در حال بارگذاری ...
حسین مسافرآستانه، دبیر چهلمین دوره جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر:

هیچ سهمیه محدودکننده‌ای برای آثار شهرستان‌ها وجود ندارد
معیار انتخاب نمایش‌ها، کیفیت آثار ارائه شده است

دبیر چهلمین دوره جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر در پاسخ به برخی شائبه‌ها مبنی بر اعمال تبعیض در مورد تئاتر شهرستان‌ها گفت: ما سهمیه مشخص و محدودکننده‌ای را تعریف نکرده‌ایم که فرضا از هر شهرستان و استان چه تعداد نمایش می‌توانند در جشنواره تئاتر فجر شرکت کنند. معیار ما برای انتخاب نمایش‌ها، کیفیت آثار ارائه شده است.

حسین مسافرآستانه در گفت‌وگو با ایران تئاتر با رد هرگونه اعمال تبعیض نسبت به تئاتر شهرستان‌ها در بخش انتخاب آثار حاضر در چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر افزود: از آن‌جایی که می‌دانیم در شهرستان‌های کم‌برخوردار ما ممکن است به دلایل مختلف و کمبودها و نبود امکانات لازم، کیفیت آثار در سطح خیلی بالایی نباشد، سعی کرده‌ایم تا جایی که ممکن است، خودمان به همراه کارشناسانی راسا حضور پیدا کنیم و از نزدیک اجرای نمایش‌ها را شاهد باشیم و با ارائه راهنمایی‌های لازم و گفت‌وگو با کارگردان‌های آثار مشاهده‌شده زمینه ارتقای سطح کیفی این دست از نمایش‌ها و در نتیجه بیشتر شدن امکان حضورشان در جشنواره فجر فراهم شود.

او ادامه داد: در شهرستان‌ها پتانسیل و هنرمندان بسیار خوبی در عرصه هنرهای نمایشی وجود دارد. بر اساس همین رویکرد، خودم شخصا از نزدیک به تماشای دو نمایش از بندر دیر و کنگان نشستم و با کارگردانان و عوامل این نمایش‌ها ساعت‌ها به گفت‌وگو نشستم و در این راستا سعی کردیم در مورد جزئیات و موارد ضروری گپ‌وگفت بیشتر و مفصل‌تری داشته تا برای ارتقای کیفیت این آثار کمک بیشتری کرده باشیم. همچنین در حال برنامه‌ریزی برای اعزام هیئت‌های کارشناسی به شهرستان‌های کم‌برخوردار دیگر هستیم تا آثار تا جایی که ممکن است از نظر دور نمانند؛ اما همانطور که تاکید کردم ما به سهمیه‌ مشخص و محدودکننده برای شهرستان‌ها قائل نیستیم و میزان حضورشان بستگی به کیفیت آثار ارائه‌شده‌شان به جشنواره دارد که در معرض ارزیابی هیئت انتخاب جشنواره قرار خواهد گرفت.

مسافر آستانه به گروه‌های نمایشی شهرستان‌ها توصیه کرد: هنرمندان فعال در حوزه تئاتر شهرستان‌ها تا جایی که می‌توانند سعی کنند با بهره گرفتن از نظرات پیشکسوتان و کارشناسان منطقه خود و نیز کارشناسان شهرهای همجوار بر افزایش کیفیت آثار خود متمرکز باشند. گفت‌وگو درباره کار و اثرشان را یک امر لازم و ضروری بدانند و نسبت به این مسئله ابایی نداشته باشند تا این فرایند در عمل بتواند زمینه آموزش را برای آن‌ها فراهم کند.

همچنین دبیر چهلمین دوره جشنواره فجر درباره مهلت ارائه آثار هم اظهار داشت: درخواست‌های بسیاری در مورد افزایش مهلت ارائه آثار به جشنواره مطرح شده که در پاسخ باید بگویم به جای اعلام تاریخ دوباره، دوستان هنرمند در جریان باشند، در همه بخش‌ها اعم از صحنه‌ای و خیابانی، هیچ فرقی نمی‌کند؛ ما تا 15 روز بعد از تاریخ اعلام شده در سایت جشنواره، درگاه ارائه آثار و درخواست حضور نمایش‌ها در جشنواره را نمی‌بندیم و امکان ثبت‌نام آثار وجود خواهد داشت.

پی نوشت: عکس ها مربوط است به یازدید دبیر جشنواره و هیات همراه از  نمایش کشتارگاه  نوشته سعید بادینی با طراحی و کارگردانی فضل اله عمرانی از گروه تئاتر آفرینگان بندر دیّر و همچنین نمایش جدیدی از  گروه  چهار صندوق کنگان با طراحی و کارگردانی رضا مختارزاده




نظرات کاربران