در حال بارگذاری ...
یادداشت بهزاد فراهانی به مناسبت بزرگداشت اختر تاجیک؛

پاک منشی سیمایی اهورایی به او بخشیده است

بهزاد فراهانی کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما به بهانه بزرگداشت اختر تاجیک در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر یادداشتی را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، همزمان با اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از اختر تاجیک عکاس پیشکسوت تئاتر تقدیر به عمل خواهد آمد. اختر تاجیک، زاده ورامین و از عکاسان با سابقه و پیشکسوت تئاتر در ایران است. او از اوایل دهه 70، عکاسی در عرصه هنرهای نمایشی را آغاز کرده و در این سال‌ها دبیری بخش عکس چند جشنواره مختلف را بر عهده داشته است.
به منظور بزرگداشت این هنرمند عرصه تئاتر بهزاد فراهانی یادداشتی را به شرح زیر منتشر کرد:

«حداقل سه هزار سال است که عشق را تعریف میکنیم؛ با صدها زبان و هنوز تعریفش نامکرّر است. هر اختری زیباست، اما اخترک ما جنس دیگری دارد و مانندش نایاب. هنرمندان اگر شیفته نباشند، کارشان با همه زیبایی ماندگار نیست.
هنرمندِ شیفته، شیفتگیاش پشتوانه صداقت و نیکوییست. ایرانزمین دریایِ عشاقِ فراوانی در هنر بودهاست؛ اما آنها که عاشق نبودهاند آثار ماندگار ندارند و نماندهاند. "اختر"، اختر تاجیک از نخستین روزی که در پهنه تئاتر تهران پای گذارد و سلاح ثبت آثار نمایشی را به دست گرفت، حضورِ خوش، لبخند و مهربانیِ دریائیش در گروه نمایش، شوریدگی میآفرید. اخترِ ساکت، اخترِ آرام و بی فخرفروشی، اختری که عطرِ حضورش مشام همه گروه را نوازش میکرد. میدانستی و اطمینان داشتی که اگر نقشی داشتی - هرچند کوچک - در چشم تیزبین اختر نشستهای و تصویرت در عکسهای او جای خوش، دستوپا کردهاست. من بر این باورم که پاک منشی او، سیمایی اهورایی بدو میبخشید و همه ما را وادار به احترام میکرد. حرمتش کرور کرور و گذشتش بیکران. اختر تاجیک
در تمام دوران خدمتش به جامعه تئاترِ ایران، هرگز کسی را نیازارد و کسی را خُرد و خوار نیانگاشت. با آنکه هرگز قدر و قیمتش را بهسزا به جای نیاوردند،
اما به هیچ سوژهای برایِ عکاسی بیتعهد نگذشت. وجود چنین هنرمندان متعهّدی در دنیای نمایش، نایاب است. قدرش را بدانیم و پاس بداریم که"سالها باید که تا یک ذره اندر آفتاب - لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن"»
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه تا20 بهمن در حال برگزاری است. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.
 


 




نظرات کاربران