در حال بارگذاری ...
شهروز دل‌افکار:

روایتی از خیالات ماشینی یک «شاه»/ چراغ «تئاتر» حتی با 10 تماشاگر باید روشن بماند

شهروز دل‌افکار کارگردان نمایش «اتول سورون» بیان کرد که چراغ تئاتر هرگز نباید خاموش شود و باید مانع از فراموش شدن این هنر ارزشمند شویم.

به گزارش سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به نقل از خبرگزاری تسنیم، شهروز دل‌افکار کارگردان نمایش «اتول سورون» درباره این اثر گفت: این نمایش نوشته باقر سروش است که درباره یکی از شاهان دربار ناصری است که برای اولین به به فرانسه می‌رود، ماشینی را می‌بیند و برای اولین بار با این پدیده آشنا می‌شود. وقتی به ایران برمی‌گردد یک اتومبیل سفارش می‌دهد و برای همین خورد و خوراک ندارد و مدام خواب اتول را می‌بیند، وقتی هم که اتول می‌رسد  خانه اش را تبدیل به یک گاراژ می‌کند. در این نمایش به گونه‌ای با شاه و اتومبیل شوخی شده است. 
وی درباره دشواری های تمرین تئاتر در شرایط کرونا افزود: ما به طور آنلاین هم تمرین کردیم که البته شرایط خیلی سختی بود، امیدوارم این روزها و این گرفتاری‌ها به زودی تمام شود. می‌توانم بگویم پیش از ورود کرونا به ایران، بچه‌های تئاتر به شکل کج‌دار و مریز زندگی خود را جلو می‌بردند بنابراین باید از این هنر حمایت شود وگرنه تعطیل می‌شود و افراد به دنبال کارهای دیگر می‌روند که این موضوع خیلی ناراحت‌کننده است. باید در نظر داشته باشیم که عده‌ای از این طریق زندگی خود را می چرخانند. جشنواره تئاتر فجر از تئاتری ها به نوعی حمایت می‌کند. اگر جشنواره تئاتر فجر هم برگزار نمی‌شد و کار نمی‌کردیم شرایط خیلی بدتر بود. باید به هنرمندان کمک شود تا بتوانند زندگی خود را تامین کنند. 
این کارگردان توضیح داد: در این شرایط کرونایی همه مشاغل به فعالیت خود ادامه می‌دهند حتی رستوران‌ها هم باز هستند اما هرگاه شرایط کمی سخت است، به سرعت فعالیت تئاتر و سینما  متوقف می‌شود در این میان تئاتر بسیار مظلوم و مهجور مانده است و هیچکس به آن کمک نمی‌کند. با این وجود برگزاری جشنواره تئاتر فجر کمک می‌کند تا شاید بتوان به طریقی از این دوران سیاه گذر کرد.
دل‌افکار توضیح داد: چرخ حیات تئاتر باید بچرخد، چراغش روشن باشد و تماشاگر دوباره به سالن تئاتر برگردد. هرگز دوست ندارم چراغ تئاتر خاموش باشد حتی اگر 10 تماشاگر هم در یک سالن تئاتر باشند، باز هم امیدوارکننده است اما این شرایط با کمک دولت می‌تواند بهبود بخشید. 
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه 11 تا 20 بهمن برگزار می شود. آدرس سایت جشنواره WWW.FITF.IR است.




نظرات کاربران