359- درگز. دانش‌آموخته کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری تهران. فیلمنامه‌نویس، نویسنده و کارگردان تئاتر. عضو هیأت مدیره  انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی. عضو هیأت انتخاب و داوری جشنواره‌های مختلف تئاتر استان خراسان رضوی. نویسنده و کارگردان نمایش‌های :« بازجویی‌ها»، «نسخه آزمایشی»، «اقیانوس آرام»، «تب سرد روی پیشانی داغ»، «بگذار گاهی آفتاب بر دریچه چشمانت ببارد» و ... . نویسنده نمایشنامه‌های :«سندروم پای بی‌قرار»، «تاریکی»، «من تمامی مردگان بودم»، «ابرهای باران‌زا» و ... .

 

نقاشی اشر

نویسنده: محمدحسین معارف

خلاصه نمایشنامه: آرام، نقاشی که همه‌جا را سیاه ‌سفید می‌بیند، این احتمال را می‌دهد که با خوردن رنگ اکریلیک مشکل بینایی‌اش حل شود، اما از آن‌جایی که از این موضوع مطمئن نیست از برادرش می‌خواهد تا به جای او رنگ اکریلیک بخورد و اگر سلامت ماند، یک نقاشی از اشر، نقاش هلندی، را که در اختیار آرام است، صاحب شود.

محمدحسین معارف: متولد 1368- تهران. دانش‌آموخته کارشناسی معماری و کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش از دانشگاه هنر تهران. نویسنده نمایشنامه‌های: «بهارشکنی»، «ژان‌پل برشتوک»، «مسئولیت شکستن سکوت مطلق»، «نقاشی اشر»، «هملت، شاه دانمارک» و «عمومی»(تندیس بهترین متن نمایشی چهاردهمین جشنواره تئاتر تجربه). نویسنده و کارگردان(مشترک) نمایش‌های: «سکرات»، «بیلی کین‌کید خوب، بیلی کین‌کید بد»، «تمامن آبی»، «شوایک، سرباز پاک‌دل» و ... .

 

سیزیف

نویسنده: محمدصادق گلچین عارفی

خلاصه نمایشنامه: یک بازیگرِ تئاتر مدتی است که در یکی از نقش‌هایش مانده است و نمی‌تواند خودش را از این نقش جدا کند. زندگیِ حرفه‌ای و خصوصی این بازیگر تحتِ تأثیرِ این نقش قرار می‌گیرد و نمی‌تواند بین خود و نقشی که بازی می‌کند تفاوتی قائل شود. او چاره بیرون آمدن از این بحران را در حذف کردن خود می‌بیند.

** محمد صادق گلچین عارفی: متولد 1367- تهران. دانش‌آموخته کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه سوره‌ تهران. نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه داستانی «واحد ۹»(جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و بهترین فیلمنامه در نهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی سایه، 1393). نویسنده فیلمنامه‌های: «کوچه برلن»،«خارج از دستور» و «بی‌حساب»(نامزد نشان سپنتا بهترین فیلمنامه ژانر کمدی هشتمین شب فیلمنامه کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران، 1398). نویسنده‌ نمایشنامه‌ «آلنده نازنین».

 

راهبان مجسمه‌های گچی

نویسنده: مهدی افشارقهرمانی

خلاصه نمایشنامه: دیری در پاریس تحت نظر کلیسای کاتولیک اعظم فرانسه طرحی را برای اولین بار به اجرا می‌گذارد. در این طرح از میان دختران خاص و با استعداد دیر افرادی انتخاب می‌گردند تا تحت تعالیم خاص مذهبی قرار گرفته و به عنوان متخصصین امور مذهبی در حوزه‌های متفاوت وارد عرصه تصمیم‌گیری و اجرایی شوند. اما در طول آموزش دختران دیر دچار تحول شده و به مبارزان حکومت پادشاهی فرانسه تبدیل می‌شوند. کلیسای اعظم از طرف حکومت و دربار موظف به ختم قائله دختران می‌شود اما این امر سبب تشدید فعالیت دختران و ایجاد شورش و انقلاب می‌شود. به همین جهت دربار، قاضی ویژه و دستیار پادشاه را به دیر می‌فرستد تا با از هم گسستن هسته انقلاب، قائله دختران دیر را خاتمه دهد.

** مهدی افشار قهرمانی: متولد 1361- قزوین. دانش‌آموخته کارشناسی کارگردانی تئاتر از دانشگاه سوره تهران و کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس. نویسنده نمایشنامه‌های: «مهمانی آخرین روز گرم تابستان»(برنده جایزه نمایشنامه‌نویسی دوازدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران)، «مرده‌ها دوبار نمی‌میرند»، «کمی آهسته‌تر من این‌طرف خوابیده‌ام»(برنده جایزه اکبر رادی دوازدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران)، «خونریزی در مراسم قطع سر مری شرلی»، «نازنین منصور»، «عرفان می‌میرد»، «باران بر بام»، «جراحت» و ... . نویسنده فیلمنامه‌های: «از طرف نهال»، «پری»، «سپیدار»، «آرزو»، «بازگشت»، «ترنج»، «شرق آفتاب» و ... . تهیه‌کننده و کارگردان مستندهای: «پیرغلامان»، «بدون مرز»، «غریب» و «اشتیاق».

 

پناه­جویان

نویسنده: رسول مهاجر

خلاصه­ نمایشنامه: روایت مخدوش خبر یک صفحه­ روزنامه، توسط سه اجراگر روی صحنه. زن پس از چندماه بی­خبری از همسرش، تصمیم می­گیرد به وسیله­ قاچاق­بری که مدتی پیش او را به صورت غیرقانونی از مرز زمینی خارج کرده بود، به جستجوی همسرش برود. آن­ها در پاسگاه مرزی با سرباز مرزبانی مواجه می­شوند. سرباز بر خلاف اینکه تا پیش از این با گرفتن مبلغی پول از قاچاق‌بر، مسافرهای او را از مرز خارج می‌کرده،  مانع خروج زن می­شود. زن متوجه می‌شود که قاچاق‌بر پیش  از این، از تصمیم سرباز آگاه بوده، اما این موضوع را از او پنهان کرده است. زن تصمیم می­گیرد خود سرباز را قانع کند. در ادامه متوجه می­شود که همسرش هنگام خروج از مرز توسط گشت مرزبانی کشته شده است و ... .

** رسول مهاجر: متولد 1375- تهران. دانش‌آموخته کارشناسی ادبیات نمایشی دانشگاه هنر تهران. نویسنده و کارگردان نمایش «سفید روی سفید»(یک قطعه نمایشی). اجراگر اجرای پرفورمنس­آرت «آواز کشتگان یا خرده روایت­هایی از مردمان دهکده­ای شاد».

 

بمب‌های دست‌نویس

نویسنده: مجید بخششیان ‌تیماجی

خلاصه نمایشنامه: اینجا یک انبار مهمات زنگ زده و قدیمی و البته سری است. الن دختر ژنرال ارتش است که در یک کیسه گونی به اینجا تبعید شده و راز این تبعید را استفان که معلم بوده می‌داند اما از او پنهان می‌کند آنها به‌همراه گروهبان پیر در کنار میز شب کریسمس نشسته‌اند و گروهبان قرار است از الن برای استفان خواستگاری کند که ناگهان کمیسر وارد می‌شود. او افسر اطلاعاتی است که از مسکو برای بردن جعبه‌های مهمات آمده و البته جعبه‌ای را با خود آورده است. استفان با شنیدن ماموریت کمیسر متوجه پاکسازی اطلاعاتی سازمان می‌شود و این یعنی حذف آدم‌های آن انبار او سعی در فهماندن شرایط به گروهبان و الن دارد اما آنها باور نمی‌کنند تا اینکه درب جعبه‌ها را باز می‌کند و داخل جعبه‌ها چیزی نیست جز ...

** مجید بخششیان‌تیماجی: متولد 1360- مشهد. دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی سازه. بازیگر نمایش‌های: «یاد یار مهربان»، «پدرانه» و «رومئو و ژولیت». طراحی و اجرای نمایشگاه‌های هنری: «کبوترانه»، «حکایت آفتاب»، «سایه سار رافت»، از کوفه تا کربلا» و ... . طراح صحنه نمایش‌های: «نجات مادر»(رتبه اول طراحی صحنه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، 1396)، «سرخپوش»(رتبه برگزیده طراحی صحنه جشنواره تئاتر استانی رضوان-مشهد، 1398).

 

ابراهیم

نویسنده: مرضیه شاه‌دادی

خلاصه نمایشنامه: ابراهیم، معلمی در آستانه بازنشستگی با دو فرزند خود، لوزا دختری طلاق‌گرفته و ساما سربازی فرار از خدمت زندگی می‌کند. همسر ابراهیم به خواست خودش شیمی درمانی نشده و مرده است. مسائل جنسی بلوغ شاگردان، ابراهیم را دچار اختلالی کرده و تشدید این تمایلات در نسل حاضر، سال‌هاست مسئله را به خانه تصری داده است. پسر و دختری از بلوغ گذشته، تحت تربیت این مرد در اجتماع هم با واقعیت‌هایی روبرو می‌شوند.

** مرضیه شاه‌دادی: متولد 1371- بیرجند. دانش‌آموخته کارشناسی طراحی و چاپ پارچه دانشکده هنر سمنان. بازیگر نمایش‌های: «رویای تفتیده»، «این چرخ که می‌خورد زمین»، «رمئو و ژولیت» و «فرونشست». نویسنده و کارگردان نمایش‌های «دار انار داد» و «بیا تا چای بخوریم»(جایزه دوم نویسندگی جشنواره استانی تئاتر فجر، بیرجند، 1392).




نظرات کاربران