در حال بارگذاری ...
یادداشت امیر دژاکام به مناسبت بزرگداشت بهرام ابراهیمی؛

بهرام امیری، مردی برای تموم فصول

امیر دژاکام کارگردان و نویسنده تئاتر و سینما به بهانه بزرگداشت بهرام ابراهیمی در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر یادداشتی را در توصیف این هنرمند پیشکسوت و برجسته منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، همزمان با اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از بهرام ابراهیمی بازیگر، گوینده و کارگردان تئاتر و سینما تقدیر به عمل خواهد آمد.

بهرام ابراهیمی متولد  ۱۳۳۴ در شهر قم، بازیگر، نویسنده و گوینده سینما، تلویزیون و تئاتر است. او در سال  ۱۳۷۴ فعالیت حرفه‌ای خود را با پیشنهاد احمد آقالو با بازی در نمایش رادیویی «رستم و سهراب» به کارگردانی خسرو فرخزادی به‌ طور رسمی در رادیو آغاز کرد. امیری تا به امروز در نمایش‌های مختلفی در تئاتر به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشته است.


 به منظور بزرگداشت این هنرمند عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون امیر دژاکام یادداشتی را به شرح زیر منتشر کرد:

* بهرام ابراهیمی، مردی برای تمام فصول

سال 1364 بود که دانشگاه قبول شده بودم. تمام معماری و بافت شهری تهران برایم غریبه بود. هنوز حتی مسیر رفتن به دانشگاه تهران را یاد نگرفته بودم و از محل سکونتم تا دانشگاه را به سختی میآمدم. نه وضعیت کاریام مشخص بود، نه وضعیت اسکانم و نه سایر امور روزمره زندگی ام. آقای حسین مختاری نمایشی را کار میکردند به نام "روی صحنه". من به طریقی وارد این کار شدم. دانیال حکیمی عزیز و بهرام ابراهیمی در آن نمایش بازی میکردند. خیلی احساس غریبی داشتم و احساس تنهایی میکردم. من یک نقش کوچک سه چهار جملهای داشتم و بهرام یکی از نقشهای اصلی نمایش را بازی میکرد. بهرام باعث شد که فضای آن کار برای من آشنا بشود، فضای کار برای من دوستانه بشود. همراه من بود، کنار من بود. به من میآموخت، به من درس میداد. با حوصله، با آرامش، با دقت به من کمک میکرد. بهرام باعث شد که شهر و مراکز تئاتری و قراردادهای تئاتری و دانش تئاتری برای من آشناتر بشود، در بخش حرفهای، دنیای کارگردانی من شروع شد و من از بهرام دعوت کردم و بهرام با روی باز و خوش پذیرفت و آمد. همیشه در کار بهرام حمایتکننده تمام گروه بود. بهرام بازیگری است که کارگردان به راحتی میتواند به او تکیه کند. بهرام بازیگری است که کارگردان میتواند کار را به او بسپارد و به سفر برود.

بهرام بازیگری است که کارگردان میتواند یک بازیگر دیگر را به او بسپارد تا او کمک کند این بازیگر رشد کند. نمایشهای بسیاری را با بهرام کار کردم. سیاوشخوانی، شمس، خواب دریا، ملکهی جنیان، نمایش ضیافت شیطان و .... بهرام با تمام کارگردانهای بزرگ تئاتر ایران کار کردهاست. بازیگری است که تئاتر را میشناسد، تلویزیون را میشناسد، رادیو را میشناسد. بهرام ابراهیمی هیچ وقت کتاب از دستش نمیافتد. از همان ابتدا بهرام ساکن کرج بود و همیشه در مسیر کتاب میخواند. بهرام همیشه یک کتاب دستش هست که جلدش را با روزنامه کاور کردهاست و مشغول مطالعه است. سر هیچ تمرینی با تاخیر حاضر نشد. هیچ نقشی را شوخی نگرفت. مردی که برای هر جملهی حرف اش تحلیل دارد. مردی که کارگردانهای ایران را همراهی کرده و مکاتب و سبکهای مختلف آنها را تجربه کردهاست. آرام، صبور، جدی، دقیق، هوشیار، فهمیده و مسئولیتپذیر.
بهرام ابراهیمی مردی دوست داشتنی است که تئاتر ایران بسیار به او مدیون است. با رکنالدین خسروی، حمید سمندریان و ... با بزرگان کارگردانی این کشور همکاری کردهاست، همراهی کردهاست. آثار بسیاری را در رادیو کار کردهاست و سریالهای بسیاری را در تلویزیون کار کردهاست. او به معنای دقیق کلمه یک بازیگر حرفهای است و بازیگری است که ژانرهای مختلف را خوب و درست و دقیق میشناسد. بهرام ابراهیمی مردی برای تمام فصول، تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون ایران. خوشحالم این افتخار را داشتم که چندین کار در کنار بهرام ابراهیمی باشم که آخرین آن ها سال گذشته بود در تماشاخانهی سپند به نام "پنجرهای رو به آسمان". از سال 1364 تا به امروز به مدت 35 سال من و بهرام کنار هم هستیم و کنار هم کار کردیم و هنوز دقیق، درست و منضبط کارش را انجام میدهد. امیدوارم که همچنان که بهرام نزدیک به پنجاه سال روی صحنهی تئاتر است و مشغول کار در سینما و تلویزیون و رادیو است، شاهد این باشیم که سالیان سال کارهای زیبا و قشنگ او را ببینیم.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه تا 20 بهمن در حال برگزاری است.
 

 




نظرات کاربران