در حال بارگذاری ...
کارگردان «تو را از من گرفتی» معرفی شده ار کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با ایران تئاتر : (11)

دیدن و آموختن مهم ترین رکن جشنواره فجر

بهنام خانبازی کارگردان نمایش «تو را از من گرفتی» گفت: تا قبل از تو را از من گرفتی به توجه به وضعیت محدود بازیگر همواره سعی می کردیم که خودمان بنویسیم و کار کنیم اما واقعیت این است که نوشتن به شدت کارسختی است و مهارت بالایی می طلبد . نگاهم به انتخاب متن بیشتر به سمت قصه هایی است که به اتفاقات روزمره و زندگی انسان امروز می پردازند.

بهنام خانبازی تئاتر را به صورت تجربی از تمرینات تا ورکشاپ ها و کارگاه های آموزشی و کتاب ها و... آموخت و امسال نمایش او به عنوان اثر برگزیده استان کهگیلویه و بویراحمد برای کارگردانی نمایش «تو را از من گرفتی» به دبیرخانه فجر معرفی شده‌است، به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در کهگیلویه و بویراحمد با او  گفت و گویی کرده است که می‌خوانید:

 از نمایش «تو را از من گرفتی» بگویید و معیار  شما من برای انتخاب این متن چه بود؟

این است که حرف،حرف انسان‌های امروز باشد،جهان،جهان انسان‌های امروز باشد،قصه زبان حال انسان‌های امروز باشد من احساس میکنم اگر مخاطب من قرار است قصه‌ای از گذشته در بستر یک درام تاریخی و.. یا بومی و.. ببیند بهتر است جهان خلق شده،برای انسان امروز باشد تا به او تنه بزند و او را درگیر کند من برای انتخاب متن شاید تا قبل از تو را از من گرفتی نگاهم این شکل نبود اما از این به بعد همه سعیم را خواهم کرد که در این مسیر باشد.

 انتخاب به عنوان برگزیده تئاتر استان و معرفی به دبیرخانه جشنواره چه اعتباری برای شما به ارمغان آورد ؟

ابتدای امر مسئولیتم نسبت به ارتقای تئاتر شهرستانم بیشتر شده و نه فقط الان بلکه در این چند سال اخیر همواره این نگرش را داشتم که باید برای ارتقا تئاتر شهرستان زحمات زیاد کشید و هزینه هایی کرد. امیدوارم که توانسته باشم به اندازه توانم در پیشبرد این هدف موثر بوده باشم. ما در استان مان توانمندی‌های بسیار قابلی در حوزه تئاتر داریم که به عنوان گنج باید از آنها بهره ببریم و بیاموزیم و شک نکنید که الان احساس مسئولیت بیشتری دارم چون انتظارات باید همواره در سطح بالاتری براورده شود پس نیاز به تلاش و مطالعه و زحمت بسیار بیشتری است.

به طور کلی اهمیت راه یابی به جشنواره بین المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خوب جشنواره بین المللی تئاتر فجر بزرگترین رویداد تئاتری این کشور است که بزرگان و اساتید تئاتر در آن حضور پیدا می‌کنند و این برای من تازه کار و هر هنرمند شهرستانی دیگر مایه افتخار است که در این جشنواره رقابت کند و در جمع این بزرگان قرار بگیرد و ببیند و بیاموزد که مهم‌ترین رکن جشنواره و مهمترین رکن پیشرفت دیدن و آموختن است.

 اگر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کردید در زمان حضور چه مطالباتی دارید؟

با گروه تئاتر مان که بحث میکنم همواره در تلاشم که این نگرش در باقی نیز تکثیر شود که مهم‌ترین اتفاقی که از حضور در جشنواره رقم می‌خورد دیدن کار هاست و همینطور آشنا شدن با جهان‌های متفاوت فکری باقی هنرمندان که نظرم خود درس‌های بیشماری دارد.

 

 گفتگو از:رضا رفیعی




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران