در حال بارگذاری ...
حمید ابراهیمی:

روایت شاعرانه «کمان ابرو» از ادبیات کهن ایران/ حضور مخاطب خون تازه در رگ تئاتر است

حمید ابراهیمی کارگردان «کمان ابرو» که در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، عنوان کرد که این نمایش، به شکل منظوم نوشته شده است.

به گزارش روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به نقل از خبرگزاری مهر؛ حمید ابراهیمی کارگردان «کمان ابرو» گفت: «کمان ابرو» یک اثر منظوم درباره آرش کمانگیر است به طور کلی چند سالی می‌شود که تلاش دارم برخی از آثارم را به صورت شعر بنویسم مثل «ته خط» که چاپ هم شده است.
وی افزود: یک اثر چه به لحاظ فرم و چه به لحاظ مفهوم هرچه قوی تر باشد مخاطب را بیشتر جلب می‌کند. زیرا این دو موضوع همدیگر را کامل می‌کنند. در «کمان ابرو» سعی کردم فرمی را پیش بگیرم که در جامعه ما ریشه دارد. بزرگان زیادی در زمینه ادبیات داشتیم مثل حافظ سعدی و مولانا که البته آرام آرام به فراموشی سپرده می‌شوند. گاهی تئاترهایی را می‌بینیم که به زبان کوچه و بازار هستند و شخصیت‌ها به شکل من درآوردی صحبت می‌کنند. با دیدن این آثار دلم می‌گیرد از همین رو سعی کردم در آثارم بیشتر به سراغ ادبیات منظوم بروم. 
این کارگردان توضیح داد: تلاش می‌کنم از مضامین و قصه‌هایی استفاده کنم که برای مخاطب جذاب باشند و مخاطبان به تماشای آن ها بنشیند برای مثال قسمت‌هایی از «کمان ابرو» را نزدیک به یک متن رپ نوشتم که تماشاگر ضمن آشنا شدن با ادبیات کهن با نمایش هم ارتباط برقرار کند.
وی درباره تاثیر کرونا بر وضعیت تئاتر در یکسال اخیر توضیح داد: کرونا نه تنها تئاتر که نظام فرهنگی و اجتماعی را در کل دنیا تغییر داده است. بعد از شیوع کرونا سینما و تئاتر دست‌خوش اتفاقات عجیبی شدند. تئاتر یک هنر زنده است که در یک سالن با حضور جمعیت مخاطبان شکل می‌گیرد و با آن ها معنا می‌گیرد در این وضعیت خیلی‌ها بحث تئاتر آنلاین را مطرح می‌کنند که به نظرم درست نیست زیرا چنین نمایشی دیگر تئاتر نیست و احتمالا نام دیگری دارد.

ابراهیمی توضیح داد: در چنین وضعیتی دولت‌ها و حکومت‌ها باید از تئاتر حمایت کنند جشنواره تئاتر فجر هم از آن گروه رویدادها است که حمایت ویژه‌ای از هنرمندان می‌کند. اما جالب این است که در دوره کرونا بسیاری از ادارات و اماکن باز بودند اما این تئاتر بود که تعطیل شد.
وی در پایان گفت: حتی حضور پنجاه درصد مخاطب هم در سالن‌ها باعث می‌شود این هنر از بین نرود، به دست فراموشی سپرده نشود، خون تازه‌ای به رگ‌های این هنر تزریق شود و کار این هنر پیش برود.
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه 11 تا20 بهمن 99 برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.theater.ir است.




نظرات کاربران