در حال بارگذاری ...
سیروس همتی:

نمایش‌های خیابانی ویترین تئاتر کشور در شرایط کرونا است

سیروس همتی عضو هیات انتخاب بخش نمایش‌های خیابانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد که بخش خیابانی به دلیل شرایط کرونایی این روزها می‌تواند ویترین تئاتر در این دوره از جشنواره باشد.

به گزارش روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به نقل از خبرگزاری فارس، سیروس همتی عضو هیات انتخاب بخش نمایش‌های خیابانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره اهمیت برگزاری این رویداد گفت: امسال به دلیل کرونا، شرایط ویژه‌ای داشتیم و انتظار می‌رفت حمایتی از بازیگران، کارگردانان و اقشار تئاتر صورت بگیرد. هیات انتخاب بخش مسابقه نمایش های خیابانی درخواست داشتند که به جای ۱۵ اثر ۲۰ اثر در این بخش گنجانده شود زیرا امتیازات نزدیک بود و ما خواهش کردیم دبیر جشنواره توجه ویژه ای قایل شوند و ۲۰ اثر را انتخاب کنیم‌. اضافه شدن این پنج اثر هم به بودجه و حمایت نیاز داشت اما خوشحالم که در نهایت این پنج گروه نمایشی هم به لحاظ اجرایی، کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و از سوی دیگر حمایت مالی هم می شوند. 
وی افزود: امسال ۱۱۶ فیلم تئاتر دیدیم که نشان از استقبال بالای هنرمندان داشت به دلیل شرایط ویژه‌ای که در جامعه وجود دارد، فکر نمی‌کردم این تعداد آثار به دبیرخانه ارسال شود اما به نوعی رکورد زدیم.
همتی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اجراهای خیابانی در فضای باز انجام می‌شود و کرونا در فضاهای بسته شیوع بیشتری دارد، فکر می‌کنم امسال می‌شود به بخش خیابانی به عنوان ویترین تئاتر توجه داشت. به هر حال ممکن است بخش‌های دیگر به خاطر حساسیت موضوع کرونا به صورت آنلاین برگزار شوند اما به نظرم بخش خیابانی می‌تواند ویترین تئاتر کشور در شرایط فعلی باشد گرچه در سال‌های گذشته هم در محوطه‌ تئاتر شهر و پارک های تهران و شهرستان شاهد برگزاری پرشور این اتفاق بودیم اما با توجه به شرایط حساسی که داریم تئاتر خیابانی به لحاظ کمی و کیفی می‌تواند نمود بیشتری داشته باشد.
این نویسنده و کارگردان توضیح داد: هر فرآیندی مکانیزم خاص خود را دارد. با توجه به اینکه هنوز هم نمی‌دانیم کرونا چه زمانی به پایان می‌رسد به نظرم فرآیند آنلاین یک راه حل است. ما دوران پسا کرونا را هم در ادامه خواهیم داشت. در آن دوران هم به شیوه‌های آنلاین نیاز داریم و باید این روند را ادامه بدهیم. حتی اگر کرونا هم تمام شود تجربه‌ای که از این جشنواره‌ها و این شیوه‌ها به دست آورده ایم ارزشمند است گرچه تئاتر یک هنر زنده است اما باید با برگزاری جشنواره ها و رویدادهای هنری به راهش ادامه بدهد.
وی در پایان گفت: از دبیر جشنواره تئاتر فجر تشکر می‌کنم که با وجود مشکلات پیش رو برگزاری جشنواره را قبول کردند و این اتفاق با بهترین شکل ممکن در حال انجام است.
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه 11 تا 22 بهمن 99 برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.




نظرات کاربران