در حال بارگذاری ...
هنرمند راه‌یافته به بخش رادیو نمایش از چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایران تئاتر :(16)

جشنواره تئاتر فجر میدانی برای رقابت تجربه ها است

زهرا اسماعیلی کرانی نویسنده و کارگردان نمایش «مافگه» حضور یافته در بخش رادیو تئاتر چهلمین جشنواره تئاتر فجر گفت: جشنواره مکان و میدانی برای رقابت تجربه ها است. قطعا حضور در جشنواره فجر در هر رشته هنری باید فرصتی باشد برای تبادل تفکر، نگاه وفرهنگ، امیدوارم زمینه فراهم شود که هنرمندان تئاتر بتوانند در جشنواره آثار هم دیگر را ببینند.

 زهرا اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار ایران تئاتر در چهارمحال و بختیاری درباره اثر خود در جشنواره چهلم افزود: «مافگه» قصه آدم های است  که حضورشان در عین کمرنگ بودن سرشار از عشق ومهربانی است و وقتی از بین ما کوچ می کنند هنوز در جای جای زندگی ما حضور دارند، مافگه داستان یک زندگی است که از طریق رسانه گرم رادیو ما را به ده بالا وده پایین می برد ،همانجایی  که مردمانش خودشان را بالا وپایین می بینند وبرای به دست آوردن جایگاه اجتماعی در قبرستان ها  به دنبال قبر خوب هستند.

وی گفت: شخصا به کارهای بومی ومحلی وفولکلور علاقه ویژه‌ای داشته‌ام و همیشه سعی کرده‌ام در نمایش ومستند رادیویی به فرهنگ بومی بپردازم. مافگه اثری بومی و محلی است که شادی‌ها و غم‌های منطقه بختیاری را با زبان گفتار به تصویر کشیده است.

اسماعیلی اظهار داشت:جشنواره فجر بزرگترین ومهم‌ترین رویداد فرهنگی کشوراست وقطعا حضور هنرمندان شهرستانی(البته به قول پایتخت نشینها)از سراسر کشور می‌تواند زمینه آشنایی آنها را با تفکر‌های متفاوت ونگاهای تازه و زاویه دیدهای جدید آشنا کند جشنواره فجر راه تازه‌ای را برای هنرمند جهت رسیدن به ایده‌های نو باز می‌کند. البته در صورتی که کارهای قوی مجال رقابت داشته باشند وبه سمت وسویی برویم که جشنواره فرصتی برای حضور هنر وهنرمند متفکر باشد نه بهانه‌ای برای دور هم بودن‌ها،بدون شک دیدن کار‌های هنرمندان و نقد و تحلیل آثار در طول جشنواره‌ها می‌تواند کمک کننده در پیشرفت هنرمندان باشد.

این هنرمند پیشکسوت افزود:نمایش رادیویی دنیایی از خیال وتصور است اینکه مخاطب صدای بازیگر رو بشنود و با تصور وخیال پردازی وتصویر سازی نیم ساعت از دغدغه‌های زندگی دور شود می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. تئاتر رادیویی اما متفاوت‌تر،هم صدا هم حضور بازیگر اما بدون میزان سن است.

وی یاد آور شد:هنوز خیلی تکلیف اساتید وصاحبنظران با رادیو ئتاتر مشخص نیست ومتاسفانه گاهی در آثار نمایشی سلیقه‌های شخصی بیشتر از اصول وقواعد اولیه این هنر تاثیر گذار بوده است. امیدوارم به سمت وسویی برویم که رادیو تئاتر وتئاتر رادیویی جایگاه خودش را پیدا کند و خارج از سلیقه‌های شخصی با اصول و قواعد مشخص مورد ارزیابی قرار گیرد.

اسماعیلی درباره جایگاه تئاتر رادیویی چهارمحال و بختیاری در کشور گفت:نمایش رادیویی استان چهارمحال وبختیاری جایگاه خیلی خوبی در بین رادیوهای کشور وحتی رادیو نمایش صدا و سیما دارد.از دهه هشتاد به بعد رتبه نمایش رادیویی صدای جهانبین در بین مراکز صدا وسیما بین اول تا سوم بوده است وبه ندرت پایین‌تر آمده است. هنرمندان نمایش رادیو با سابقه،توانمند واشنا به حرفه خودشان هستند بازیگران رادیو جهانبین در کشور حرف برای گفتن دارند ودر کنار تهیه کننده‌ها،گارگردانها وصدابردارهای توانمند و ماهر رادیو جهانبین در جشنواره‌های مختلف خوش درخشیدند و البته خیلی وقت‌ها حضور بازیگران عزیز ئتاتر هم در موفقیت‌های نمایش رادیوی استان تاثیر داشته است ونشان داده نمایش رادیو از تئاتر جدا نیست.

وی افزود:داشتن موضوع خوب وداشتن سبک رئال برای یک نمایش رادیویی مقوله مهمی است. نمایش رادیویی معمولا برشی از زندگی مخاطب است که این خود تاثیر گذاری نمایش را بیشتر می‌کند. البته ساختار درست نمایشی،انتخاب موسیقی،انتخاب ساند افکت،رعایت درست پرسپکتیو و داشتن یک درام خوب نمایش رادیویی رو شنیدنی‌تر خواهد کرد.

اسماعیلی در مورد آموزش به علاقه مندان نمایش رادیویی در استان گفت:متاسفانه تا کنون آموزش حرفه‌ای نمایش رادیویی در استان نبوده است. به جز آموزش هایی که در رادیو وبه هنگام ضبط نمایش برای عزیزان تازه وارد گذاشته می‌شود. چون تعداد بازیگرانی که برای همکاری در نمایش رادیویی با صدا وسیما پذیرفته می‌شوند بسیار محدوداست. این هنر دوست داشتنی وتاثیر گذار خیلی در استان ما شناخته شده نیست. امیدوارم با برنامه ریزی‌های متولیان فرهنگی در استان شاهد آموزشهای حرفه‌ای برای علاقه مندان به این هنر باشیم.

او  در پایان افزود:پیروزی وبهروزی همه دوستان عزیزو هنرمند،فرهیخته ومظلوم عرصه تئاتر کشور و استانم را از خداوند مهربان خواهانم.

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری،زهرا اسماعیلی کرانی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۶۷ در محضر اساتیدی چون زنده یاد سید عزیز موسویان،مصطفی شکرانی وسید داوود موسویان شروع کرده است. او از همان ابتدا عاشق بازیگری بوده و اولین تجربه بازیگری خود را با بازی در نمایش «مرگ در پاییز» نوشته اکبر رادی آغاز کرده است. از دیگر آثار این هنرمند در مقام بازیگری می‌توان به نمایش‌های« گلریزان»،«شهر اسباب بازیها»،«خین وچو»،«داغم سی روئین تن»،«شب تار کاهگل نشینان»،«دزد عروسکها»،«کهشور»،«چرخ چوبی بهانه گیر» و«بدرود ارش» اشاره کرد که با حضور این نمایش‌ها در جشنواره‌های استانی،منطقه‌ای وفجر رتبه‌های برتر زیادی را در مقام بازیگری کسب کرده است.

اسماعیلی در سال ۱۳۷۶ با کارگردانی نمایش ارش نوشته «بهرام بیضایی» وتنظیم «احمد رضا رافعی بروجنی» وراهنمایی وهمراهی «سید داوود و سید رحیم موسویان»،پس از برگزیده شدن در جشنواره استانی ومنطقه‌ای در جشنواره شانزدهم فجر حضور داشت. آرش به کارگردانی زهرا اسماعیلی در جشنواره شانزدهم فجر خوش درخشید،رتبه اول بازیگری مرد(سید رحیم موسویان)رتبه دوم بازیگری زن وکارگردانی(زهرا اسماعیلی)کارگردان برگزیده کانون منتقدین تئاتر و کار برگزیده جشنواره شانزدهم برای اجرا در کشور آلمان که به دلیل تعداد زیاد بازیگر میسر نشد از افتخارات نمایش بدرود آرش به کارگردانی زهرا اسماعیلی است.اسماعیلی از سال ۱۳۷۹ فعالیت هنری خودم را در صدا وسیمای استان آغاز کرد ودر رادیو،به عنوان،تهیه کننده،کارگردان،بازیگر ونویسنده نمایش رادیویی ومستند مشغول کار شد. اسماعیلی جوایز بسیاری نیز از جشنواره‌های مختلف نمایش رادیویی در سراسر کشور از آن خود کرده است.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر

شاهد مجتهدزاده اردبیلی: «ن مثل نقره»، هجوم فرهنگی آمریکا به هویت زن ایرانی را روایت می‌­کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر

شاهد مجتهدزاده اردبیلی: «ن مثل نقره»، هجوم فرهنگی آمریکا به هویت زن ایرانی را روایت می‌­کند

شاهد مجتهدزاده اردبیلی، کارگردان نمایش «ن مثل نقره» مهم­‌ترین ویژگی نمایش خود را پرداختن به هجوم فرهنگی جهان غرب به سردمداری آمریکا به هویت زن ایرانی در سال‌­های دهه چهل خورشیدی می‌­داند.

|

نظرات کاربران