در حال بارگذاری ...
از طرف روابط عمومی منتشر شد؛

شفاف‌سازی «تئاتر فجر» در پی گزارش «مهر»/انتخاب‌های دبیر کدام است؟

روابط عمومی چهلمین جشنواره تئاتر فجر در پی گزارش روز گذشته خبرگزاری مهر مبنی بر تخطی دبیرخانه از فراخوان این رویداد، شفاف سازی کرد و توضیحاتی در این زمینه ارائه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی انتشار گزارشی با عنوان تخطی از قوانین فراخوان یا همه می‌توانند به «تئاتر فجر» بیایند! در خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر در زمینه اعلام نمایش‌های حاضر در بخش رقابتی و غیررقابتی، قوانین اعلام شده در فراخوان خود را مورد توجه قرار نداده و شفاف‌سازی نیز در زمینه نمایش‌های مهمان این ۲ بخش که به تایید دبیر جشنواره در این رویداد حضور دارند، نشده است، روابط عمومی چهلمین جشنواره تئاتر فجر توضیحاتی در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده و درباره مسائل مطرح شده، شفاف سازی کرده است.

در این بیانیه آمده است:

«با سلام و احترام عطف به گزارش روز گذشته آن خبرگزاری محترم با عنوان «تخطی از قوانین فراخوان یا همه می‌توانند به «تئاتر فجر» بیایند!» این توضیحات برای تنویر افکار عمومی ارسال می‌شود که خواهشمند است نسبت به انتشار آن اقدام لازم صورت گیرد.

از آنجایی که بنیان خبر آن خبرگزاری بر دو محور «تاخیر در اعلام نتایج و پایبند نبودن به تاریخ‌های اعلامی در فراخوان» و «نمایش‌هایی که در فراخوان جشنواره ذیل عنوان مهمان به آنها اشاره شده‌» نوشته شده است، توضیحاتی در این خصوص به شرح ذیل ارائه می‌شود:

۱- در سالی که از ۱۶ فروردین تا ۲۸ شهریور به واسطه شرایط کرونایی؛ دو بار تئاتر به مدت طولانی تعطیل بوده و گروه‌های زیادی نتوانستند اجراهای خود را در زمان مدنظر انجام دهند، راحت‌ترین کار برای ستاد جشنواره پایبندی به تاریخ‌های اعلامی در فراخوان بود. اما ستاد جشنواره با هدف میزبانی از تقاضاهای بیشتر، بازه زمانی مرحله انتخاب را فشرده کرد و این مهم جز با همراهی هنرمندان یاری‌گر ستاد در انتخاب آثار میسر نمی‌شد. با همین هدف ستاد جشنواره در اطلاعیه‌ای آمادگی خود برای پذیرش تقاضای حضور نمایش‌هایی که نتوانسته بودند، اجرای عمومی خود را به واسطه شرایط کرونایی انجام دهند، اعلام کرد.

۲- در فراخوان جشنواره برای حضور ۳۰ اثر بخش رقابتی، سه مجرا تعریف شده است:

- از طریق جشنواره‌های استانی که جشنواره در حال حاضر میزبان ۱۲ نمایش از بین برگزیدگان این جشنواره‌ها با انتخاب یک تیم مجزا متشکل از هفت عضو محترم است.

- از طریق تقاضای مستقیم صاحبان آثار که جشنواره در حال حاضر میزبان ۱۲ نمایش با انتخاب یک تیم متشکل از ۱۵ عضو محترم است.

- ۶ نمایش با انتخاب یا تایید نهایی دبیر خارج از بازه گاه‌شمار که برای حضور این شش نمایش و نمایش‌های مهمان حاضر در بخش غیررقابتی دبیر جشنواره بهره‌مند از مشاوره ۴ مشاور محترم بوده است.

دلیل انتخاب آثار خارج از بازه گاه‌شمار (که در فراخوان بر آن تاکید شده است) این است که نمایش‌های محدودی که هنوز اجرای عمومی نشده‌اند و اولین اجرای آنها در جشنواره خواهد بود، امکان حضور در جشنواره را داشته باشند. همچنین نمایش‌هایی که خارج از زمان مندرج در فراخوان (۳۰ آبان در فراخوان اولیه و ۱۵ آذر در اعلامیه نه آبان) اجرا شده‌اند، امکان تقاضا برای حضور در جشنواره را داشته باشند. با این توضیحات شش نمایش «آلنده نازنین»، «اودو»، «احتمالات»، «بانوی محبوب من»، «بک تو بلک» و «سایر بازماندگان» انتخاب‌های دبیر جشنواره هستند. اینکه در بین شش نمایش آثاری هستند که اجرای عمومی نشده‌اند یا اجرای عمومی آنها بعد از تاریخ مندرج در فراخوان بوده، طبق فراخوان و اطلاعیه ۹ آبان به هیچ وجه مصداق تخلف محسوب نمی‌شود.

مهم این است که به جز شش نمایش بخش مهمان که دبیر جشنواره برای انتخاب آنها از مشورت برخی هنرمندان بهره‌مند شده، اما مسئولیت نهایی انتخاب با اوست، سایر آثار حاضر در بخش رقابتی از مجرای دو هیات انتخاب گذر کرده‌اند.

درباره سایر آثار منتشر شده در خبر، توضیح زیر ضروری است:

الف. نمایش‌های «ساختن»، «سویینی‌تاد»، «تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک»، «تصویر مصور مظفری»، «ژپتو»، «آنتیگونه آخرین سامورایی» مشمول اطلاعیه دبیرخانه در خصوص نمایش‌های بازمانده از اجرا هستند. این نمایش‌ها در هنگام تقاضا می‌بایست نامه معرفی تالار را به دبیرخانه ارائه می‌کردند که این فرآیند برای همه این نمایش‌ها انجام شده است.

ب. تعداد متقاضیان حضور در بخش غیررقابتی محدود به ۴۸ اثر بود. با توجه به این نکته، ستاد جشنواره علیرغم وجود ظرفیت حداکثر ۱۵ نمایش برای حضور در این بخش از مجرای نظر هیات انتخاب، صرفاً چهار اثر را برای حضور در این بخش با محور قرار دادن نظر هیات انتخاب پذیرا شد. با توجه به تعداد متقاضیان حضور مستقیم در بخش رقابتی، (۲۴۰ اثر) و محدودیت انتخاب آثار برای این بخش (حداکثر ۱۲ اثر توسط هیات انتخاب) ستاد جشنواره با هدف میزبانی از آثار کیفی بیشتر، اولویت‌های بعدی استخراج شده از نظرات این هیات را در بخش غیررقابتی میزبانی می‌کند. به این آثار ده اثر تعیین شده در فراخوان جشنواره ذیل عنوان مهمان بخش غیررقابتی را نیز باید افزود.

ج. به نظر می‌رسد، مداقه بیشتر در فراخوان جشنواره، به درک متناسب‌تر روند انتخاب و اعلام آثار پذیرفته شده در جشنواره، یاری‌رسان خواهد بود.

د. طبق فراخوان، جشنواره میزبان ۵۵ اثر صحنه‌ای ایرانی خواهد بود، (۳۰ اثر در بخش رقابتی و ۲۵ اثر در بخش غیررقابتی) که این امر با توجه به توضیحات بالا اتفاق افتاده است.

با تمامی این اوصاف ضمن سپاسگزاری از آن خبرگزاری محترم برای همراهی و همکاری در انتشار اخبار و گزارش‌های جشنواره، انتظار می‌رود توجه و تامل بیشتری به انتشار گزارش‌های این‌چنینی که به نظر می‌رسد بنا بر ارائه اطلاعات اشتباه یا کم‌توجهی به مستندات جشنواره هم چون فراخوان نوشته می‌شود؛ مبذول شود.»




نظرات کاربران