در حال بارگذاری ...
کارگردان برگزیده جشنواره استانی بوشهر در گفتگو با ایران تئاتر عنوان کرد(12)

از دیدن آثار حرفه‌ای جشنواره فجر تا حمایت از اجرا در تور تئاتر استانی

رضا مختارزاده معتقد است، حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اعتبار خاصی به گروه‌های تئاتری می‌بخشد و از این حیث، نگاه دیگر گروه‌های نمایشی در استان و به‌طورکلی جامعه تئاتری به آن‌ها بسیار ویژه خواهد بود .

رضا مختارزاده، متولد 1363، بزرگ‌شده در بندر دیّر و  هم‌اینک ساکن شهر کنگان است. او نمایشنامه‌نویس، طراح و کارگردان، کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و مدرس دانشگاه و از سال 1379 فعالیت هنری خود را آغاز کرده است. حضور او در جشنواره‌های مختلف کشور؛ از جشنواره‌های تئاتر دانش‌آموزی تا دانشگاهی، جشنواره‌های تئاتر استانی، منطقه‌ایِ فجر، طنز و نمایشنامه‌نویسی تا کسب موفقیت در بخش‌های کارگردانی، گریم، نمایشنامه‌نویسی و نیز حضورش در هیئت‌ داوران رویدادهای نمایشی، او را در زمرۀ چهره‌های نام‌آشنای تئاتری قرار می‌دهد. رضا مختارزاده با نمایش «فقط کمی مکنارمو عقب زدم موهامو ببینه» در سی‌وسومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر برگزیده و اثرش از سوی هیئت داوران این جشنواره به چهلمین جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر معرفی شد. آثار نمایشی او در سال‌های 86 با نمایش «چشم‌های نیمه‌سرخ عروسک دختری که شب‌ها رویای ایفی ژنی می‌دید» در جشنواره منطقه‌ای استان‌ها در شهرکرد، 98 با نمایش «بانوی دریایی»، 99 با نمایش «خانه بدریا آل بویه» و 1400 با نمایش «فقط کمی مکنارمو عقب زدم موهامو ببینه» به عنوان اثر برگزیده جشنواره استانی معرفی شده است. به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در بوشهر گفت و گویی با این هنرمند فعال و نام‌آشنای استان بوشهر انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

 

انتخاب به‌عنوان برگزیده تئاتر استان و معرفی به دبیرخانه جشنواره چه اعتباری برای شما دارد؟

جشنواره تئاتر استانی مهم‌ترین جشنواره هنری است که در هر استان و هرساله برگزار می‌شود جشنواره تئاتر استانی به لحاظ سازوکار،نحوه برگزاری،تعداد گروه‌های شرکت‌کننده و تعداد نفراتی که درگیر برگزاری آن،هستند و... با جشنواره‌های هنری که در استان در رشته‌های هنری دیگری غیر از تئاتر،برگزار می‌شود،متفاوت است؛ بنابراین برگزیده شدن در این جشنواره نیز ماحصل تلاش‌های بسیار زیادی در حوزه تئاتر و تولید نمایش خواهد بود و تمرین و ممارست بیشتری را می‌طلبد و یک گروه تئاتری ممکن است سال‌های زیادی برای افزایش کیفیت اثر هنری خود و بالا بردن دانش و بینش تئاتری گروه تلاش کند؛ چه ازلحاظ بازیگری و چه به لحاظ کارگردانی،طراحی صحنه و فرآیندهای دیگری که یک گروه تئاتری برای خلق اثر تا اجرا به آن نیازمند است؛ بنابراین برگزیده شدن در این جشنواره از حیث هنری اعتبار خاصی را به هنرمندان و گروه‌های منتخب نمایشی می‌دهد و نگاه دیگری به آن می‌شود. مطمئنا نگاه گروه‌های دیگر نمایشی در استان و به‌طورکلی جامعه تئاتری به این گروه بسیار ویژه خواهد بود و این مسئله باعث می‌شود گروه برگزیده،هرسال نسبت به سال قبل قدرت اجرایی خود را بیشتر کند و کیفیت اثر خود را به سطح بالاتری برساند. این مسئله نیازمند این است که گروه چه ازنظر دانش تئاتری و چه به لحاظ تجربی و عملی رشد بیشتری داشته باشد تا همچنان در گوی جشنواره‌ای و مسابقه‌ای قرار بگیرد.

 

به‌طورکلی اهمیت راه‌یابی به جشنواره بین‌المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فکر می‌کنم این مسئله به لحاظ اعتبار و جایگاه یک گروه تئاتری در استان بسیار قابل اهمیت است. جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هر دو از جشنواره‌های مهم هنری کشور محسوب می‌شوند و حضور در آن‌ها جایگاه و اعتبار خاصی را به هنرمندان و به‌ویژه گروه‌های نمایشی می‌بخشد. این مسئله برای گروه‌های نمایشی که در استان‌ها حضور دارند بسیار بااهمیت است؛ رسیدن به مرحله حضور در این جشنواره،مطلوب همه گروه‌های نمایشی و یکی از چندین هدفی است که یک گروه تئاتری برای خود در نظر می‌گیرد. البته این مسئله جدا از این است که گاهی سطح کیفی جشنواره‌ها بنا به دلایل مختلف افت پیدا می‌کند اما روی‌هم‌رفته،مطلوب یک گروه تئاتری،حضور در جشنواره است. برای یک هنرمند استانی که در تئاتر شهرستان کار می‌کند و از نگاه حرفه‌ای که در کلان‌شهرها و پایتخت به تئاتر وجود دارد،برخورداری کمتری دارد،رسیدن به جایگاهی است که بتواند آن زحمت و تلاشی که برای خلق یک اثر کشیده است در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دیده شود و این امر،برای او بسیار مهم است.

 

اگر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کردید، فکر می‌کنید چه مطالباتی در اولویت خواسته‌هایتان از این جشنواره قرار دارد؟

فکر می‌کنم مهم‌ترین خواسته گروه‌هایی که به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا می‌کنند،دیدن آثار دیگری است که در این جشنواره حضور دارند،آثار حرفه‌ای از پایتخت،استان‌های فعال تئاتری و نیز آثاری که از خارج از کشور در جشنواره اجرا می‌شوند. به نظر من،دیدن این آثار در جشنواره در اولویت خواسته‌ها قرار می‌گیرد. تحقق این خواسته،مستلزم حضور گروه‌های راه‌یافته تا آخرین روز جشنواره در تهران است. مسئله‌ای که کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد و بسیار دیده شده است،گروه‌های تئاتری از استانی به جشنواره راه یافته‌اند اما به علت عدم فراهم بودن امکانات اقامت در پایتخت،مجبور بودند که پس از اجرا به استان خود بازگردند و از دیدن آثار و بهره بردن از کارگاه‌ها و دیگر برنامه‌های جانبی جشنواره محروم شوند. موارد دیگری نیز وجود دارد که در کنار این مسئله می‌تواند مطرح شود. مثل دعوت از هنرمندان بزرگ عرصه تئاتر به جشنواره و حضور در کارگاه‌های آموزشی و مواردی از این قبیل که در بینش و نگاه تئاتری هنرمندانی که به جشنواره راه یافته‌اند تأثیر بسیاری دارد. یکی دیگر از خواسته‌هایی که می‌تواند مطرح شود و به نظر می‌آید شاید کمی مغفول مانده است،ایجاد بستر مناسب و حمایت از گروه‌های برگزیده استانی است که به جشنواره بین‌المللی فجر راه نیافته‌اند. اگر سیستم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بتواند از این گروه‌ها حمایت کند تا آن‌ها بتوانند در استان خودشان یک تور تئاتری داشته باشند و اثر برگزیده تئاتر استانی را حداقل در شهرهای استان خودشان به روی صحنه ببرند،کمک بسیار بزرگی به آن‌ها کرده است.

گفتگو از سودابه زیارتی




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران