در حال بارگذاری ...
سیدمجتبی تقوی نژاد:

تئاتر فرصت و تلاشی برای توسعه مدارا و گفت و گو است

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران گفت: معضل و مشکل اصلی در جامعه و  در واقع گمشده مان گفتگو است و باید به تئاتر توجه ویژه شود.

به گزارش روابط عمومی سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر، سیدمجتبی تقوی نژاد معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران درباره‌ جشنواره تئاتر فجر و نقش تئاتر در جامعه و تأثیر تبلیغات بصری در مترو گفت: حوزه‌ تئاتر حوزه‌ای بسیار با اهمیت است و باید به آن توجه ویژه‌تری شود. به این علت که به قول استادم دکتر خانیکی معضل و مشکل اصلی در جامعه و گمشده‌ی ما در این جامعه گفت و گو است. اگر ما بتوانیم همگی در کنار هم این گفتگو را گسترش دهیم و در واقع فضای گفتگو را ایجاد کنیم، برنده‌ هستیم.

وی افزود: تئاتر به عنوان یکی از وجوه مهم هنری این گفت و گو را ترویج و مردم را هم به گفت و گو تشویق می‌کند. در ایدئولوژی و در مانیفست تئاتر هم اساسا معنا و  مبنای گفت و گو نهفته است.

تقوی نژاد ادامه داد: مانیفست تئاتر عنصر گفتگو است. ما در مترو دچار معضلاتی هستیم که اعم از مسائل رفتاری و هنجاری و وندالیسمی(تخریب‌گرایی)  می شود، گاهی هم توصیه‌هایی در حوزه حمل و نقل عمومی شاهد هستیم و می‌خواهیم تأثیرگذار باشیم. در این شرایط از هنر بهره می بریم و البته بهترین راه و بهترین ابزاری که بتواند خواسته‌های ما را به عنوان بزرگ‌ترین سامانه‌ی حمل و نقلی که روزانه صدها هزار نفر را جا به جا می‌کند، تامین کند، همین هنر است.

تقوی‌نژاد درباره نقش مترو در رویدادهای هنری به ویژه جشنواره تئاتر فجر گفت: تئاتر می‌تواند بهترین ابزار برای این منظور باشد و به توسعه همان گمشده‌ گفت و گو کمک کند. ما به عنوان مجموعه فرهنگی هنری متروی تهران متعهد هستیم که در این مسیر حرکت ‌کنیم و از ظرفیت‌های تئاتر هم کمک بگیریم. این یک وجه قضیه است که تئاتر بیاید به ما کمک کند اما وجه دیگر این است که ما هم در مقابل تئاتر تعهد داریم.

وی افزود: تصوری مبنی بر این وجود دارد که آدم‌های روشنفکر و فرهیخته به تماشای تئاتر می پردازند اما ما می‌خواهیم کمی خلاف جهت حرکت کنیم و مخاطبان عام و همه‌ی مسافران را به دنبال کردن این هنر تشویق کنیم. باید اجازه دهیم این فضای ایجاد شده یک پیغام داشته باشد. اینکه مسافر در هر لحظه‌ای که در حال عبور از ایوان انتظار ما هست، تئاتری را می‌بیند که به مثابه یک تلنگر تلقی می‌شود و چه بسا او را به تئاتر علاقه کند. من همیشه می‌گویم باید اول از خودمان شروع کنیم و سرانه‌ی فرهنگ و هنر جامعه را بالا ببریم. تئاتر باید در معرض دید بیشتر مردم قرار بگیرد؛ یکی از این راه ها اجرای آثار در میادین و در محل گذر مردم است و تلاش ما هم باید بر این باشد تا تئاتر را همگانی‌تر کنیم و البته که تئاتر ما این ظرفیت را دارد.

وی درباره‌ی ظرفیت مترو در امر تبلیغات محیطی جشنواره گفت: ایوان انتظار ما یکی از آن سه نقطه ای است که در آن تئاتر خیابانی طی روزهای جشنواره اجرا می‌شود. باعث افتخار و خوشحالی مان است که می‌توانیم این ظرفیت را برای جشنواره تئاتر فجر ایجاد کنیم و تئاتر بتواند بستری برای ارائه و عرضه داشته باشد.

تقوی نژاد خاطر نشان کرد: ما در مترو این فضاها را داریم و در اختیار هنرمندان قرار می دهیم. از هنرمندان دعوت می‌کنیم که از این فضاها استفاده کنند. زیرا هم ارزش افزوده ایجاد و هم به رونق و توسعه‌ی شهر و کشور کمک می‌کند. همچنین از این که این رویدادها و همکاری در طول سال استمرار داشته باشد و به چند روز برگزاری محدود نشود. هنر باید برای همه  مردم باشد و نه یک قشر خاص و تأثیرات آن را در زندگی شخصی خودمان ببینیم. این گسترش و توسعه تعارضات اجتماعی را نیز کم می کند.

 وی افزود: مترو در زمینه‌های مختلف تلاش کرده است که حامی هنر و فرهنگ باشد. تلاش ما این بوده است که هنر را به سطح جامعه نزدیک کنیم. این همراهی را رسالت خودمان می‌بینیم. ایستگاه‌های مترو این روزها تبدیل به موزه‌های فرهنگی هنری شده اند و از نقاشان و مجسمه سازان مختلف دعوت کردیم تا آثارشان را برای نمایش در اختیارمان بگذارند.

تقوی نژاد در پایان درباره تلویزیون تئاتر ایران که به عنوان امکان جدیدی همزمان با جشنواره سی و نهم شده است، گفت: کرونا از طرفی فرصت‌ها را محدود و از طرفی هم فرصت سازی کرده است. فرصت تماشای آثار نمایشی و سینمایی را در فضای مجازی نباید دست کم گرفت. مترو نیز برای گسترش این فرصت همراه با جشنواره تئاتر فجر است.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه 11 تا 20 بهمن برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




نظرات کاربران