در حال بارگذاری ...
جایگاه تئاتر در شرایط کرونا از نگاه بهروز غریب پور؛

به کرونا نیاز داشتیم!

بهروز غریب پور معتقد است تئاتر به شرایطی نظیر کرونا که باعث استفاده از ظرفیت‌های مدیوم دیگری برای گسترش مخاطبان خود شود، نیاز داشت.

به گزارش روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، بهروز غریب پور نویسنده و کارگردان تئاتر درباره وضعیت تئاتر و برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای نمایشی در شرایط کرونا بیان کرد: من از همان ابتدای بحران کرونا معتقد بودم که کرونا فرصت برگزاری حضوری و به شیوه معمول را از ما دریغ خواهد کرد و اتفاقی ادامه‌دار است. بنابراین بهتر است که برای برگزاری آن در بستر آنلاین چاره اندیشی شود. زیرا دو راه کار بیشتر در پیش نبود. نخست این که از برگزاری جشنواره صرف نظر کنیم و دوم این که به یک راه حل میانی و جایگزین برای حفظ و برگزاری آن بیاندیشیم که قطعا دومی بهتر است.

وی افزود: در این شرایط هیچ جایگزین بهترین برای برگزاری جشنواره جز استفاده از فضای مجازی وجود ندارد. این راهکاری است که کشورهای اروپایی و امریکایی هم که ما از نظر تکنولوژی، اقتصاد تئاتر و... از آن‌ها شرایط بهتری نداریم، به سراغش رفته‌اند. اتفاقا جشنواره‌های معتبر بین‌المللی با این تجربه به نقاط درخشانی رسیدند. هیاهویی هم مبنی بر مخالفت با تئاتر آنلاین برپا نکردند و توانستند در این دوران مخاطبان قابل توجهی را هم جذب کنند اما متاسفانه باید از مخالفان داخلی با تئاتر در فضای آنلاین پرسید که چه راهکاری برای اجرای‌های زنده پیشنهاد می‌کنند؟!

غریب پور با بیان این که تئاتر به رویدادی نظیر کرونا نیاز داشت، عنوان کرد: گویی در تئاتر به اتفاقی شبیه به کرونا نیاز داشتیم؛ قطعا نه از بعد آسیب‌هایش بلکه خروجی و نتایجی که کرونا بر قوت گرفتن ارتباطات در جهان مجازی و استفاده بهینه از آن‌ها داشت و باعث شد به ارزش‌های این فضا پی ببریم.

وی با اشاره به یک تجربه تاریخی در تئاتر و مقایسه‌اش با دوران کنونی گفت: در مقطعی تالار سنگلج تنها دو شب در هفته برنامه اجرای تئاتر داشت و به دنبال آن وقتی تشکیلات تئاتری تلویزیون به راه افتاد و بازیگران اداره تئاتر شناخته شدند، این برنامه‌ها به تمام ایام هفته گسترش یافت و به قدری با استقبال رو به رو شد که بلیت‌های نمایش به پایان می‌رسید. شرایط فعلی هم شبیه همان زمان است. تئاتر فضایی جزیره‌ای دارد و مخاطبانش محدود هستند اما شکل گیری تله تئاتر در غرب و ایران مخاطبان این هنر را به یکباره افزایش داد. در واقع یک مدیوم متفاوت انگیزه مردم را به تماشای آثار روی صحنه بیشتر کرد. بنابراین بعد از کرونا و تجربه نمایش‌های آنلاین هم بر میزان مخاطبان سینما، موسیقی و تئاتر افزوده خواهد شد. به شرط آن که درست عمل کنیم، قطعا نتایج مثبتی را خواهیم داد.

غریب پور برگزاری جشنواره تئاتر فجر و سایر جشنواره‌های تئاتر را در بستر آنلاین فرصتی برای کشف و شناسایی استعدادهای جوان و خلاق در این هنر دانست و توضیح داد: اخیرا ویدئویی از یک نمایش آنلاین توسط یک گروه تئاتری در گناوه دیدم که بی نظیر بود و به نظرم معرفی چنین استعدادهایی از سایر استان‌ها تهران را از مرکزیت نمایش خارج خواهد کرد و کرونا فرصت دیده شدن این استعدادها را در فضای آنلاین برای اهالی تئاتر و مردم فراهم کرده است. به هر حال هنر زنده است، مخاطب زنده است و ما در این میان نه تنها نباید ارتباطات خود را با جهان از دست دهیم، بلکه باید به تعریف جایگاه ویژه ای برای تئاتر در شرایط کنونی بیاندیشیم. 

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه بهمن 99 برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir  است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است
کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است

حسین اسدی، کارگردان نمایش «کهته» که در بخش تازه‌ها حضور یافته می‌گوید تمامی آثار بخش مسابقه با هم ارزیابی و داوری می‌شوند و این شاید خیلی منصفانه نباشد، چراکه برخی از آثار بخش مرور تاکنون در چند تماشاخانه به روی صحنه رفته‌اند و آثاری که مثل ما برای جشنواره آماده شده‌اند، ...

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

نظرات کاربران