در حال بارگذاری ...
گفت و گو با کارگردان «زندگی سگ مرده» معرفی شده از استان قزوین: (1)

جشنواره فجر فرصت هموار کردن راه تئاتر استان ها است

مرتضی نجفی کارگردان نمایش «زندگی سگ مرده» گفت: قرارگرفتن در این ویترین فرصتی رابه وجود می‌آورد که هنرمند اگر بتواند از این فرصت به خوبی استفاده کند راه را برای خود وهم برای تئاتراستان هموارتر کند.

مرتضی نجفی متولد1355 در خرمشهر از سال 1370فعالیت تئاتری خود را آغاز کرده‌ و کارشناس ارشدبازیگری از دانشگاه هنر تهران است . او شش دوره در جشنواره بین المللی تئاترفجر به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشته‌است. کارگردانی بیش از 15 اثرنمایشی وبازی در حدود 30 نمایش و کسب جوایز متعدد از جشنوارههای  ملی،  بین المللی و استانی بخشی از فعالیت های او در تئاتر است.

مرتضی نجفی امسال به عنوان اثر برگزیده استان قزوین برای کارگردانی نمایش «زندگی سگ مرده» به دبیرخانه فجر معرفی شده‌است، به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در قزوین با او  گفت و گویی کرده است که می‌خوانید:

انتخاب به عنوان برگزیده تئاتر استان و معرفی به دبیرخانه جشنواره چه اعتباری برای شما به ارمغان آورد ؟
تئاتراستان قزوین به واسطه نزدیکی و مهاجرت هنرمندان به تهران همیشه یک تئاترجوان و پویا بوده است و انتخاب آثارومعرفی به جشنواره تئاترفجر این پویایی را دوچندان می‌کند و انگیزه بیشتری برای جوانان جویای نام این استان به وجود می آورد .

به طور کلی اهمیت راه یابی به جشنواره بین المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
جشنواره تئاترفجر ویترین یکساله تئاترایران است، قرارگرفتن در این ویترین فرصتی رابه وجودمی آوردکه هنرمند اگر بتواند از این فرصت به خوبی استفاده کند راه را برای خود وهم برای تئاتراستان هموارتر کند. به نظر من جشنواره تئاتر فجر نباید پایان یک اثرهنری باشد و بالعکس باید شروعی برای یک جریان تئاتری دربین گروه‌های شهرستانی باشد، خیلی ازهنرمندان شاخص کشور از جشنواره فجربه دنیای حرفه‌ای تئاترمعرفی شدند و اکنون از اساتید مطرح ما هستند.
بزرگترین پاتوق هنرمندان تئاتر کشور همین جشنواره تئاترفجر است که برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است و حضور درآن به عنوان شرکت کننده می‌تواند گروه اجرایی را به یک بلوغ تئاتری برساند و تجربه اجرا برای مخاطب خاصِ تئاتر و همچنین اساتید این حوزه بسیار لذت بخش و گرانبهاست .
هرچند جشنواره نبایدهدف نهایی یک گروه اجرایی باشد ولی در کنار اجرای عمومی آثار، حضور دراین جشنواره ، دیدن آثار دیگران و شرکت کردن درکارگاه ها و ورکشاپ های جشنواره مثل یک دانشگاه می‌تواند برای ما چالشی شیرین و تاثیرگذار باشد

اگر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کردید در زمان حضور چه مطالباتی دارید؟
من شش دوره در جشنواره تئاترفجر به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشته‌ام و یکی از نکات قابل تاملی که درمورد حضور هنرمندان شهرستان درجشنواره وجود دارد این است که گروه اجرایی شب قبل از اجرای خود در جشنواره حضور دارد و بعداز اجرا باید به شهرخود برگردد و موفق به تماشای آثار دیگر نمی‌شود و کارگاه ها و نشست‌های تخصصی که جشنواره برگزار می‌کند را از دست می‌دهد.
البته شهر ما خوشبختانه به تهران نزدیک است و ما همیشه به همین واسطه جشنواره و فضای جشنواره را از دست نمی دهیم، ولی بسیاری از استان‌ها از تهران دور هستند و ماندن برایشان سخت و هزینه براست.
درسال‌های نه چندان دور برگزاری جشنواره منطقه ای این فضا را برای هنرمندان به وجود می آورد ولی باحذف این جشنواره امکان دیگری برای آن به وجود نیامد و انگار اصلا نبوده و نیازهم به آن نبوده ! درصورتی که جشنواره منطقه ای بخشی از بار جشنواره فجر رابه عهده داشت و این جشنواره فیلتر بهتری برای حضور در جشنواره فجربه حساب می آمد.

 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران